در اواخر تیرماه سال 1395 یک دستگاه رنو تالیسمان مدل 2016 توسط نمایندگی شرکت رنو در ایران وارد کشور شد و طی مراسمی خصوصی از آن رونمایی گردید. تلیسمان در بازارهای جهانی در پنج نوع تریم Zen، Life، Intense، Business و Initiale Paris و با سه نوع موتور دیزلی 110، 130 و 160 اسب بخاری و دو نوع موتور توربوی بنزینی 150 و 200 اسب بخاری عرضه میگردد که در ایران تنها موتورهای بنزینی ارائه شد. به همین مناسبت یک دستگاه از این خودرو را در پاریس مورد تست فنی قرار دادهایم که نظر خوانندگان را به گزارش رانندگی و بررسی مشخصات فنی این خودروی سدان جلب مینماییم.
طراحی خارجی:
خودروی سدان رنو تالیسمان در سایت Douai شرکت رنو در فرانسه تولید میشود. این خودرو که در سپتامبر 2015 در نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت رونمایی شد، از اواخر سال قبل به بازارهای جهانی عرضه شده است. مهندسان و طراحان کمپانی رنو در طراحی بدنه تالیسمان از طرح سه جعبهای (Three-Box) استفاده کردهاند. ابعاد بدنه این خودرو تقریبا در حد و اندازههای بیامو سری5 قرار میگیرد و با طول 4.85 متر، عرض 1.87 متر و ارتفاع 1.46 متر در کلاس سدان متوسط قرار میگیرد که با فاصله 2.81 متری بین محورهای عقب و جلو، کابین با فضای نسبتا مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. ضریب آیرودینامیکی بدنه تالیسمان 0.27 است و در تستهای مؤسسه ایمنی جاده های اروپا (EuroNcap) موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی گردیده است. در موتور طویل این خودرو با طراحی سه بعدی، ظاهری پویا و اسپرت به آن بخشیده است و جلوپنجره بزرگ و پهن با میلههای افقی کرومی و لوگوی به شکل الماس عمودی مختص برند رنو همراه با چراغهای جلوی باریک و زیبا با تکنولوژی Pure Vision و لامپهای LED در دو طرف آن، ظاهری خشن و تهاجمی به خودرو داده است. زیبایی نمای جلوی تالیسمان به واسطه چراغهای C شکل روشنایی روز (DRL) در زیر چراغها دو چندان شده است. نمای جانبی خودرو با طرحی دینامیکی و پویا توسط زه کرومی دور شیشههای جانبی و پنجره سوم جانبی تکمیل شده است که یادآور خودروهای لیموزین لوکس است و اما نشانی از فضای مناسب در ردیف عقب خودرو نیست و فضای پای معمولی را برای سرنشین عقب خواهید داشت. همچنین زه کرمی دور شیشه با طرحی همانند نوک پیکان، خاصیت اسپرت و آیرودینامیک بدنه را نمایش میدهد. رینگهای آلیاژی 19 اینچی خاکستری Erbe با پنج پره سه تایی به همراه لاستیکهای فاق کوتاه و پهن Alizarine ظاهر زیبایی برای نمای جانبی خودرو فراهم نموده است. شیشه عقب خودرو با شیب نسبتا تندی به صندوق عقب متصل شده است و چراغهای سه بعدی عریض و طویل عقب خودرو به سمت لوگوی رنو در وسط در صندوق امتداد یافتهاند و تأکید زیادی روی عرض زیاد خودرو دارند. چراغهای عقب خودرو همانند چراغهای روشنایی روز جلو، در تمام زمانی که موتور خودرو روشن است، روشن هستند، حتی در روشنایی روز. این خودرو با ده رنگ سفید متالیک، مشکی متالیک، بژ متالیک، آبی متالیک، قهوه ای متالیک، خاکستری روشن، خاکستری تیره، قرمز متالیک، مشکی سالید و سفید سالید به بازار عرضه میشود.
