نقدی بر میتسوبیشی میراژ 2017

سهیل سیاوشی۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ۰۸:۰۰:۳۹ 0

در این مقاله قرار است  به بررسی و مقایسه میراژی که برای اولین بار و پس از تغییر نام  از کلت به میراژ در نمایشگاه 2011 ژنو به نمایش درآمد و در سال گذشته تحت عنوان میراژ 2016 در اختیار خریدار ایرانی قرار گرفت بپردازیم.

امروز قصد داریم به بررسی میتسوبیشی میراژی که با فیس جدیدش هفته گذشته در نمایشگاه مرکزی آرین موتور رونمایی شد بپردازیم. خودرویی که از طرفی مرحمی شد برای عدم واردات آن طی چند ماه اخیر و از طرفی امیدی برای طرفدارانش تا حداقل آخرین فیس ارائه شده از این خودرو رو خریداری کنند.

میراژ قدمتی در حدود 40 سال دارد و این کهنه سرباز کوچک میتسوبیشی همیشه در مقابل رقبای هم وطن خود حرف‌هایی برای گفتن داشته است، به غیر از نسلهای اخیر آن و البته دلیل آن خود میراژ نبوده، بلکه سیاست اشتباه مدیران میتسوبیشی که مصرف سوخت واقعی آن را  به دروغ کمتر از واقعیت اعلام می‌کردند، باعث شد تا در تاریخ میراژ لکه ننگی ایجاد شود و همگان را نسبت به این خودرو بدبین کند. این قضیه جایی به بدترین شکل خود نمود پیدا می‌کند که میتسوبیشی همه جا این خودرو را با مصرف سوخت فوق‌العاده اش معرفی می‌کند، حتی در ایران نیز میراژ را با عنوان کم مصرف‌ترین خودرو غیرهیبریدی موجود در کشور معرفی می‌کنند. که البته این عنوان توسط عدد اعلامی است که در کاتالوگ مرجع خودرو ذکر شده، عددی که مورد بحث مجامع خودرویی است.

حال به بررسی و مقایسه میراژی که برای اولین بار و پس از تغییر نام  از کلت به میراژ در نمایشگاه 2011 ژنو به نمایش درآمد و در سال گذشته تحت عنوان میراژ 2016 در اختیار خریدار ایرانی قرار گرفت می پردازیم (4 سال فاصله از عرضه جهانی تا عرضه در داخل ایران) و جالب اینجاست که ظاهر جدید میراژ به عنوان فیس لیفت بازار آمریکا شناخته می‌شود که در سال 2015 و در نمایشگاه لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شد. در واقع میراژهای وارداتی به ایران مونتاژ تایلند هستند و برای منطقه آمریکای شمالی طراحی شده بودند که به خاطر جریان عدم اعلام صحیح میزان در مصرف سوخت از ورود آنها به بازار آمریکا جلوگیری به عمل آمد و میتسوبیشی چاره‌ای نداشت جز اینکه از سود برنامه ریزی شده برای این خودرو صرف نظر کند و آن را به بازار کشورهای در حال توسعه‌ای چون ایران بفرستد.

طراحی

در کل در فیس لیفت این خودرو میتسو قصد داشته آنچه که با لنسر و ASX و اوتلندر انجام داد بر سر هیکل نحیف این کودک بیاورد. غافل از اینکه در نمونه‌هایی یاد کردیم هم نقدهای بسیاری بر این طراحی‌ها گرفته شده است. اما خوشبختانه در میراژ سعی شده از قطر قطعات کرومی تا حدی کاسته شود تا ظاهر ظریف آن به شکلی حفظ شود. استفاده بیش از حد میتسوبیشی از این قطعات کرومی که در خودروهای جدیدش می کند ما را به نوعی یاد فیس لیفتهای چینی می‌اندازد دانست. اما انصافا دیلاتهای فیبری که درون هدلایت فرار گرفته هماهنگی مناسبی با قطعه کرومی پائینی نصب شده در وسط سپر دارد، همین‌طور مه شکن کوچک آن موازی با عدسی درون هدلایت نصب شده است که این مورد هم باز به هماهنگی ظاهر جلویی خودرو کمک شایانی کرده است.

در نمای کناری به غیر از تغییر طراحی رینگ‌ها نمی‌توان تغییر به خصوصی را مشاهده کرد که البته دلیل آن هم این است که با نسل جدیدی از میراژ طرف نیستیم و تنها به این خاطر که ظاهر پیشین آن به نوعی منقرض شده بود میتسوبیشی دست به تغییرات کمی در ظاهر میراژ زده  است.

