به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، بالاخره زمان معرفی مک لارن آرتورا (Artura) فرا رسید و این خودرو با انبوهی از اولینها برای مک لارن معرفی شد. مک لارن آتورا اولین محصول پلاگین هیبریدی تاریخ مک لارن است تا به نوعی زمینه ساز فعالیت بیشتر این برند لوکس انگلیسی در زمینه ساخت ابرخودروهای برقی و الکتریکی باشد. در سال 2012 بود که مک لارن از مدل مشهور P1 به عنوان اولین خودرو هیبریدی خود رونمایی کرد و اکنون پس از گذشت 9 سال، زمان آن رسیده بود تا مک لارن اولین محصول پلاگین هیبریدی خود را نیز به معرض عموم بگذارد.
#مطلب مرتبط – مک لارن سابر (Sabre)، قدرتمندترین محصول غیر هیبریدی تاریخ مک لارن
مک لارن آرتورا اولین محصول تولیدی مک لارن است که قرار است بر روی پلتفرم جدید MCLA این شرکت خودروسازی سوار شود. از نظر ظاهری، شباهتهای زیادی میان مک لارن آرتورا و دیگر محصولات فعلی مک لارن وجود دارد و با دیدن آرتورا به راحتی میتوان متوجه شد که با محصولی از سوی مک لارن طرف هستیم. در قسمت جلویی خودرو چراغهای بومرنگ شکل LED با ظاهری تهاجمی و جذاب خودنمایی میکنند. دماغه کشیده به همراه دریچههای ورودی هوا در کنارههای سپر خودرو، نمای ظاهری قسمت جلوی آن را تکمیل میکند.
در بخش کناری شاهد بکار رفتن دریچههای ورودی هوا در بالای گلگیر و همچنین رینگهای 19 اینچی در چرخهای جلو و 20 اینچی در چرخهای عقب با طراحی جدید هستیم. لاستیکهای Pirelli P Zero Corsa به صورت اختصاصی توسط شرکت سازنده برای ابرخودرو پلاگین هیبریدی مک لارن تولید شدهاند.
در فضای عقب، چراغهای LED باریک با طراحی تخت قرار دارند که دو اگزوز در وسط بخش عقب با نام آرتورا در وسط دو اگزوز، بخش پشتی را کامل میکنند.
کابین داخلی آرتورا نیز مشابه دیگر محصولات موجود بر روی خط تولید این شرکت خودروسازی انگلیسی است. تمرکز اصلی در داخل بر راننده بوده و مک لارن سعی داشته تا توجه راننده بیشتر به سمت رانندگی و المانهای تاثیرگذار در فرآیند رانندگی جلب کند. یک نمایشگر 8 اینچی لمسی به عنوان سیستم مالتی در وسط داشبورد قرار گرفته که با اپل کار پلی و اندروید اتو نیز سازگاری دارد.
مک لارن آرتورا، اولین محصول مک لارن است که از سیستم اطلاعاتی جدید این شرکت با نام MIS II استفاده خواهد کرد. یک سیستم با نام Variable Drift Control در آرتورا وجود دارد که حالت مخصوص رانندگی مسابقهای است. پلتفرم جدید MCLA، به مهندسین مک لارن اجازه داده تا از انواع و اقسام سیستمهای امنیتی نظیر کروز کنترل هوشمند، هشدار خروج از خطوط و سیستم تشخیص تابلوهای رانندگی را برای اولین بار در یک محصول مک لارن استفاده نمایند.
جادوی مک لارن اما جایی خارج از نمای ظاهری و فضای داخلی آرتورا اتفاق میافتد. پلتفرم کربنی MCLA مک لارن باعث شده تا وزن آرتورا تنها 1498 کیلوگرم باشد. قسمتهای تشکیل دهنده هیبریدی خودرو نظیر موتور و پک باتری در مجموع تنها 130 کیلوگرم وزن دارند. مک لارن آرتورا مدل 2022، به عنوان اولین محصول پلاگین هیبریدی تاریخ مک لارن، از یک پیشرانه 3.0 لیتری V6 توربوشارژ به همراه یک پیشرانه الکتریکی به عنوان قوای محرکه خود استفاده میکند. موتور بنزینی بکار رفته در آرتورا به تنهایی قادر به تولید 577 اسب بخار قدرت و 584 نیوتون متر گشتاور است.
پیشرانه برقی آن، که با نام E-Motor شناخته میشود، به تنهایی 94 اسب بخار توان و 225 نیوتون گشتاور را به سمت چرخ های آرتورا میفرستد. این موتور الکتریکی از یک باتری لیتیوم – یونی با ظرفیت 7.4 کیلووات برای تامین قدرت مورد نیاز خود استفاده میکند. در مجموع مک لارن آرتورا میتواند 671 اسب بخار قدرت و 804 نیوتون متر را از سیستم پلاگین هیبریدی خود تولید کند. همین میزان قدرت باعث میشود تا آرتورا قادر باشد در مدت زمان 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده، در 8.3 ثانیه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را رد کند، 21.5 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت نیاز داشته باشد و بیشینه سرعت 330 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.
یک گیربکس 8 سرعته دابل کلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخها را در این ابرخودرو پلاگین هیبریدی بر عهده دارد. مک لارن آرتورا به دلیل اینکه یک محصول پلاگین هیبریدی است، تنها به کمک موتور برقی خود نیز قابل حرکت است. با شارژ کامل باتری، میتوان مسافت 32 کیلومتر را تنها با کمک پیشرانه الکتریکی مک لارن آرتورا طی کرد. نکته جالب در مورد مک لارن آرتورا مدل 2022، عدم وجود دنده عقب در این خودرو است. مهندسین مک لارن برای حل این مشکل، هنگام دنده عقب رفتن، به جای تعبیه یک دنده مجزا، جهت چرخش پیشرانه الکتریکی را برعکس میکنند تا بتوان خودرو را به عقب راند. مک لارن آرتورا مدل 2022 در چهار تیپ استاندارد، پرفورمنس (Performance)، TechLux و ویژن (Vision) با قیمت پایه 225 هزار دلار عرضه خواهد شد.