به این 3 دلیل منتظر ارزانی خودرو نباشید

سبقت آزاد۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۳:۰۴:۰۰ 0

خودروسازان از اوایل زمستان 97 طرحی را به دولت ارائه کرده‌اند که با فروش فوری و تزریق خودرو به بهای 5 درصد زیر قیمت، قصد تعادل‌بخشی به بازار خودرو را دارند، اما این طرح پس از ۴ ماه همچنان از رساندن بازار به وضعیتی مناسب، ناتوان مانده به‌طوری‌که آهنگ قیمت‌ خودرو همچنان صعودی است.

به این 3 دلیل منتظر ارزانی خودرو نباشیدبه گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد به نقل از ایران جیب، به رغم اصرار خودروسازان بر ادامه طرح مذکور، به نظر می‌رسد باید شکست این طرح را اعلام کرد. دلیل این موضوع گلخانه‌ای بودن این صنعت و جاذبه بالای دولتی ماندن بخش خودرو برای همه بازیگران این عرصه یعنی سیاست‌گذاران صنعتی و مدیران صنعت خودرو است.
تحریم‌های همه جانبه که از خرداد ۹۷ در صنعت خودرو ایران اختلال ایجاد کرد و طی ۱۰ ماه انتهایی سال رشدهای منفی بزرگی را در کارنامه این بخش به ثبت رساند، فعلا خیال رفتن ندارد و احتمالا تا پایان سال ۹۸ و حتی پس از آن میهمان ناخوانده اقتصاد ایران است. نظر کارشناسان اقتصادی و بررسی‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشی نشان می‌دهد سیاست‌گذاری در این دوره محتاج نوع دیگری از نگرش به قضایا و مسائل است. موضوعی که اخیرا در گفتار مقامات ارشد دولت دوازدهم هم دیده شده و بعضا در قالب اصلاح ساختارو توجه به ظرفیت‌های داخلی اقتصاد بیان شده است. مواردی که در شرایط متفاوت تحریم نیازمند تلاش و استقامت دوچندان و البته تغییر ریل اقتصاد ملی است.  به این ترتیب در شرایطی که تغییر مسیر نیازمند افزایش سطح رقابت، رشد کارآیی بخش دولتی در خدمات‌رسانی باکیفیت و سریع به اقتصاد ملی و خروج نهادهای دولتی و شبه دولتی از اقتصاد برای اعتمادبخشی دوباره به بازارها و صنایع و بخش‌های خدماتی است، چنین عزمی دیده نمی‌شود. در صنعت خودرو این موضوع ابعاد گسترده‌تری دارد. درهیچ‌یک از بازیگران صنعت خودرو چه آنها که در مقام ناظر، حق دخالت و اعمال قدرت در این بخش را دارند و چه آنها که دست‌اندرکار تولید خودرو هستند، به سه دلیل عمده طرح فروش خودرو با بهای ۵ درصد زیر قیمت بازار را در شرایط کنونی برنمی‌تابند. این سه دلیل عبارتند از:
نخست اینکه اگر چه دولت خود مدعی آزادسازی قیمت بوده و حتی با همین ایده شورای رقابت را از قیمت‌گذاری کنار گذاشت اما هم اکنون این ایده را با منافع و وجهه اجتماعی خود همسو نمی‌بیند. در شرایطی که رسانه‌ها هر روز گزارش‌های مختلفی از قیمت‌های نجومی خودروهای تولید داخل می‌دهند، مقایسه سطح قیمت‌ خودرو نسبت به دوره‌های پیشین سریعا باعث کاهش رتبه اعتباری دولت نزد خریداران می‌شود. نمونه جالب آن فروش پژو ۲۰۶ صندوقدار سری V۸ با بهای ۹۶ میلیون تومان است که در سال ۹۲ حدود ۳۳ میلیون و در ابتدای ۹۷ حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت داشته و هم‌اینک از دسترس بخش عمده خریداران در طبقات پایین و متوسط دور شده و موجی از انتقادات مردمی را به همراه داشته است. دوم اینکه دولت با حمایت‌های خود اصرار بر کنترل صنعت خودرو دارد و همین موضوع راه را بر اصلاح مسیر از دل خودروسازی بسته است. در واقع این عامل باعث شده تا دولت با عنایت به گزاره نخست، اجازه آزادسازی واقعی قیمت و فروش خودرو به بهای واقعی آن را ندهد تا هم کنترل خود روی خودروسازی را از دست ندهد و هم تا حدی مشتریان بازار را به بازگشت قیمت‌ها امیدوار نگه‌دارد. موضوعی که در نهایت نه تنها به ادامه ضرر و زیان خودروسازان می‌انجامد که توان آنها برای کنترل شرایط را کاهش داده و بر حجم مشکلات‌شان می‌افزاید و البته دست خریداران را از خودروهای مدنظر دور می‌کند.