اما در نمای پشتی کاملاً قضیه متفاوت است، جایی که در گذشته نیز محل نقد منتقدین بوده، با اینکه خوشبختانه در اینجا کلاً خبری از قطعات کرومی نیست، اما ظاهراً باز هم اشتباهی رخ داده و از خطوطی که معمولاً بر روی خودروهای شاسی بلند یا حداقل کراس آور استفاده می‌شود، به این بخش اضافه شده که به جد ظاهر ناهمگونی را به وجود آورده. اما خوشبختانه دیگر خبری از چراغ‌های عقب منسوخ شده قبلی میراژ خبری نیست و با استفاده از LED تا حدی این ناهمگونی تلطیف شده است. و نهایتا آنچه مسلم است میراژ 2017 بدون شک و تردید نسبت به نسخه قبلی مدرن تر، زیباتر و جذاب تر به چشم می آید.

به داخل اتاق این خودرو وارد می‌شویم و با تعجب به کنسول وسط خیره می‌شویم جایی که هنرنمایی اینبار از جانب وارد کننده رخ داده و متأسفانه نمایشگر آن حذف شود تا انتخاب حسگر و دوربین پارک عقب به صورت آپشن سفارشی قابل انتخاب باشد و اما در عوض شاهد آپشنهای شاید جذاب تری چون کروز کنترل، حسگر باران، گرمکن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای و سامانه جلوگیری از حرکت رو به عقب خودرو در سربالایی ها یا HAC هستیم و صد البته که روکش صندلی ها، پانل تجهیزات و فرمان به روز شده است.

 البته به طور کلی اگر در تغییرات انجام گرفته نکته مثبتی را بخواهیم یادآور شویم می توان به تغییر میراژ وارد شده از دو ایربگ به نسخه  شش ایربگ  آن اشاره کرد که شاید نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

از لحاظ فنی تغییر عمده ای در این خودرو نسبت به نسخه اصلی 2012 دیده نمی‌شود، تنها می‌توان به بهبود عملکرد CVT و اضافه شدن مود اسپرت یاد کرد که در نسخه پیشین ضعف بزرگی بود که نمود داشت. اما فراموش نکنیم که مدل 2017 میراژ هم چنین از ارتقای سواری و ترمزها بهره می برد.

. اما کماکان از پیشرانه سه سیلندر 1,2 لیتری میراژ، توان 79 اسب بخاری به رینگ‌های 15 اینچی آن منتقل می‌شوند. مصرف سوختی که رسماً خود میتسوبیشی اعلام کرده و همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد حواشی زیادی برای این خودرو به همراه داشت، به صورت ترکیبی 4,6 و در جاده 3,9 است که البته پیشنهاد ما این است که اصلاً به این اعداد اعتماد نکنید و تنها از مالکانی که بدونه جانب‌داری و صادقانه مصرف سوخت خود را با شما در میان می‌گذارند اعتماد کنید.

سخن پایانی

اولین موردی که یک تجارت باید به آن احترام بگذارد، مخاطبین و بازار هدف خود است، متأسفانه به خاطر قیمت بالا (که البته تا حدی زیادی می‌توان وارد کننده را از این مورد به خاطر محدودیت‌های قانونی مبرا دانست) و سابقه بد میراژ در اعلام مصرف سوخت و نداشتن صداقت در مورد محل مونتاژ، از طرفی سفارشی شدن مانیتوری که سابق بر این به صورت فابریک بر روی میراژ نصب می شد و همزمان شدن این مورد با بالاتر رفتن قیمت میراژ باعث شده مخاطبین دید چندان خوبی نسبت به این خودرو نداشته باشند، هر چند که نمی‌توان از برندی ژاپنی به سادگی گذشت، اما به نظر می رسد که شرایط فعلی میل خریداران در این بازه برای خرید هاچبک وارداتی بیشتر به سمت کره‌ای ها سوق دارد تا میراژ. از مهمترین رقبای مستقیم میراژ، می توان به هیوندای i10 که خبرهای درگوشی حاکی از آن است به زودی مونتاژش توسط کرمان موتور انجام خواهد شد و یا از دیگر هموطن آن کیا پیکانتو نام برد و البته  مزدا 2 که مدت هاست از خطوط تولید گروه بهمن کنار گذاشته شده است.

