تجربه سواری با جک جی 5 در جاده چالوس

پدرام جعفرزاده۱۳۹۴/۰۵/۱۵ ۱۵:۰۴:۰۰ 10

هفته گذشته سفری به قلعه رودخان در شهرستان فومن داشتم که در 95 درصد طول آن سفر روی حالت درایو (D) و بدون استفاده از تیپ ترونیک رانندگی کرده بودم. اما این دفعه قصد داشتم روی حالت تیپ ترونیک جک را تست کنم همه چی عالی بود هندلینگ خوب و پایداری قابل قبول در پیچهای این جاده از نظر من نمره قبولی را راحت گرفت

سلام بر همه دوستان  
5 شنبه 18 تیرماه 1394 به همراه همسر و دختر 11 ماهه ام سفر دوم خود را با جک جی 55 اتومات به سمت چالوس و ساحل دریای خزر شروع کردیم. خوب با نی نی سفر رفتن مشکلات خاص خودش را دارد بطوریکه صبح زودمان شد ساعت 10 صبح، از همان ابتدا به ساکن کولر جکی رو روشن کردم و حرکت کردیم (تا پایان این تجربه کولر همیشه روشن بوده و هرتست کششی که انجام دادم با کولر روشن بوده و اصلا یادم نبود تا تست بدون کولر را هم انجام بدم و باید بگویم عمکرد کولر جک قابل قبول بود و خوشبختانه تاثیر محسوسی بر عملکرد موتورجی 5 نداشت. که خود این موضوع در شیبهای سنگین جاده چالوس برگ برنده ای بود)

      هفته گذشته سفری به قلعه رودخان در شهرستان فومن داشتم که در 95 درصد طول آن سفر روی حالت درایو (D) و بدون استفاده از تیپ ترونیک رانندگی کرده بودم. اما این دفعه قصد داشتم روی حالت تیپ ترونیک جک را تست کنم همه چی عالی بود هندلینگ خوب و پایداری قابل قبول در پیچهای این جاده از نظر من نمره قبولی را راحت گرفت (میتوان گفت نسبت به ماشینهای هم رده و هم قیمت خودش عملکرد بهتری دارد) سیستم تعلیق نسبتا قابل قبول که الحق بعد از 4000 کیلومتر پیماش بهتر هم شده بود. سربالایی ها را جک با قدرت بالا میرفت، بدون اینکه من درگیری ذهنی خاصی داشته باشم ولی به خاطر ضرایب دنده نامتعارف جک همش یه دلهره ای داشتم که نکند در سبقت آنهم در سربالایی کم بیارم؟ (به نظرم در انتخاب مود گیربکس جک و نرم افزارش کمی بد سلیقگی شده و خیلی زود دنده رو سبک میکند) تو حالتهای مختلف کشش و شتاب جک رو تست می کردم و با اینکه مشکلی نمی دیدم باز قانع نشده بود با هر گردنه سنگین دوباره تست شروع می شد (قبل از جک پارس موتور زانتیا elx داشتم کسایی که تجربه رانندگی با این خودرو را دارند می دانند جدای ال نود و پارس معمولی و ریو و ... هست، مثلا گردنه هایی که بقیه ماشینهایی از این دست با شصت یا هفتاد کیلومتر درساعت بالا می آیند، elx به راحتی با سرعت 90 تا 110 تا طی می کند و البته با شتاب مناسب و بدون ترس از کم آوردن در سبقت).

