بوش رونمایی می کند سیستم پاشش آب برای جلوگیری از ناک زدن موتور و کاهش مصرف سوخت

پدرام جعفرزاده۱۳۹۵/۰۷/۰۵ ۱۳:۰۲:۰۵ 0

سال 2015 بود که در BMW  M4 GTS شاهد استفاده از سیستمی بودیم که پیش از این به عنوان یکی از دست‌کاری هایی که منتهی به افزایش توان موتور می‌شد شناخته می شد. در این سیستم قبل  از اینکه مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر شود، به داخل سیلندر مقدار بسیار کمی آب خنک پاشش می‌شود تا دمای سیلندر کاهش یابد و در نتیجه از ضربه زدن موتور (ناک) جلوگیری شود.
حال کمپانی چند ملیتی بوش که برای اولین بار این سیستم را به طور اصولی طراحی کرد قصد دارد استفاده از این تکنولوژی را منحصر به محصولات بی ام دابلیو نکند تا نهایت در سال  2019 ما در خودروهای عادی‌تر هم شاهد استفاده از این تکنولوژی باشیم.
اصلی‌ترین اتفاقی که در این سیستم می‌افتد، این است که آب منجر به کاهش چشمگیر دمای احتراق شده و باعث می‌شود مخلوطی متراکم‌تر از سوخت و هوا، بدون کوبش‌های ناگهانی ناشی از انفجار زود هنگام، به داخل محفظه احتراق وارد شود. توربوشارژرها به زودی به انتهای مسیر پیشرفت خود می‌رسند؛ چه در بهینگی مصرف، چه در افزایش راندمان و کاهش آلایندگی. اما سیستم تراکم بالا و کاهش دما، می تواند مرزهای پیشرفت توربوشارژرها را تا حدودی کم‌رنگ می‌کند و اجازه پیشرفت بیشتری به آن‌ها می‌دهد.
مسؤولین بوش به این نکته ایمان دارند که این تکنولوژی علاوه بر کاهش مصرف سوخت در حدود ۱۳ درصد، افزایش توان و کاهش آلایندگی به میزان ۳ درصد را نیز در پی دارد. گفتنی است که این تکنولوژی مانند ابتدای کار توربوشارژرها نوپا است و جای پیشرفت دارد.
 یک وجه بسیار خوب این تکنولوژی، سادگی و سهولت استفاده از آن است. یک مخزن آب مقطر درون خودرو تعبیه شده و آب از درون آن به صورت پودر، داخل منیفولد پاشش می‌شود و سپس با جذب دما تبخیر می‌شود. ۵ لیتر از این آب، برای ۳۰۰۰ کیلومتر مسافت کافی است و در صورت تمام شدن آب، پیشرانه به صورت عادی عمل خواهد کرد.
در سیستم در حال توسعه ب‌ام‌و، قرار است این آب تا حدودی توسط آب جمع‌آوری شده از تهویه مطبوع جایگزین شود و مخزن پر شود. ولی در سیستم مورد استفاده فعلی در M4 GTS باید به صورت دستی این آب پر شود. بوش هنوز اطلاعاتی در خصوص نحوه‌ی تأمین آب مورد نیاز این سیستم اعلام نکرده است.
البته گفتی است که پیش از این نیز خبری از استفاده نسخه جدیدتری از این سیستم در سری یک بی‌ام‌دابلیو نیز به گوش رسانه‌ها رسید. طبق اطلاعاتی که در آن زمان فاش شد، موتور یک و نیم لیتری سه سیلندر توربو سری یک 10 درصد در توان افزایش و 8 درصد کاهش در مصرف سوخت را تجربه کرد، دلیل اصلی این امر نیز  افزایش ضریب فشردگی سوخت از 9.5:1 به 11:1 بود.

تزریق آب علاوه به را کاهش مصرف سوخت، توان زیادی به خودرو می‌افزاید. در M4 GTS نسبت به نمونه‌ی M4 که این سیستم را ندارد، افزایش توان حدود ۸۰ اسب بخار ایجاد شده است. مهندسان بوش گفته‌اند بدون زحمت و تغییر سیستم اصلی، با اضافه شدن این قابلیت، حداقل ۵ درصد به توان خودرو اضافه می‌شود.

 favorite_border 0
اولین دیدگاه را شما بنویسید :)
لطفا کد را در کادر وارد نمایید
پربازدیدترین ها