 

 favorite_border 3
تصاویر مطلب
اولین دیدگاه را شما بنویسید :)
لطفا کد را در کادر وارد نمایید
عناوین مرتبط با این مطلب
پربازدیدترین ها
grade بی ام و X3 مدل 2018
grade شرایط جدید فروش جک اس 5 و اس 3
grade برگ سبز خودرو ببرید، لاستیک بگیرید
grade گزارش ارزشیابی کیفی خودرو شهریور 97
grade پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو از یکشنبه 29 مهر
grade خودرو به کانال قیمت منطقی هدایت می‌شود
grade تفاوت کلاس های مختلف بنز در چیست؟ همه چیز در مورد مرسدس ها
grade موج جدید بلاتکلیفی در بازار خودرو
grade رقابت پنهان برای قیمت‌گذاری خودرو
grade بی ام و با سری 9 به جنگ میباخ خواهد رفت
grade توقیف فورد آمریکایی که در البرز می‌چرخید
grade تمدید شرایط فروش جک S3 از سوی کرمان موتور
grade چرا لاستیک با قیمت دولتی به دست مردم نمی‌رسد؟
grade واردات بیش از 1200 خودرو در یک ماه!
grade جیپ چروکی 2019، آفرودری توانا با لگ زیاد گیربکس!
grade نسل ششم هیوندای آزرا بزودی در چهارشنبه های آموزشی کرمان موتور
grade سایپا تغییر مدیرعامل را تایید نکرد
grade بررسی فراری 488 پیستا اسپایدر 2019
grade غرفه هیوندای در نمایشگاه خودروی پاریس، غرفه‌ای پررونق و باشکوه
grade خودروسازان از نابسامانی‌های نرخ ارز چه سودی بردند؟
grade بی ام و X3 مدل 2018
grade خداحافظی لیفان 820 از کرمان موتور و شروعی دوباره با بم خودرو
grade مزدا 6 استیشن مهمان خیابان‌های ایران شد+‌عکس
grade انواع لامپ در چراغ خودرو و نحوه تعویض آنها
grade شرایط جدید فروش جک اس 5 و اس 3
grade شرایط پیش فروش 53 هزار خودرو ایران خودرو منتشر شد
grade فروش 53 هزار خودرو ایرانخودرو به ترتیب کد ملی!
grade برگ سبز خودرو ببرید، لاستیک بگیرید
grade آریزو 6 محصول استراتژیک چری در کلینیک خودرو معرفی شد
grade شرایط جدید فروش محصولات سایپا
grade هاوال H9، خودرویی که در ایران به مقصود نرسید
grade افزایش قیمت هاوال H2 توسط گروه بهمن
grade آریزو 6 در خیابان‌های تهران رویت شد+‌عکس
grade سقوط تا 12 میلیونی قیمت خودروهای داخلی؛ خودروهای خارجی تا 50 میلیون تومان ارزان شدند
grade قیمت‌های عجیب و غریب در بازار لاستیک
grade واکسن FATF به خودروسازی
grade خودروهای صفرکیلومتر مردودی
grade خبر خوش برای خریداران خودروهای 2008 و C3
grade حباب قیمت خودرو در حال تخلیه است
grade گزارش ارزشیابی کیفی خودرو شهریور 97
grade مستند بازدید از نمایشگاه خودرو پکن 2018 و خط تولید چری
grade فیلم بررسی تندر 90 پلاس اتوماتیک
grade بازدید سبقت آزاد از خط تولید سیتروئن C3 در سایت کاشان
grade شرایط و زمان فروش سیتروئن C3 اعلام شد
grade فیلم تست و بررسی لوکسژن یو 5 - Luxgen U5
grade فیلم تجربه رانندگی با سیتروئن C3 در مسیر کاشان اصفهان
grade فیلم تست و بررسی چری آریزو 5 توربو در ایران
grade فیلم تست و بررسی جک جی 4 - جک j4
grade فیلم بررسی چری آریزو 5 برای اولین بار در ایران
grade ساندرو بخریم یا ساندرو استپ وی؟
grade ملاقات با لوکسژن U5 جسور هوشمند + فیلم
grade کامل‌ترین بررسی کوپا T210 محصول ریگان خودرو برای اولین بار در ایران
grade فولکس واگن در ایران می تواند پاشنه آشیل رقیب را هدف بگیرد؟
grade تست رانندگی BYD S6
grade حضور جک اس7 کرمان موتور در پاییز امسال قطعی شد
grade تصاویر لو رفته از تیگو 8 پیش از رونمایی، محصول احتمالی مدیران خودرو
grade هاوال H2 بخریم یا نه؟ استقبال مردم از هاوال h2 در روز تعطیل
grade هفت تا از برترین وانت‌‌های جهان را بشناسید
grade ترمیم و تعمیر شیشه ترک خورده ماشین
grade پورشه با دو پرچمدار خود به پکن آمد: توریسمو و GT3