بگذریم،پس از پیست دیزین با یک شیب بد و سنگین مواجه شدم هرچی زور زدم و پدال گاز را روی تیپ ترونیک و دنده 2 تخته کردم جک سرعتش به زور به 50 هم نرسید، بدجوری خورد تو ذوقم صدای موتور و عدم کشش مناسب باعث آبروریزی حداقل پیش خودم شد حتی همسرم که صندلی عقب با دخترم نشسته بودند، هم متوجه شد گفت کم آورد! منم با سرافکندگی گفتم بله کم آورد. در بقیه مسیر مشکل خاصی نبود حتی مجبور به زورآزمایی با یک مزدا 3 که راننده اش با بی احتیاطی کامل دختر بچه ای را پشت فرمان در آغوش گرفته و با موبایل هم حرف میزد شدم، چرا که هر چقدر چراغ میدادم و بوق میزدم بیشتر لج میکرد و راه نمیداد، دنده را معکوس دادم به یک و تا دور موتور 6 هزار و دنده بعدی.. و ازش سبقت گرفتم و در چشم بهم زدنی سبقت تکمیل شده و از وی گذشتم. بدجوری برخورد بهش و هرچقدر گاز میداد نمی‌رسید (البته مسلما راننده نبود وگرنه به این راحتی هم نمیشد حریفش شد) ولی هرچی بود روش کم شد و مشخص بود که باورش نمی شده بتونم با جکی یهویی بکنم و سبقت بگیرم. اما همه اینها باعث نمیشد که اون ضعف در کشش بعد از پیست دیزین از ذهنم خارج بشه حالم گرفته بود از طرفی جک خیلی عالی پیچهای جاده چالوس رو می‌پیچید و بدون خستگی و در کمال آرامش منو با کمک جی چی اس و نقشه سخنگوی پارسی به مقصد رسوند و همین باعث میشد تا مرهمی باشد بر این موضوع. اما کمی که با خودم فکر کردم یادم افتاد که قبل از گردنه و شیب، یک پیچ تند بود و چون رو تیپ ترونیک بودم دنده رو از دو به یک سبک نکرده بودم و با همون دور موتور پایین و دنده 2 وارد پیچ و بعدش گردنه شدم و عاجزانه پدال گاز رو تخته کرده بودم و جکی هم زور میزد! (گیر کار را یافتم) بیصبرانه منتظر مسیر بازگشت و اینبار تست مجدد جک بودم.

       در چالوس هم هرچی انتظار کشیدم تا دورتند فن خاموش بشه برخلاف دوستانی که تجربه خاموش شدن دور تند شدن در شمال کشور را داشتند این اتفاق نیفتاد(مشکل خاموش نشدن دور تند فن در خیلی از جکها به صورت رندم و تصادفی وجود دارد) در مسیر برگشت فرصتی شد تا دوباره جک رو تست کنم اینبار روی تیپ ترونیک دنده یک دور موتور را به 5500 رسوندم و بعد دنده 2 رفتم و بارها این تست رو انجام دادم جک جی اتومات به خوبی گردنهای سنگین رو میرفت بالا و عمکرد رضایت بخشی داشت، بله حدسم درست بود موقع استفاده از تیپ ترونیک باید بهترین دنده را انتخاب کرد که در اون گردنه این اتفاق نیافتاده بود و متوجه شدم مشکل از خودم بوده نه جک و اون دلهره کم آوردن جکی در سبقتها به کمترین حد ممکن رسید (من در این مورد به شدت وسواسی هستم). اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست باز هم عمکلردش به پای پارس ELX در سربالایی نمی‌رسد یعنی اون حس اطمینان که الان معکوس میکشم میرم بالا و از همه به راحتی و اطمینان خاطر سبقت میگریم وجود نداشت ولی حداقل مطمئن شدم جک هم همین شیبهای سنگین رو بالا میره و جای نگرانی نیست ولی با قلق خاص خودش و باید حتما محاسبات دقیق تری نسبت به پارس ELX در سبقت خودتان اعمال کنید مخصوصا به جد توصیه می کنم در اینگونه شیبها حتما تیپ ترونیک استفاده کنید چون در حالت درایو کوچکترین حرکت اشتباه در فشردن پدال گاز و نیز میل شدید جک به سبک کردن زود هنگام دنده کار دستتان خواهد داد و با افت توان و کشش محسوسی مواجه خواهید شد پس تیپ ترونیک و مطمئن برانید. به نظرم من توان و اسب بخار جی۵ نسبت به وزن و حجم موتورش معقوله ولی گشتاور پایینی دارد که باعث میشود بر خلاف شتاب ثانویه عالی اش شتاب اولیه پایینی داشته باشد، ولی در عوض موتور پر قدرتی دارد. به عنوان مثال از شیب رمپ پارکینگ در یک روز برفی جی۵ خیلی راحت تر از یک ال۹۰ بالا می آید. در اواسط مسیر کنار جاده برای استراحت و صرف ناهار (درست کردن کباب کوبیده بر روی زغال و منقل) توقف کردم که درکمال ناباوری متوجه شدم فن دور تند کار نمی کند ولی تا آمدم کمی خوشحالی کنم مجدد دور تند روشن شد!

