تویوتا C-HR مدل 2017 تلفیق هنر، نوآوری و تکنولوژی

مهندس اشکان معصومی۱۳۹۶/۱۰/۰۹ ۱۷:۵۸:۳۰ 0

شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا از مدل جدید خود با عنوان Coupe High-Rider یا C-HR رونمایی کرد. نمای خارجی این خودرو شبیه به مدلهای کانسپت آن در نمایشگاههای بین المللی خودروی پاریس 2014 و فرانکفورت 2015 است که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. در این مطلب به معرفی این شاهکار مهندسی یعنی تویوتا C-HR می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد به نقل از "نِت کار شو"، شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا از مدل جدید خود با عنوان Coupe High-Rider یا C-HR رونمایی کرد که اراده و خلاقیت آکیو تویودا مدیرعامل این شرکت را در طراحی نوآورانه و مهندسی پیشرفته نمایش می دهد. این خودرو با ظاهری جالب توجه و ارائه کیفیت رانندگی در کلاس خودروهای شاسی بلند متوسط یا کراس اور حرفهایی برای گفتن دارد. نمای خارجی این خودرو شبیه به مدلهای کانسپت آن در نمایشگاههای بین المللی خودروی پاریس 2014 و فرانکفورت 2015 است که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. شرکت تویوتا این خودرو را با هدف جذب مشتریان جوان و میانسال ارائه نموده است. پیش فروش این خودروی کراس اوور زیبا از سپتامبر 2016 در کشورهای اروپا آغاز می شود و تا پایان سال به مشتریان تحویل داده خواهد شد. تویوتا هدف فروش سالانه بیشتر از 100 هزار دستگاه از این خودرو را برای بازار اروپا پیش بینی نموده است. در این مطلب به معرفی این شاهکار مهندسی یعنی تویوتا C-HR می پردازیم.