طراحی کابین:
کابین خودروی رنو تالیسمان دارای طراحی و ساختاری شکیل با مواد و قطعات نسبتا باکیفیت است. صندلیها و نواحی محل نشستن سرنشینان، از موادی نرم ساخته شدهاند و تریم داشبورد با تمرکز بر راحتی راننده و تکیه بر ارگونومی و کاربرد مواد مرغوب طراحی گردیده است. صفحات کیلومتر شمار و دور موتور با طراحی متغیر توانایی نمایش دور موتور و سرعت سنج دیجیتال را دارد. طراحی اتاق به گونهای انجام گرفته که در این خودرو در کلاس خود، بزرگترین فضا را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. صندلیهای جلو با اقتباس از صندلیهای هواپیماهای کلاس تجاری طراحی شدهاند که قسمت عقبی آن با استفاده از تکنولوژی Cover Carving به شکل صندلی نیمه سخت با انعطاف، مقاومت و وزن مناسب به صورت یکپارچه ساخته شده است که یک کیلوگرم سبکتر از نمونههای معمول است. همراه با این نوآوری هوشمندانه شرکت رنو، صندلیهای جلو علاوه بر برخورداری از تنظیم برقی در ده جهت، گرمکن و 6 حافظه حالت صندلی راننده، به سیستم تهویه نیز مجهز شدهاند که در هوای گرم راحتی بیشتری فراهم میکند. البته کولر رنو تلیسمان مشکلاتی دارد و در آب و هوا و جغرافیای ایران ، مالکین این خودرو از عدم توانایی کولر برای خنک کردن اتاق شکایت دارند و نمایندگیها به مالکین پیشننهاد میدهند برای عملکرد بهتر کولر، مود رانندگی را در حالت اسپرت یعنی حالتی که بیشترین مصرف سوخت را در بر دارد، بگذارند. همچنین سیستم ماساژ با قابلیت تنظیم شدت در صندلیهای ردیف جلوی تالیسمان در نظر گرفته شده است و پشت سری صندلیها در شش جهت قابل تنظیم هستند. کنسول پهن وسط با ارائه فضای مناسب 25 لیتری جهت قرار دادن وسایل مورد نیاز و همچنین یک محفظه خنک کننده (Cool Box) با فضای کافی برای یک شیشه نیم لیتری یا یک قوطی نوشابه، فاصله مناسبی بین راننده و سرنشین جلو برقرار میکند. صندلیهای ردیف عقب فضای مناسب برای نشستن سه نفر را تأمین نمودهاند و پشتی تاشوی آنها امکان حمل اسکی و اشیاء طویل را نیز فراهم میکنند. فضای صندوق عقب خودرو 608 لیتر است که به اندازه چهار کیف گلف فضا در اختیار قرار میدهد.
مطالب مرتبط:
#ملاقات خصمانه جاروبرقی چینی با جادوگر فرانسوی (تصادف رنو تلیسمان و ام وی ام 110)
#رنو تلیسمان پارکینگ مجمتع مسکونی را به آتش کشید
رنو تالیسمان دارای پنج نوع تریم Zen ،Life ،Intense و Business و Initiale Paris هستند که بسته به نوع تریم، امکانات و تجهیزات مختلفی را داراست. در تریم مدلهای فول، صندلیها و فرمان دارای روکش چرمی Nappa بوده و قسمت بالای داشبورد دارای چرم دوردوزی شدهاند. همچنین در بهترین تریم دارای یک تبلت چندرسانهای R-link2 با صفحه نمایش 8.7 اینچی با سیستم ناوبری GPS، فرمان صوتی بلوتوث و هندزفری موبایل و سیستم صوتی حرفهای BOSE با سیستم صوتی Surround و 13 بلندگو و دو ساب ووفر هستند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه، استارت دکمهای و ورود بدون کلید (Keyless)، سقف پانورامیک با تنظیم برقی، آینههای جانبی تاشوی برقی با گرمکن و سنسور ضد نور به صورت استاندارد تعبیه شده است. سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) در این خودرو با تنظیم شدت نور و ارتفاع نمایش در نظر گرفته شده است. سیستمهای پیشرفته کمکی راننده (ADAS) شامل کروز کنترل فعال (ACC)، سیستم کمکی پارک (PAS)، ترمز اضطراری فعال (EAB)، هشدار خروج از خط (LDW)، هشدار فاصله ایمن (SDA)، تشخیص علائم ترافیکی (TSD) با هشدار سرعت بالا (ESW)، هشدار نقطه کور (BSA)، دوربین دید عقب (RVC)، سنسور خواب راننده، چراغهای اتوماتیک جلو با سیستم نوربالای هوشمند و چرخش لامپها در پیچها هستند.
مشخصات فنی:
این خودرو با پنج پیشرانه متفاوت عرضه میشود، دو موتور بنزینی و سه موتور دیزلی. موتورهای بنزینی شامل دو موتور Energy TCe150 و Energy TCe200 با حجم 1.6 لیتر و قدرتهای 150 اسب بخار و 200 اسب بخار (با حداکثر گشتاور 260 نیوتنمتر) هستند که در هر دو مدل قدرت موتور توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه EDC با قابلیت تعویض دندهها از پشت فرمان به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودروی 1.5 تنی در نسخه 150 اسب بخاری، شتاب صفر تا صد 9.9 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را فراهم نموده است، در حالی که شتاب، در نسخه 200 اسب بخاری تا 7.9 ثانیه کاهش خواهد یافت و حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت را فراهم خواهد کرد. سه موتور دیزل شامل Energy dCi110 ،Energy dCi130 و Energy dCi160 هستند که موتور اولی و دومی قدرت 110 و 130 اسب بخاری خود را توسط یک گیربکس دستی یا اتوماتیک دوکلاچه شش سرعته EDC به چرخها منتثل میکنند ولی موتور توربو دیزل 160 اسب بخاری با دوتوربوشارژر، به گیربکس شش سرعته دوکلاچه مجهز شده است. کلیه موتورها دارای استاندارد یورو6 هستند که در هر کیلومتر بین 95 تا 135 گرم گاز CO2 تولید میکنند. به دلیل نصب سیستم start/stop در این خودرو و خاموش شدن خودکار موتور در پشت ترافیک شهری، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 5.8 لیتر است.