     البته اشتباه نشه من جنگ نرفته بودم! قصدم صرفا تست جک بود و در تجربه بعدیم (سفربه اصفهان) برای آخرین بار جک رو تست کردم که به زودی راجع به آن هم خواهم نوشت و در سفرهای آتی اگر عمری بود صرفا قصد دارم از این خودرو لذت ببرم و اینهمه درگیری ذهنی برای خودم ایجاد نکنم. من به شخصه تجربه سواری با سیتروئن New C5 رو داشتم تو سربالایی های مشابه عمکلرد مطلوب و درخشانی نداشت و باید تیپ ترونیک استفاده میشد ولی واقعا اتاق خلبانی و متریال اون کجا جک جی۵  کجا خوب موتورش 2000 سی سی هست و 4دنده اتومات با وزن 1521 کیلوگرم صفر تا صد 9.7 ثانیه ولی نهایتا دارای 143 اسب بخار قدرت دارد. فراموش نباید کرد که جک با وزن 1315 کیلوگرم و حجم موتور 1834 سی سی و گیربکس 4 دنده اتومات با این ضرایب دنده محافظه کارانه عملکرد مطلوبی دارد، دقت کنید شتاب صفر تا صد 12 ثانیه ای با این مشخصات قابل قبول به نظر میرسد، پارس اتومات صفر با قیمتی معادل حدودا 54 میلیون با وزن حدود 100 کیلوگرم کمتر شتاب صفر تا صد 14.2ثانیه ای مطابق اعلام سازنده دارد. و اصولا مقایسه این خودرو با یک خودروی دنده دستی 5 دنده اشتباه محض هست و توصیه من به کسانی که قصد خرید جک جی 5 اتومات دارند اینست که اولا در مورد ذات ماشینهای اتومات و سبک رانندگی و مشخصات فنی آنها کمی تحقیق کنند دوما این خودرو را با توجه به جغرافیای محل زندگی خود خرید نمایند، مثلا شخصی که درنقاط کوهستانی با آسفالتهای مواج و نامناسب زندگی می‌کند، مسلما به اندازه شخصی که در شهری مثل اصفهان با آسفالت عالی زندگی میکند لذت نخواهد برد و به دلیل طراحی اسپرت، سیستم تعلیق این ماشین شما باید کوبش بیشتری رو تحمل نماید. اما به شخصه سیستم تعلیق جک را نرمال میدانم.