تویوتا chr

طراحی خارجی:
طراحی بدنه خودروی تویوتا C-HR در مرکز اروپایی طراحی تویوتا (TEDC) توسط هیرویوکی کوبا مهندس ارشد شرکت تویوتا کاملا با اقتباس از نیازهای مشتریان و ضمن ملاقات با آنها و همچنین با تمرکز بر پیشرفته‌ترین یافته‌های مهندسی و طراحی خودرو صورت گرفته است. طرح این خودرو بین مدلهای Auris TS و RAV4 قرار دارد و خطوط و سطوح بدنه آن همانند یک خودروی کوپه است که مسیر جدیدی را در طراحی محصولات کراس اوور تویوتا با کیفیتی بالا به نمایش می‌گذارد. طراحی منحصر به فرد تویوتا C-HR انعطاف پذیری ساختار جدید جهانی تویوتا (TNGA) را اثبات می کند و سه موضوع کلیدی طراحی، قوای محرکه و ویژگیهای دینامیکی خودرو را به سازندگان ارائه می‌نماید. کازوهیکو ایزاوا طراح ارشد C-HR در خصوص این خودرو می‌گوید: مشتریان خودروهای کراس اوور از ما مشخصات ویژه‌ای می‌خواهند، مشخصاتی که شاسی بلندهای سنتی نمی‌توانند آن را ارائه دهند. آنها دوست دارند ارتفاع محل نشستن و رانندگی آنها بالا باشد ولی اصلا طراحی مکعبی شکل را برای یک خودروی آفرود نمی پسندند. همچنین آنها تمایل دارند که در هنگام رانندگی، حس خوب چالاکی و شتاب خودرو را تجربه کنند. با C-HR ما قصد داریم یک خودروی ارزنده را به کلاس کراس اوورC بازار معرفی نماییم که استحکام و قدرت یک خودروی شاسی بلند را دارا باشد.
خودروی C-HR دارای یک طراحی منحصر به فرد در کلاس کراس اوور می باشد که یک پویایی نوظهور را به بازار این کلاس از خودرو آورده است. این خودرو با طول 4360 میلیمتر، عرض 1795 میلیمتر و ارتفاع 1555 میلیمتر ابعاد نسبتا کوچکی دارد ولی با فاصله 2640 میلیمتری دو محور جلو و عقب، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. نمای جلوی خودرو ماهیت طراحی Under Priority & Keen Look شرکت تویوتا را ارائه می کند و جلوپنجره باریک و کم عرض آن از لوگوی تویوتا تا چراغهای تیز و تهاجمی جلو امتداد یافته است.
چراغهای جلوی خودرو با استفاده از متد طراحی Sensual Speed Cross شرکت تویوتا همانند الماس، صیقلی و براق طراحی شده اند و یادآور چراغهای جلوی آخرین نسل مدل RAV4 هستند. چراغهای گرد مه شکن در زیر سپر پهن جلو جای گرفته‌اند و دو دریچه افقی ورود هوا در دو طرف دریچه بزرگتر زیر سپر تعبیه شده اند که ظاهر خودرو را تهاجمی‌تر نشان می‌دهند. گلگیرهای عضلانی خودرو توسط یک خط منحنی در طول بدنه به هم ارتباط یافته‌اند که از روی چراغهای جلو شروع شده و با گذر از روی درهای جانبی و گلگیر عقب، تا چراغهای عقب امتداد یافته است. در زیر دربهای جانبی یک رکاب ذوزنقه ای شکل به رنگ مشکی، قسمت زیرین بدنه را از قسمت دربهای خودرو مجزا نموده است که به سمت چرخهای جلو و عقب باریک شده است و به همراه رینگهای 18 اینچی آلیاژی، ارتفاع خودرو از سطح زمین را بیشتر نشان می‌دهد. طراحی سه گوش قسمت انتهایی درب عقب خودرو همراه با دستگیره‌های پنهان آن که با ستون C پهن خودرو یک پارچه شده است، ظاهر کوپه مانند بدنه را بیشتر نمایان می‌نماید. سقف شیشه‌ای قوس‌دار و محدب خودرو با اسپویلر آیرودینامیک و طراحی استخوانی همراه با آنتن شیشه‌ای با طرح باله کوسه، ظاهر اسپرت خودرو را بیشتر کرده‌اند. شیشه عقب خودرو با زاویه تند به درب محفظه بار متصل شده که توسط دو چراغ بزرگ عقب احاطه گردیده که چراغهای بزرگ عقب با طراحی زیبا به تکنولوژی LED مجهز شده‌اند. این چراغها با طرحی شبیه به بومرنگ دارای نواری از لامپهای LED هستند که روشنایی مناسبی را در شب فراهم می‌کنند. چراغهای مه‌شکن در زیر سپر عقب خودرو در حفره نسبتا عمیق ذوزنقه‌ای شکل جای گرفته‌اند.

