خودروی کانسپت شاسی بلند شرکت بنتلی 3 سال پیش با عنوان EXP 9F در نمایشگاه بین المللی ژنو رونمایی گردید. بعد از گذشت دو سال از معرفی مدل اولیه بنتلی شاسی بلند توسط شرکت بنتلی بالاخره این شرکت طراحی و ساخت مدل اولیه SUV جدید خود را به پایان رساند و در شهر Crewe انگلستان به تولید رسید و پس از چالشهای بسیار، نام فالکون (Falcon) برای این خودرو انتخاب گردید. البته این مدل شباهت چندانی با مدل اولیه کانسپت EXP 9F ندارد و دچار تغییرات زیادی شده است، چرا که این خودرو در زمان رونمایی، با انتقادهای شدیدی از طرف متخصصین، مهندسان و جراید خودرویی روبرو شد. منتقدان بر این اعتقاد بودن که این خودروی لوکس کانسپت به علت داشتن جلوپنجره و دریچه های گرد و بزرگ ورودی هوا بسیار زشت و نامتعارف طراحی شده است و باعث ایجاد تبلیغات منفی برای کمپانی بنتلی و به وجود آمدن پیش زمینه ای منفی در اذهان عمومی و مشتریان سایر محصولات این کمپانی خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد به نقل از "تاپ اسپید"، ولفگانگ شرایبر مدیرعامل کمپانی بنتلی در این خصوص اعلام کرد: "بسیاری از مشتریان و خبرنگاران معتقد بودند ساخت یک شاسی بلند در کمپانی بنتلی ایده بسیار خوبی است، ولی از طراحی این خودرو راضی نبودند. طراحی جدید این خودرو نسبت به دو سال پیش، توقع مشتریان ما را برآورده خواهد کرد. در واکنش به این انتقادها، طراحی خودرو در قسمتهای جانبی، عقب و سقف خودرو تغییر کرده است".
رقیبی برای بازار شاسی بلندهای لوکس:
کمپانی بنتلی خودروی شاسی بلند بنتلی فالکون در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت در سال 2015 رونمایی کرد و در اواسط سال 2016 به بازار عرضه شد. البته قرار بود یک سال پس از عرضه این خودرو در بازار در اواسط سال 2017 یک مدل هیبریدی نیز از این شاسی بلند، توسط شرکت بنتلی به بازار معرفی شود. با وجود اینکه در آن زمان فاصله ای حدود دو سال به زمان عرضه خودروی کانسپت شاسی بلند بنتلی فالکون باقی مانده، ولی کمپانی بنتلی تعداد 2000 دستگاه از این خودرو را پیش فروش کرد. بنتلی برای پروژه طراحی و ساخت این خودرو و تجهیز کارخانه تولید آن بیش از هشتصد میلیون پوند معادل یک میلیارد و سیصد میلیون دلار سرمایه گذاری نموده است. به گفته مدیرعامل شرکت بنتلی این خودرو جایگاه ویژه ای در بازار خودروهای شاسی بلند خواهد داشت و لوکس ترین و قوی ترین خودرو در این کلاس خواهد بود. هدف شرکت بنتلی در سال 2018 رسیدن به فروش ۱۵ هزار دستگاه در سال است که مطمئناً مدل شاسی بلند بنتلی برای نیل به این عدد، نقش مهمی ایفا میکند. بنتلی انتظار داشت که درسال ۲۰۱۶ بعد از عرضه فالکون در بازار، سالانه ۳۵۰۰ دستگاه از این شاسی بلند لوکس را به فروش برساند، یعنی به اندازه میزان فروش مدلهای سدان Flying Spur و کوپه کنتیننتال GT قیمت اعلام شده برای مدل فالکون 140 هزار پوند یا 220 هزار دلار بود که بزرگترین بازارهای آن در کشورهای آمریکا، چین و انگلستان در نظر گرفته شده است. هدف از ساخت این خودرو رقابت با خودروهای شاسی بلند لوکس آینده یعنی رولز رویس SUV و لامبورگینی اروس بوده است. رقیب دیگر برای بنتلی شاسی بلند، مرسدس بنز GLK پلاس پلاس یا همان Maybach GL می باشد که حتی برخی از قطعات این بنتلی جدید با الهام از همین مدل کانسپت مرسدس بنز طراحی شده اند.