 در خصوص ارتفاع پایین جک جی که بعضی از دارندگان آن را به شکایت وا داشته باید بگویم مگر نه این است که اسم و کاربرد سرعت گیرها کاملا واضح هست و ما باید به قانون و هدف این سرعت گیرها احترام بزاریم و با سرعت خیلی کم از آنها عبور کنیم؟ واقعا برام جالبه میبینم بعضیها با سرعت 40 تا 50 تا از روی اینها رد می شوند و انتظار دارند کف یک خودروی اسپرت در این حالت به زمین گیر نکند؟ زیر جک جی 5 من فقط دوبار گیر کرده آنهم به این دلیل که اگر زیادی ترمز می گرفتم رانندههای فوق با سرعت از پشتم با من تصادف می کردند که مجبور شدم به دلیل جلوگیری از تصادف با سرعت رد بشم. خوب به نظرم متمدنانه تره که آروم و با سرعت مطمئنه از روی سرعت گیر و دست انداز رد بشیم، مثلما زیر بند ماشینتون هم سالم تر خواهد ماند و هم اتاق کمتر به صدا می افتد. کاربری به نام حسن از آمل با 40 هزارکیلومتر کارکرد هنوز اتاقش کوچکترین صدایی نداره و تاکید دارد که همیشه مراعات کرده، نه تنها در دست اندازها و سرعت گیرها، بلکه با سرعت کمتری در آسفالتهای بد رانندگی کرده است. نکته دیگه اینکه همیشه موقع رانندگی حواستون به جلو باشد و فرمان را تا آنجایی که مقدور هست دو دست بگیرید، شما هنرپیشه فیلمهای سینمایی نیستید که یه دستی فرمان رو می گیرند و سرشون را نود درجه به سمت شاگرد می‌چرخانند و رانندگی می کنند وقتی شما دست انداز رو نمی بینید تقصیر ارتفاع پایین جک نیست! چی؟ بعضی دست اندازها شبرنگ نداره دیدنشان در شب سخت است؟ خوب تا اونجا که میتوانید رفتار خودروهای جلویی خود را کنترل کنید با حفظ فاصله مناسب چراغ خطر ترمزشان را چک نمایید وقتی ماشین جلویی روی سرعت گیر می رود کاملا مشخص است و شما هم پیشگیری لازم را بنمایید .( هنوز درک نکردم چرا بعضیا سپر به سپر ماشین جلویی میرانند!) چی؟ جاده خلوت است؟ و راه سازی یک سرعت گیر غیر استاندارد ساخته؟ خوب من دیگه راه حلی به ذهنم نمیرسه توکل به خدا، احتیاط، سرعت مطمئنه، چاره ای نیست.      

      مصرف سوخت من در این سفر مشابه سفر قبلی مجدد حدود صدی 11 شد که با توجه به فشاری که به موتور میاوردم و سبک رانندگی اسپرت و تست کردنهای زیاد کولر روشن و صندوق عقب پر به نظرم قابل قبوله نوش جونش. چرا؟ به خاطر حس امنیت خوبی که به من داد سواری رضایت بخشش، بدون خستگی و سرحال به منزل بازگشتم.
ارادتمند شما پدرام

در تلگرام ما را دنبال کنید:

http://telegram.me/SebghatAzad

 favorite_border 3
loyalty 
جک جی 5 تجربه رانندگی سفر ، جاده چالوسjac j5
     
کار کرد جک جی 5 اتوماتیک مدل 93 بنده 174 هزار کیلومتر است و نه آخ گفته نه روغن کم کرده مصرف سوختش هم از صفری تا 5 هزار کیلومتر روز به روز کمتر هم شد از صدی 13 به صدی 9.5 در شهر رسید و این داستانهای روغن کم کردن اینا برای پژو و ماشینهای فرانسویه داداش نه برای موتور میتسوبیشی و یک نکته را عرض کنم که شما یه صندلی چوبی بخوانید ال نود داشته باش 10 سال بزار گوشه اتاق، اگر موریانه نخوردش آخ نمیگه. ولی یه صندلی ماساژور برقی با گرم سرد کن، بخوانید جک جی5 اگر یک فیوزش بسوزه ممکنه که دوتا از سرویسهایی که بهت میده از کار بیافته و نیاز به نگهداری و سرویس بیشتر از اون صندلی چوبیه داره. از نظر شما ظاهرا اون صندلی چهارپایه چوبی ساده که آخ نمیگه بهتره. دیگه حرفی نمی مونه موفق و خوشحال باش


