تیونینگ و عوامل کاهنده قدرت خودرو

مهندس اشکان معصومی۱۳۹۶/۱۰/۰۸ ۱۳:۴۵:۴۶ 0

در این مطلب به معرفی پنچ عامل می پردازیم که در تیونینگ یک خودرو باعث کاهش قدرت موتور آن و کندتر کردن حرکت خودرو خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد این روزها تقویت موتور، تیونینگ و تغییرات ظاهری در بدنه و سپرهای خودروها در بین جوانان و علاقه مندان به خودرو افزایش چشمگیری یافته است. افراد علاقه مند و تیونرها همواره به دنبال روشی برای افزایش قدرت و سرعت و به طورکلی راهی برای تیونینگ کردن خودروی خود هستند. سیستم سوخت رسانی و تخلیه دود معمولا در مراحل اولیه تیونینگ دستخوش تغییر می شوند. باید این نکته را دانست که اگر این کار به صورت اصولی و توسط متخصصان حرفه ای تیونینگ انجام نگیرد، علیرغم قدرتمندتر یا زیباتر شدن خودرو، می تواند باعث بروز ایراداتی در عملکرد آن گردد؛ بنابراین قبل از اعمال هر گونه تغییر در بدنه، موتور یا حتی داخل اتاق خودرو باید به اثرات جانبی آن توجه نمود. اخیرا در کشور ما مراکز حرفه ای تیونینگ افتتاح شده اند که علاوه بر ایجاد تغییرات ظاهری توسط تعویض قطعات داخلی و خارجی خودرو، توانایی تقویت موتور و افزایش قدرت آن را دارند. در کشورهای پیشرفته جهان، تقویت موتور خودرو به صورت اصولی، علمی و حرفه ای انجام می شود و مراکز تیونینگ، در تعویض قطعات وسواس زیادی به خرج می دهند تا در عملکرد خودرو مشکلی ایجاد نشود. در این مطلب به معرفی پنچ عامل می پردازیم که در تیونینگ یک خودرو باعث کاهش قدرت موتور آن و کندتر کردن حرکت خودرو خواهند شد.


نصب رینگهای بزرگتر:
علاوه بر خودروهای شاسی بلند که با رینگهای بزرگ 20 تا 22 اینچی ارائه می شوند، امروزه برخی خودروهای سدان بزرگ یا خودروهای چندمنظوره (MPV) نیز با رینگهای بزرگ به بازار عرضه می شوند. برخی از افرادی که می خواهند نمایی اسپرت به خودروی خود بدهند و یا خودرویشان را تیونینگ کنند، از لاستیکهای بزرگ یا پهن استفاده کرده و مثلا رینگهای 22 اینچی را به جای رینگهای 18 اینچی خودروی خود نصب می کنند و یا از لاستیکهای فاق کوتاه و پهن استفاده می نمایند. می خواهیم بدانیم با توجه به قیمت بالاتر لاستیکها و رینگهای بزرگتر آیا با پرداخت مبلغ بیشتر، چیزی غیر از زیباتر شدن خودرو نصیب مشتریان می گردد یا خیر؟ بسیاری از مردم فکر می کنند رینگ و لاستیک پهن تر باعث چسبندگی بیشتر خودرو به سطح جاده می شود، ولی چرخ های پهن تر، سطح تماس موثری مشابه چرخهای با عرض کمتر دارند، چون وزن خودرو روی سطح تماس بیشتری تقسیم می شود. وجود رینگها و لاستیکهای بزرگتر از استاندارد خودرو، علاوه بر گرانتر بودن، ایرادات دیگری مانند کند شدن حرکت خودرو، شتابگیری ضعیف تر، بلندتر شدن خط ترمز، فشار آوردن به سیستم تعلیق و تاب برداشتن رینگها را باعث می شود. همچنین نصب لاستیکهای پهن در زیر خودرو، علیرغم فراهم نمودن هندلینگ و کنترل بهتر برای خودرو، باعث افزایش اصطکاک لاستیک با سطح جاده و در نتیجه کاهش شتاب خودرو و افزایش میزان مصرف سوخت می گردد و خط ترمز خودرو را طولانی تر می کند. بنابراین اگر قصد دارید خودروی خود را اسپرت نمایید، بهتر است از رینگ و لاستیکهایی سبک وزن برندهای معروف استفاده کنید تا علاوه بر سبک تر بودن، دارای استحکام و امنیت بیشتری نیز باشد.
 
لاستیکهای ارزان:
هر خودرویی در زمان حرکت بر روی جاده، به لاستیکهای خود تکیه می کند. خودرو روی لاستیکها به حرکت در می آید و روی آنها متوقف می شود. همچنین چسبندگی خودرو به سطح جاده توسط لاستیکها فراهم می شود، بنابراین در بحث ایمنی، لاستیک خودرو یکی از مهمترین اجزای آن محسوب می گردد و بهتر است قبل از خریدن یک لاستیک، به هیچ وجه به ارزان بودن آن فکر نکنید. چرا که روشهای زیادی برای صرفه جویی در خرجهای اتومبیل وجود دارد، ولی با توجه به ایمنی بودن این قطعه، هیچ گاه لاستیک ارزان قیمت برای خودروی خود خریداری نکنید و همواره لاستیک خودرو را از برندهای معتبر آن تهیه نمایید. برخی از رانندگان لاستیکهای قدیمی یا دست دوم را با قیمتهای کمتر برای خودروی خود تهیه می کنند که معمولا سالهای زیادی از تاریخ تولید این لاستیکها گذشته است. استفاده از این نوع لاستیکها شاید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، ولی کیفیت پایین آنها باعث می شود که پس از مدت زمان کوتاهی، سوراخ شده و بترکند و باعث خطرات جانی شوند. از سوی دیگر، پس از مدتی این نوع لاستیکها مانند پاک کن خرد شده و علاوه بر کاهش ایمنی خودرو، خطرات زیست محیطی نیز ایجاد می‌کنند.
 