تویوتا chr 

طراحی کابین:
طراحی منحصر به فرد کابین C-HR بر اساس دو ساختار سطوح احساسی و جزئیات نوآوران» و با ترکیب آخرین تکنولوژی‌های روز و طراحی حسی صورت گرفته است و با تمرکز بر راحتی سرنشینان و ارائه فضایی جادار و مناسب، جذابیت حسی کابینهای آینده محصولات تویوتا را نشان می‌دهد. داشبورد خودرو با تکیه بر تکنولوژی‌های پیشرفته و حفظ تمرکز راننده روی کنترل خودرو طراحی شده است و با طراحی دو رنگ مشکی پیانو و نقره ای تا روی درهای جانبی ادامه یافته است و با ترکیب خطوط مستقیم و خشن و سطوح منحنی، طراحی جدیدی را ارائه می‌کند. البته رنگهای دیگری مانند خاکستری تیره، مشکی/آبی و مشکی/قهوه‌ای نیز برای مشتریان قابل سفارش خواهد بود. در قسمت بالای داشبورد یک نمایشگر 16 اینچی برای ارتباط انسان و ماشین (HMI) در نظر گرفته شده است که اطلاعات ناوبری GPS و سیستم چندرسانه ای تویوتا را ارائه می‌کند. سیستم صوتی و تصویری حرفه‌ای JBL با نمایشگر 8 اینچی لمسی نیز برای این خودرو تعبیه گردیده که همراه با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای با طراحی نامتقارن به سمت صندلی راننده متمایل شده است. صندلیهای جلوی خودرو با طراحی اسپرت دارای روکش چرم مرغوب و قابلیت تنظیم برقی در ده جهت می‌باشند. اتصال اینترنت، بلوتوث و هندزفری گوشی تلفن همراه برای راننده مهیاست. محمد فاتح مهندس ارشد تیم اروپایی Sensory Quality با همکاری تیم مهندسی مرکز اروپایی طراحی تویوتا (TEDC) با علم به اینکه تویوتا رقیبان متعددی در دنیا دارد، کابین خودروی C-HR را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و مجهزترین آزمایشگاه‌ها به همراهی آخرین امکانات الکترونیکی به محیطی ایمن و راحت تبدیل نموده‌اند. آنها بر روی جزئیات کابین مانند جنس چرم موکت‌های کفی، کیفیت مواد مصرفی، روشنایی کابین، رنگ و ساختار و شکل قطعات به کار رفته در داشبورد، رودری‌ها، سقف و صندلی‌های خودرو کار بسیاری انجام داده‌اند.
حتی برای تیم طراحی C-HR قطر شیارهای دوردوزی صندلی‌ها و جنس الیاف به کار رفته، امری بسیار مهم بود. سه نوع روکش برای کابین خودرو استفاده شده است، روکش مانند چرم پس زمینه کابین، روکش چرم صندلی‌ها و رودری‌ها و روکش با دانه بندی ریز برای داشبورد و دسته دنده. همان طرح چند ضلعی شبیه الماس بدنه خودرو، در داخل کابین و روی دربها، داشبورد، بلندگوها و توئیترهای سیستم صوتی و حتی در عقربه‌های کیلومتر شمار و دور موتور آنالوگ پانل راننده نیز با نور آبی پس زمینه، به وضوح دیده می‌شود. این خودرو با هدف جذب مشتریان خاص در کشورهای مختلف، به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پیشرفته‌ای تحت مجموعه سامانه‌های ایمنی Toyota Safety Sense در این خودرو به صورت استاندارد تعبیه گردیده است. این سامانه شامل سیستم‌هایی نظیر هشدار قبل از برخورد (PCS) به همراه سیستم تشخیص عابر پیاده (PRS)، کروزکنترل هوشمند (ACC)، هشدار خروج از مسیر (LDA)، با کنترل سیستم فرمان، سیستم خودکار نوربالای چراغ جلو (AHB)، سیستم تشخیص علائم راهنمایی (RSA) و سیستم کمکی پارک هوشمند (S-IPA) می‌باشد. از امکانات خودرو می‌توان به صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی و گرمکن، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، شیشه دودی عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوناحیه‌ای، سیستم صوتی JBL با آمپلی‌فایر 8 کاناله استریوی 576 وات، 9 بلندگو و دو توئیتر اشاره کرد.

تویوتا chr  

مشخصات فنی:
خودروی کراس اوور تویوتا C-HR با پیشرانه‌های مختلفی ارائه می‌شود تا نیازهای مشتریان را از هر قشری برآورده نماید. برای مثال یک پیشرانه تمام هیبریدی برای این خودرو در نظر گرفته شده است که با کمترین میزان لرزش و تکان، در این کلاس از خودرو منحصر به فرد است. آخرین نسل از این پیشرانه هیبریدی-بنزینی با وزن کمتر و عملکرد بهتر، قدرتی معادل 122 اسب بخار تولید می‌کند که دارای انتشار گاز CO2 به میزان تنها 85 گرم بر کیلومتر می‌باشد و در سیکل ترکیبی در هر صد کیلومتر فقط 3.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند که در این کلاس از خودروها اعدادی بی‌همتا هستند. تغییرات جزئی در طراحی موتور و بکارگیری قطعات سبک‌تر و کوچکتر در آن، باعث بازده حرارتی موتور به میزان 40% شده است و مرکز ثقل خودرو را پایین‌تر آورده است. پیشرانه دیگری که برای این خودرو در دسترس است، یک پیشرانه جدید 1.2 لیتری توربوست که ابتدا در مدل Auris به کار رفته بود. این پیشرانه نیز 116 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور ایجاد نموده و میزان انتشار گاز CO2 این پیشرانه 128 گرم بر کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها 5.7 لیتر در صد کیلومتر است. قدرت این پیشرانه توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی و یا یک جعبه دنده از نوع انتقال نیروی پیوسته متغیر (CVT) به چرخهای جلو یا چهارچرخ (AWD) منتقل می‌شود. همچنین یک پیشرانه 2.0 لیتری نیز با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 193 نیوتن متر ویژه بازار این خودرو در قفقازستان و اوکراین قرار خواهد گرفت که قدرت موتور توسط یک گیربکس CVT به چهارچرخ انتقال می‌یابد.