اگه جک توانست مثل ال90 به کارکرد 470 هزار کیلومتر برسه و موتورش یه قطره روغن کم نکنه و مصرف سوختش مثل روز اول بمونه و افت قدرت نداشته باشه اون وقت بیا در مورد جک صحبت کن


من مدتی است جک جی۵ دارم وازش راضی هستم. مطالبتون کاملا درست بود ولی من توجاده های معمولی با رعایت سرعت و بااستفاده از کولر وفشار نیاوردن به ماشین صدی ۷ میسوزونم ولی اگر از بنزین سوپر خوب استفاده بشه تا ۶ هم میرسه. ولی بنظرم کلا ماشین قلق داریست حتما باید باهاش آشنا باشی.

     
کشورهایی مثل روسیه و اوکراین و... اروپایی هستند نکنه شما اروپا رو فقط بلوک غربشو میدونید اخوی! اما در خصوص آمریکا در آمریکای جنوبی مثل برزیل که خودش جز کشورهای توسعه یافته هست و در صنعت خودرو و موتور گیربکس سازی حرفی باسه گفتن داره هم جی ۵ حضور داره و جالبه بدونی همین نزدیکی در امارات متحده عربی نمایندگی رسمی داره جی۵ که البته اون جی۵ دوبی کجا اینکه در ایرانه کجا!

     
اروپا و آمریکا؟! یک عدد هم وارد اتحادیه اروپا یا آمریکای شمالی نشده، چون اصلا تست های تصادف رو نمیتونه پاس کنه و سعی هم نکردن!


سلام باتشکر از سبقت ازاد و دوستان عزیز لازم بذکر هست که خودرو جک جی فایو اتومات برند دوم چین هست که با افزایش فروش در چند کشور اروپایی و کانادا .برزیل .تایوان .ایران .مالزی.و چند کشور مطرح دیگر به فروش خوب و قابل قبولی دست پیدا کرده ..و اصلا نمیشه هیچ خودرویی چینی رو با خودروهایی کشورمون مقایسه کرد ..البته متاسفم که این حرف رو میزنم ..و امیدوارم تلخی این ماجرا هر چه سریعتر به دست توانایی جوانان مظلوم این اب و خاک حل بشه و همه جونان این کشور بتونن روزی ماشینی در حد و اندازه لیاقتشون سوار بشن ...انشالله ...ولی فعلا با عدم مدیریت و ناتوانی بحث مدیریت شاهد عدم بروز رسانی طراحی و مقوله خودرو سازی مدرن هستیم و مجبوریم برندهای چینی .کره ای .گاهااروپایی الرقم قیمت بالا و خروج بی رویه ارز رو خریداری کنیم ...دوستان عزیز بنده تا اونجایی که توان مالی داشتم تمام خودروهای تا قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی رو سوار شدم و امروز میتونم بگم دوتا ماشین من رو متحیر کردند و یکی از اونها جک جی ۵ و دیگری محصول قابل قبول ایران خودرو با ظاهری به روزتر و موتور نسبتا بی صدا و رام EF7دنا بوده که واقعا با کمی تلاش در مورد طراحی به روزتر و استفاده ا ایده جوانان بهتر هم خواهد شد به هر حال با قیمتی که برای جک جی ۵ پرداخت میشه میشه گفت پرداخت عادلانه و خوبی انجام دادیم ..البته با در نظر گرفتن قیمت بالا و موارد دیگر در کشور این موضوع اهمیت پیدا میکنه سپاس از دوستان محترم #مهندس مهدی روا کارشناس عمران

     
دقیقا با نظرت موافقم


خودروی جک عالبه بهتر از بهترین ماشین ایرانیه یعنی اصلا قابل مقایسه نیستش


بابا مدونیم جک داری .ولش کن دگه.یه رانا وردار بررسی کن


آشغال های چینی ارزش اینهمه انشا نوشتنو ندارند

لطفا کد را در کادر وارد نمایید
عناوین مرتبط با این مطلب
پربازدیدترین ها