شاسی تالیسمان با ساختار CMF، به همراه سیستم تعلیق پیشرفته 4Control سیستم چهارچرخ خودرو و سیستم تعلیق را به صورت الکترونیکی کنترل میکند و در هنگام پیچیدن خودرو، با بهبود فرمان پذیری خودرو، با کمک فنرهای الکترونیکی تعادل مناسبی را برای قسمت عقب بدنه خودرو فراهم مینماید. این سیستم علاوه بر حفظ تعادل خودرو، باعث کاهش تکانهای اضافه در کابین و آرامش سرنشینان در خودرو میگردد. تکنولوژی Multi-Sense سیستمهای تعلیق، کمک فنرهای فعال، فرمانپذیری، گیربکس EDC، صدای پیشرانه و حتی نورپردازی داخل خودرو را کنترل میکند. پنج حالت تنظیم رانندگی Comfort، Sport، Eco، Neutral و Perso در این خودرو تعبیه شدهاند که توسط سوئیچ پیچشی روی کنسول وسط خودرو قابل انتخاب هستند. وجود تجهیزات ایمنی در این خودرو باعث شده تا تالیسمان از مؤسسه ایمنی جاده های اروپا (EuroNCap)، در حفظ جان سرنشین، نمره 86 از 100 را دریافت نماید و در بخش حفظ جان کودک، نمره 84 و در بخش حفظ سلامت عابر پیاده، نمره 68 را به دست آورده است. همچنین تجهیزات ایمنی این خودرو، نمره 76 از 100 را از طرف مؤسسه ایمنی جاده های اروپا کسب نموده است.
تست رانندگی:
در یک روز تابستانی در شهر زیبای پاریس، فرصتی دست داد تا یک دستگاه خودروی رنو تالیسمان، لوکسترین مدل کمپانی رنو را تحت بررسی فنی و تست رانندگی قرار دهیم. خودروی مورد تست، دارای موتور بنزینی 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر است که حداکثر قدرت 200 اسب بخار و گشتاور 260 اسب بخار را برای آن فراهم مینماید. در این مدل یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه (EDC) گشتاور موتور را به چهارچرخ و یا چرخهای جلو انتقال میدهد. همچنین تریم این خودرو از نوع فول Initiale Paris با بیشترین قیمت ممکن است. در نمای جلو، این خودرو شبیه به هیچ خودروی دیگری نیست ولی چراغهای خاص و کشیده عقب آن، بیننده را به یاد آخرین نسل هیوندای سوناتا میانداخت. با نزدیک شدن به در جلوی خودرو به دلیل قرار داشتن جاکلیدی کارت آن، چراغهای داخل کابین، چراغهای روشنایی روز (DRL) و چراغهای عقب خودرو روشن شدند و آینههای جانبی به صورت اتوماتیک در جای خود مستقر گردیدند، در حالی که لامپ زیر آینهها منطقه کناری در جانبی را جهت سهولت باز کردن در خودرو در تاریکی شب کاملا روشن کرده بود.