سومین موضوعی که باعث شده تا «طرح فروش خودرو با بهای ۵ درصد زیر قیمت بازار» به وضعیتی متعادل و مناسب در بازار منجر نشود، مکفی نبودن تولید خودرو متناسب با نیاز بازار است که بخشی به‌دلیل تحریم و بخش دیگر به علت سیاست‌های صنعتی-اقتصادی دولت است. در شرایطی که نااطمینانی و شک در اقتصاد ایران وجود دارند، تبدیل داشته‌های ریالی به دارایی‌های ارزی و فلزی یا کالاهای بادوام روندی لاینقطع بوده و بازار خودرو را هدف قرار داده است. حال با توجه به کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو، تقاضا دوچندان شده و عرضه خودرو به بازار دچار کاهش گسترده‌ای شده که در نتیجه آن، قیمت‌هایی رویایی و دور از انتظار نصیب مصرف‌کنندگان واقعی خودرو شده است. با عنایت به این سه موضوع به نظر می‌رسد بازگشت به علم اقتصاد و آزادسازی قیمت مهم‌ترین پیش‌فرض گذر از شرایط فعلی است. حمایت مشروط مالی دولت از خودروسازان همانند حمایت دولت باراک اوباما از خودروسازان ورشکسته دیترویتی گام مهم دیگری است که می‌تواند با عنایت به تجربیات جهانی، خروج خودروسازان از تنگنای فعلی را سرعت بخشد. تلاش برای رفع تحریم‌ها در کنار خروج دولت از بنگاه داری و اطمینان به توانایی نیروی نفع شخصی برای بهبود سطح تولیدات صنعت خودرو از موارد مهمی است که می‌تواند در خروج خودروسازان از شرایط فعلی راهگشا باشد. دوران تحریم عصر محک زدن استقامت‌هاست. اینکه چه اندازه یک دولت یا مجموعه حاکمیت به رقابت، اقتصاد آزاد و حذف رانت‌های تولید پافشاری می‌کند.

