نیسان لیف تمام الکتریکی معرفی شد

سبقت آزاد۱۳۹۶/۰۶/۱۸ ۰۱:۰۴:۱۲ 0

کمپانی نیسان نسل جدید خودروی موفق تمام الکتریکی خود یعنی لیف را معرفی کرد که در کنار برد حرکتی بیشتر، قیمت کمتری هم دارد.

ما همه ما مدت زیادی انتظار کشیدیم تا نسل جدید نیسان لیف را ببینیم و معرفی آن را توسط بزرگترین کمپانی سازنده خودروهای الکتریکی شاهد باشیم. نیسان زمان زیادی را صرف توسعه و بهبود لیف جدید کرده است و اکنون می‌توانیم حاصل همه آن تلاش‌ها را ببینیم.

لیف در دو مدل اصلی با بُردهای حرکتی متفاوت عرضه خواهد شد که این اتفاق، به لطف استفاده از باتری‌های 40 و 60 کیلووات ساعتی به وجود می‌آید. اطلاعات دقیق و رسمی این مدل‌ها هنوز اعلام نشده اما پیش بینی ما این است که نسخه 40 کیلووات ساعتی برد حرکتی 241 کیلومتر و نسخه 60 کیلووات ساعتی برد حرکتی 322 کیلومتری داشته باشند. موضوع جالب این است که نیسان قصد ندارد در مراسم رونمایی این خودرو، از مدل e-Plus سخنی به میان آورد بلکه تمرکز ژاپنی‌ها بر روی قیمت این خودرو است. لیف جدید قیمت بسیار جذابی دارد: تنها 29990 دلار؛ یعنی 690 دلار ارزان‌تر از لیف 2017.

نیسان علل زیادی برای این کار داشته و یکی از آنها، تغییراتی است که در ظاهر به وجود آمده است. لیف اکنون ظاهر معقول‌تری دارد و شباهت بیشتری به خودروهای معمول دارد. وقتی نیسان به طراحی نسل اول لیف می‌پرداخت، لازم بود که صدا و لرزش چراغ‌های جلو قورباغه‌ای شکل کاهش یابد چراکه این، یک خودروی الکتریکی بی سروصدا بود. اما لیف جدید کاملا تغییر کرده و چراغ‌ها و آیرودینامیک خودرو شکل بهتری پیدا کرده‌اند که در مجموع باعث بهبود ظاهر لیف می‌شوند.

طراحی جدید با پیامی جدید
بهتر شدن طراحی لیف، به بهتر شدن مجموع اوضاع هم کمک خواهد کرد. لیف نسل اول، باید خود را به عنوان یک طراحی انقلابی ثابت می‌کرد. این اتفاق افتاد و اکنون لیف واقعا بخشی از کمپانی نیسان به شمار می‌رود. چراغ‌های عقب شبیه به چراغ‌های نیسان جوک هستند و نمای جانبی خودرو بهتر و جذاب‌تر شده است در حالی که ابعاد خودرو هم افزایش (35 میلی متر طویل‌تر، 1 میلی متر بلندتر و 20 میلی متر عریض‌تر) یافته است. به علاوه خطوط شکسته فراوانی در سرتاسر خودرو دیده می‌شوند که به بهبود آیرودینامیک کمک می‌کنند.

در کنار نمای جانبی، بزرگترین تغییر در طراحی نیسان لیف در رنگ بدنه خودرو و سقف شناوری است که به لطف ستون C جدید مشکی رنگ حاصل شده است. تفاوت در رنگ در بخش‌های خودرو، زیبایی ظاهر آن را دوچندان می‌کند. نشان‌ها و حروف حک شده بر روی بدنه، کمی بالاتر آمده‌اند تا حس الکتریکی بودن خودرو بیشتر القا شود.
طراحی جدید، میزان کاربردی بودن لیف را هم به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده است. خروجی‌هایی که برای شارژ باتری در نظر گرفته شده‌اند، شیب به سمت بالا دارند بنابراین دیگر لازم نیست که سیم را خم کنید و یا تلاش زیادی برای استفاده از آنها به خرج دهید.

در داخل هم همه چیز خوب است. متریال به کار رفته در کابین ارزان قیمت و بد نیستند ولی در عین حال، حس لوکس بودن را هم القا نمی‌کنند. همچنین احتمالا نیسان تریم‌های مختلفی را برای کابین در نظر گرفته است که در آینده درباره آنها سخن خواهد گفت. صندلی‌های عقب هم به اندازه کافی بزرگ و جادار هستند.

یکی دیگر از دلایل کاربردی شدن، این است که بسیاری از کلیدهایی که برای کنترل وضعیت رانندگی (مانند انتخاب بین Eco Mode و یا خاموش و روشن کردن e-Pedal) مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهبود یافته‌اند. سایر کلیدها برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، در نمایشگر 7 اینچی لمسی در مرکز داشبورد قرار گرفته اند.

اگر فکر می‌کنید که لیف باید طراحی هجومی‌تر و خشن‌تر می‌داشت، این را هم در نظر بگیرید که نیسان ید طولایی در زمینه طراحی خودروهایی با ظاهر عجیب و غریب دارد و برای لیف، همین چهره را مناسب‌ترین گزینه می‌دانست تا نظر طیف وسیعی از مشتریان را جلب کند.
 

تکنولوژی‌های فراوان

حالا به بخش تکنولوژی‌ها می‌رسیم. این همان بخشی است که نیسان در مراسم رونمایی بسیار درباره آن مضطرب بود و البته تاکید بسیاری هم بر آن داشت. چراغ‌های جلو نخستین جایی هستند که در آن از تکنولوژی ProPilot استفاده شده است. این تکنولوژی در واقع نسخه بهبود یافته از کروز کنترل تطبیقی است که در مدل فعلی استفاده می‌شود. از کاربردهای این سیستم می‌توانیم به حفظ خودرو بین خطوط و توقف و کنترل خودرو در صورت تشخیص یک شی در نقطه کور اشاره کنیم.

رانندگی با این خودرو هیجان انگیز و لذت بخش هم هست. البته برای اطمینان از این موضوع، نیاز به انجام آزمون‌ها و تست‌های بیشتری است. با انجام آزمون‌های اولیه مشخص شد که لیف 2018، عملکرد بهتری در مقایسه با نسل فعلی دارد. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن 15 درصد کاهش یافته و این کاهش به هنگام شتاب گیری از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت تا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت 30 درصد بوده است. موتور به کار رفته در این نسل، همان نمونه 110 کیلوواتی است که در نسل فعلی لیف وجود دارد اما اینورتر (کنترل کننده دور موتور) آن بهبود یافته است که در نتیجه قدرت بیشتری تحویل چرخ‌ها می‌شود. خروجی این موتور، 147 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است و سرعت خودرو مانند نسل فعلی لیف به صورت نرم‌افزاری به 140 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

به هر حال باید منتظر ماند تا اطلاعات دقیق‌تری از این خودرو منتشر شود و عملکرد آن را در بازار مورد سنجش قرار داد./جی اس ام

 favorite_border 3
loyalty 
نیسان لیف خودروی الکتریکی هیبریدی خودروی برقی
اولین دیدگاه را شما بنویسید :)
لطفا کد را در کادر وارد نمایید
عناوین مرتبط با این مطلب
پربازدیدترین ها