مشخصات فنی:
نمونه اولیه خودروی شاسی بلند بنتلی فالکون طی هفته گذشته در کشور آلمان و در نزدیکی پیست مسابقه نوربورگ رینگ مورد تست جاده قرار گرفت. خودروی بنتلی فالکون بر روی پلتفرم جدید کمپانی فولکس واگن با عنوان MLB Evo ساخته خواهد شد که برای آخرین نسل «آئودی Q7»، پورشه کاین و فولکس واگن توارگ نیز از همین پلتفرم استفاده شده است. البته خودرویی که در پیست نوربورگ رینگ مورد تست قرار گرفت، از نظر ظاهری با مدلی که در آگوست 2014 رونمایی گردید، تفاوتهایی دارد. چراغهای جلوی خودرو همانند محصولات دیگر بنتلی گرد هستند و در هر طرف خودرو یک چراغ بزرگ و یک چراغ کوچکتر تعبیه شده است. برخلاف مدل EXP 9F که تنها یک چراغ بزرگ در هر طرف داشت و در کنار چراغ دریچه کوچک ورود هوا وجود داشت. همچنین جلوپنجره کرومی و بزرگ این خودرو مشابه با جلوپنجره متداول در سایر مدلهای این کمپانی می باشد. درب موتور بزرگ و پهن با زاویه اندکی از روی چراغها و جلوپنجره تا زیر شیشه جلوی خودرو امتداد یافته است و در زیر سپر جلو و همچنین زیر چراغها دریچه های بزرگ هوا تعبیه شده اند که وظیفه خنک کاری موتور قدرتمند خودرو را به عهده دارند و با دریچه های گرد و بزرگ زیر چراغها جایگزین شده اند. چراغهای عقب، به صورت ذوزنقه های بزرگ طراحی گردیدهاند که در زیر شیشه عقب شیبدار خودرو قرار گرفته اند.
اسپویلر بزرگ و پهن عقب سقف در قسمت بالای شیشه عقب قرار دارد که چراغ ترمز سوم نیز روی آن تعبیه شده است. اگزوزها در زیر سپر عقب به شکل بیضی طراحی شده اند و در دو طرف دیفیوزر استقرار یافته اند. چرخها نیز که به رینگهای 10 پره مجهز شده اند، متفاوت با رینگهای 5 پره خودروی کانسپت رونمایی شده در اوایل سال هستند. از ویژگیهای طراحی داخلی خودرو، داشبورد دیجیتال جلوی راننده مجهز به سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو(HUD) می باشد که از خودروی آئودیTT آفرود اقتباس شده است و صفحه نمایش بزرگی برای نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده نیز در وسط داشبورد و بالای کنسول وسط خودرو در نظر گرفته شده است. یکی از مسائلی که مهندسان بنتلی برای آن اهمیت ویژه ای قائل شده اند، بهبود خواص آیرودینامیکی بدنه خودرو و افزایش عمر لاستیکهای آن در سرعتهای بالا بوده است. این خودروی شاسی بلند به صورت استاندارد به یک موتور 4.0 لیتری V8 با توربوشارژر دوقلو مجهز شده است که قدرتی معادل 500 اسب بخار و گشتاوری برابر با 650 نیوتون متر تولید می کند که شتاب صفر تا صد 5.5 ثانیه و خودرو را به حداکثر سرعت 280 کیلومتر در ساعت می رساند. یک نوع موتور 6.0 لیتری W12 با توربوشارژر دوقلو مشابه موتور مدل کنتیننتال نیز برای مدل گران تر این خودرو به صورت سفارشی در دسترس مشتریان خواهد بود که قدرت 621 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتون متری را برای خودروی فالکون فراهم می کند. این موتور قادر است این شاسی بلند لوکس را در مدت 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم سازد. قدرت موتور در هر دو حالت توسط یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به چهارچرخ خودرو انتقال می یابد. این خودرو از سیستم چهارچرخ دائمی بهره می برد و سیستم تعلیق بادی خودرو در سرعتهای بالا توسط کنترل الکترونیکی و به صورت اتوماتیک ارتفاع خودرو را کاهش میدهد.