 favorite_border 0
loyalty 
اولین دیدگاه را شما بنویسید :)
لطفا کد را در کادر وارد نمایید
عناوین مرتبط با این مطلب
پربازدیدترین ها
grade بی‌ام‌و M8 مدل 2020، بازگشت شکوهمندانه سری هشت باوارایی پس از 20 سال
grade پژو 2008 مدل 2020 با چهره‌ای جدید معرفی شد
grade نرخ جدید معاینه فنی خودروها تایید شد
grade شرایط جدید فروش اعتباری ایران خودرو
grade برنامه فیات برای تولید خودروی سواری در ایران
grade امکان تولید تندر 90 با موتور 206
grade ویژگی‌های نیسان آلتیمای 2020
grade همه چیز درباره سیستم ترمز EBD و عملکرد آن
grade سیستم پرداخت آنلاین و ایمن از داخل خودروها
grade مرسدس AMG GT R با تیونر G-Power، جذاب‌تر و قدرتمندتر از گذشته
grade لاستیک‌های تولید داخل گران شد; با مجوز یا بدون مجوز؟
grade آخرین وضعیت واردات خودروهای هیبریدی
grade دستور جهانگیری برای قیمت‌گذاری خودرو به کجا رسید؟
grade ابرخودرو لامبورگینی برای دشت و بیابان
grade طرح همراهی در تولید کرمان موتور از 10 تیرماه آغاز می شود
grade 50 دستگاه از نسخه V8 تورفئو لوانته توسط مازراتی عرضه می‌شود
grade واگذاری دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی آغاز شد
grade ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان
grade پاسخ مثبت جهانگیری به سازمان بازرسی برای قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت
grade نیسان مورانو 2019، کراس‌اووری شیک و جذاب
grade تجربه رانندگی با تویوتا کمری GL 2007، میانسال محبوب ژاپنی
grade بررسی بی‌ام‌و M4 GTS مدل 2016 تیونینگ شده
grade دوج رم 3500 مدل 2019، وانت غول پیکر یک تنی
grade داج چارجر اسطوره‌ای در تاریخچه خودروهای ماسل
grade بهترین خودروهای 2019 که کمتر از 40.000 دلار قیمت دارند
grade بهترین خودروهای جهان در بزرگترین درگ جهان
grade سوپر اسپرت SCG003 Stradale محصول800 اسب بخاری یک کارگردان سینما
grade تجربه رانندگی با چهارچرخه اسپرت برقی Kyburz eRod
grade سریعترین خودروی کارتینگ جهان Daymak Blast C5
grade بی‌ام‌و M8 مدل 2020، بازگشت شکوهمندانه سری هشت باوارایی پس از 20 سال
grade پژو 2008 مدل 2020 با چهره‌ای جدید معرفی شد
grade قانون بچه مثبت‌ها و بچه زرنگ‌ها
grade آیا ال90 با مشخصات فنی جدید طرفدار دارد؟
grade اسکوتر سه چرخه پلاگین هیبرید پژو
grade خودروی همه جاروی آفرود Can-Am Maverick X3 Max
grade نمایش کلاسیک‌های خاص در برج میلاد تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان
grade سوپراسپرت هیبریدی 1150 اسب بخاری آریا FXE
grade گردهمایی سیتروئن سواران در پاریس در 100 سالگی سیتروئن
grade شرایط پیش فروش دنا پلاس اتوماتیک به مناسبت عید فطر + مشخصات فنی و تجهیزات
grade نحوه پرداخت عوارض آزادراه ها به صورت الکترونیکی اعلام شد
grade معرفی پیکاپ ریچ و وانت پادرا زامیاد
grade آشنایی با لادا ایکس‌ ری، جانشین احتمالی رنو ساندرو
grade فیلم دیدار با هنتنگ و فوتون عظیم خودرو در خط تولید بروجرد
grade مشخصات فنی Ec5 موتور جدید ایران خودرو و پژو 301 مونتاژ داخل + فیلم
grade فیلم معرفی سایپا رهام خودرو جدید سایپا
grade تشخیص نوع و برند خودرو فقط با لمس کردن
grade برلیانس H230 پارس خودرو به 4 ستاره کیفیت دست یافت
grade کادیلاک XT6 2020، شاسی بلند لوکس آمریکایی
grade نسل جدید تویوتا سوپرا 2020 پس از 17 سال رونمایی شد
grade از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده است؟
grade همتا؛ طرح خوب رجیستری، اجرای افتضاح
grade معرفی و مشخصات فنی ساینا برقی
grade بهترین جلوپنجره‌های صنعت خودرو
grade فورد موستانگ شلبی GT500 2020، جدیدترین نسل محبوب‌ترین عضلانی تاریخ
grade برخی از دلايل زياد استارت خوردن خودرو
grade اولین خودروی هنتنگ X7 روی خط مونتاژ رفت
grade نگاهی به بوگاتی La Voiture Noire، گران‌ترین محصول جدید تاریخ صنعت خودرو
grade مرسدس بنز CLA 2020، اسپرت جذاب اشتوتگارتی
grade کانسپت لکسوس LC کانورتیبل 2019، کانسپتی معمولی و ساده