سیستم مکش هوای سرد:
امروزه تیونرهای خودرو از روشهای زیادی برای افزایش قدرت موتور استفاده می کنند که برخی از علاقه مندان تیونینگ خودرو، تصور می کنند یکی از این روشها نصب سیستم مکنده هوای سرد بر روی موتور می باشد. این درحالی است که بهترین کیت های افزایش قدرت موتور موجود در بازار مانند Compact، Power Max، Smart یا K&N توانایی اضافه نمودن حداکثر 15 اسب بخار یعنی بین 5 تا 10 درصد به قدرت خودرو را دارند، ولی طبق شواهد، نصب کیتهای مکنده هوای سرد نه تنها قدرت موتور را افزایش نمی دهد، بلکه هیچگونه تأثیری عملکرد موتور خودرو نخواهد داشت. این سیستم در حقیقت با خنک کردن هوای ورودی به موتور و افزایش راندمان آن، شتاب و سرعت خودرو را به میزان کمی افزایش می دهد، ولی روی میزان قدرت موتور خودرو تأثیر بسزایی ندارد.
 
نصب لوله اگزوز بزرگ (Headers):
امروزه جوانان و علاقه مندان تیونینگ خودرو با نصب اگزوزهای بزرگ یا «هدرز» در عقب خودرو باعث ایجاد فشار در عقب خودرو و در نتیجه افزایش قدرت موتور می شوند. همانطور که می دانید، اگر بتوان به طریقی گازهای خروجی اگزوز را سریعتر از سیستم موتور خودرو خارج کرد، می توان قدرت بیشتری از موتور دریافت نمود. بنابراین تیونینگ سیستم اگزوز باید طبق محاسبات دقیق و پیچیده ای انجام شود تا باعث گرم شدن بیش از حد موتور و صدمه زدن به خودرو نگردد. اگر لوله اگزوز بزرگ متناسب با اندازه منبع اگزوز یا منیفولد دود انتخاب نگردد، توان زیادی را از موتور هدر می کند. البته در صورت انتخاب اگزوز مناسب هم مقدار کمی به قدرت موتور افزوده خواهد شد، به همین علت در صورتی که برای تیونینگ خودروی خود قصد تغییر اگزوز آن به مدل بزرگتر را دارید، حتما باید سیستم منیفولد دود و سایر قطعات مربوط به آن را نیز عوض کنید. در غیر این صورت نصب اگزوز بزرگتر روی خودرو، تنها توان خودرو را کاهش می دهد.
 
قطعات تقلبی و اطلاعات فنی نادرست:
بهترین روش برای تیونینگ یک خودرو، تعویض اصولی قطعات و بررسی مرحله به مرحله لوازم جانبی مورد نیاز است. مثلا برای افزایش قدرت موتور می توان بعد از تعویض هر قطعه، نتیجه عملکرد آن را بررسی کرد و سپس به نصب قطعه تکمیلی اقدام نمود. برخی از شرکتهای تیونینگ، شما را به نصب قطعاتی برای افزایش توان خروجی موتور خودرو تشویق می کنند که هیچگونه گارانتی یا ضمانتی بعد از نصب ندارند و بعد از مدتی به هیچ وجه نمی توانید اثری از آن شرکتها بیابید. قبل از نصب هرگونه لوازم جانبی بر روی موتور خودرو برای افزایش قدرت آن، باید مطمئن شوید که نحوه عمکرد این قطعه برای افزایش توان موتور، پشتوانه علمی دارد یا خیر. به خاطر داشته باشید که استفاده از قطعات تقلبی و استفاده از اطلاعات فنی نادرست و غیراصولی، تنها به موتور خودروی شما صدمه وارد می کند. روش تشخیص اصل بودن قطعات یدکی، بارکد درج شده روی جعبه قطعات یدکی می باشد که با برنامه کاربردی «بارکد خوان» روی گوشی تلفن همراه می توان تصویر بارکد را خواند و اگر قطعه اصلی باشد، با خواندن بارکد آن، کلیه مشخصات آن مانند نام شرکت سازنده و تاریخ تولید قطعه در اینترنت اعلام خواهد شد، ولی اگر بارکد تقلبی باشد، دیگر در اینترنت اطلاعاتی در مورد آن وجود نخواهد داشت.
 
مرجع: سایتهای داخلی و خارجی

 favorite_border 2
loyalty 
تیونینگ خودرو اسپرت کردن ماشین ماشین اسپرت کیت تیونینگ خودرو معایب تیونینگ معایب اسپرت کردن ماشین
اولین دیدگاه را شما بنویسید :)
لطفا کد را در کادر وارد نمایید
عناوین مرتبط با این مطلب