 favorite_border 4
loyalty 
اولین دیدگاه را شما بنویسید :)
لطفا کد را در کادر وارد نمایید
عناوین مرتبط با این مطلب
پربازدیدترین ها
grade حضور جک اس7 کرمان موتور در پاییز امسال قطعی شد
grade معرفی و آموزش نصب محافظ پلاستیکی رنگ خودرو
grade بررسی هیوندای کنا: مزایا و معایب
grade شاسی‌بلندها عامل مرگ عابران پیاده
grade جگوار اف پیس سوپر شارژ 550 اسب بخاری F-Pace SVR
grade لکسوس UX 2019 و هر آنچه که باید بدانید
grade نسل جديد پرفروش ترين كراس اوور اروپا؛ رنو كپچر 2018
grade بهترین روشهای تولید ناب در صنایع خودروسازی جهان
grade روش‌های کاهش مصرف سوخت خودرو
grade دوربين‌های كنترل سرعت و نحوه عملكرد آن‌ها
grade بی‌ام‌و سری هشت جدیدترین کوسه باواریایی‌ها پس از 20 سال
grade ماموت خودرو بالاخره کوتاه آمد!
grade چینی ها در پکن چه خودروهایی سوار می شوند
grade قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد
grade اولین سری کوپا T210 تحویل مشتریان شد
grade بی وای دی اس6 پس از 100 هزار کیلومتر
grade ساندرو و پژو 207 ارزان شدند/قیمت خودروهای داخلی امروز
grade روش صحیح تنظیم آینه‌های خودرو
grade افزایش قیمت سه محصول از خانواده رنو
grade لوکس واقعی در قامت جناب اس 7
grade مستند بازدید از نمایشگاه خودرو پکن 2018 و خط تولید چری
grade کاهش 73 درصدی واردات خودرو در 2 ماهه نخست امسال
grade مجلس برای بررسی احتکار خودرو کارگروه ویژه تشکیل داد
grade اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات خودرو منطقی نیست
grade فیلم بررسی تندر 90 پلاس اتوماتیک
grade فیلم بررسی جک اس 3 (جک s3)
grade بازدید سبقت آزاد از خط تولید سیتروئن C3 در سایت کاشان
grade بوگاتی شیرون اسپرت 2019 هیولایی در لباس شاهزاده
grade شرایط و زمان فروش سیتروئن C3 اعلام شد
grade پورشه کاین 2018 هیبرید هم عرضه شد
grade شرایط فروش S7و BYD S6 ویژه ماه مبارک رمضان
grade فیلم تست و بررسی لوکسژن یو 5 - Luxgen U5
grade چری آریزو 6 در افتتاحیه نمایشگاه پکن 2018 رونمایی شد
grade فیلم بررسی چری آریزو 5 برای اولین بار در ایران
grade ملاقات با لوکسژن U5 جسور هوشمند + فیلم
grade فیلم تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در مسیر کاشان اصفهان
grade ساندرو بخریم یا ساندرو استپ وی؟
grade فولکس واگن در ایران می تواند پاشنه آشیل رقیب را هدف بگیرد؟
grade فیلم تست و بررسی چری آریزو 5 توربو در ایران
grade کامل‌ترین بررسی کوپا T210 محصول ریگان خودرو برای اولین بار در ایران