به محض باز کردن در راننده، سیستم نمایشگر روی داشبورد خودرو توسط یک پیام صوتی و همچنین یک انیمیشن کامپیوتری بر روی صفحه نمایش، ورود من به خودرو را خوشامد گفتند و صندلی برقی به صورت خودکار 50 میلیمتر به سمت عقب حرکت کرد تا من به راحتی به خودرو وارد شوم و در روی صندلی بنشینم. این امکان صندلی راننده، برای کسانی که قد بلندی دارند، بسیار مفید است. به محض نشستن من روی صندلی، مجددا به موقعیت اولیه که از پیش در حافظهاش ذخیره شده بود، برگشت. نشیمن و پشتی صندلی خودرو، دقیقا حس نشستن در یک هواپیمای مسافربری را تداعی میکنند و ارتفاع نشیمن صندلی راننده، کمی پایین بود که تجربه یک رانندگی راحت و اسپرت را نوید میداد. با دکمههای برقی، موقعیت پشتی و نشیمن صندلی راننده را تنظیم کردم و آن را در بهترین حالت ممکن برای حمایت از بدنم قرار دادم. حتی پشت سری صندلی راننده نیز در شش جهت قابلیت تنظیم دستی داشت که آن را برای موقعیت و ارتفاع سر خودم تنظیم کردم. البته پشتی و نشیمن صندلی دارای شش حافظه حالت تنظیمی است و هر کدام از افراد خانواده که قصد رانندگی با آن را داشته باشد، میتواند دکمه حافظه مخصوص به خود را بفشارد تا صندلی و فرمان در بهترین حالت برای او قرار گیرند. با فشردن دکمه استارت، موتور تالسیمان با صدایی که به سختی در کابین شنیده میشد، شروع به کار کرد. با فشردن گاز در حالت دنده خلاص (N) صدای موتور و اگزوز در دورهای بالاتر کارکرد موتور، حسی اسپرت به خودرو دادهاند. برای در آمدن از پارک، موقعیت اهرم دنده را در موقعیت R قرار دادم تا ابتدا کمی عقب بروم، به محض اینکه خودرو در حالت دنده عقب قرار گرفت، آینه های خودرو به صورت خودکار به سمت پایین زاویه پیدا کردند تا مسیر چرخها را در هنگام عقب رفتن مشاهده کنم.
قطعات و مواد به کار رفته در تریم و داشبورد رنو تالیسمان در نگاه اول من را به یاد خودروی هموطنش یعنی مدلهای پریمیوم DS سیتروئن انداخت. داشبوردی نسبتا ساده ولی باکیفیت، که یک صفحه نمایش بزرگ 8.7 اینچی در روی کنسول وسط قرار گرفته است و در زیر آن سیستم تویه مطبوع اتوماتیک قرار دارد. هیچ دکمه اضافی را بر روی داشبورد مشاهده نمیکنم و تنها یک سوئیچ چرخشی برای انتخاب حالت رانندگی و همچنین برای تنظیم منوی سیستم ناوبری و سیستم صوتی تعبیه شده است و دکمه تنظیم سیستم کمکی پارک در کنار اهرم دنده جای گرفته است. تعویض دندهها توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه فراهم شده و با قرار دادن اهرم دنده در حالت D، خودرو به نرمی و بدون کوچکترین تکان و سر و صدای اضافی شروع به حرکت کرد. صندلی راحت خودرو با روکش چرمی مرغوب و لایه اسفنجی نرم، به همراه قابلیت تنظیم برقی و همچنین تریم چرم داشبورد، فرمان و رودریها حس رانندگی یک خودروی پریمیوم و گران قیمت آلمانی را به من میداد. در حالتی که من نشسته بودم، فرمان حالت خوبی داشت و نیاز به تنظیم ارتفاع یا جلو و عقب رفتن نداشت. همچنین اهرم تعویض دنده و دکمههای کنترلی روی داشبورد و کنسول وسط به صورتی کاملا ارگونومیک در دسترس من بودند. صفحه پانل راننده قابلیت تنظیم صفحات متغیر به صورت دیجیتال و آنالوگ را دارد. اندازه مناسب شیشههای جانبی و شیشه جلو، میدان دید مناسبی را در هنگام رانندگی برای من فراهم کرده بود. با فشردن بیشتر پا بر روی پدال گاز و بالا رفتن دور موتور، در حالت گیربکس اتوماتیک، دنده ها به آرامی تعویض میشدند و فاصله مناسب بین دندهها، حتی در حالت گیربکس اتوماتیک، شتاب مناسبی را برای خودرو فراهم میکرد. تعویض دنده را در حالت دستی قرار دادم و دندهها را در حین شتاب گرفتن خودرو و هنگام حرکت با سرعت نسبتا بالا، توسط اهرمهای پشت غربیلک فرمان تعویض کردم که شتاب بالای خودرو واقعا من را شگفت زده کرده بود. صندلیهای ردیف عقب نیز فضای مناسبی را برای شانهها، پاها و زانوهای سرنشینان عقب فراهم میکنند و حتی افراد قد بلند میتوانند به راحتی در ردیف عقب بنشینند.
شماره یا حالت دندهها در حالتهای دستی و اتوماتیک گیربکس، روی صفحه نمایش دیجیتالی پانل راننده نمایش داده میشود. همچنین اطلاعات مورد نیاز راننده مانند سرعت خودرو و دور موتور توسط سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) به طرز واضحی در روی شیشه جلو نمایش داده میشوند. حالت رانندگی در حالتهای Comfort، Sport، Eco، Neutral و Perso توسط یک سوئیچ چرخشی (Rotary Switch) قابل انتخاب است که با قرار دادن سوئیچ در حالت Eco میزان مصرف سوخت به اقتصادی ترین حالت خود نزدیک میشود و میزان انتشار گازهای آلاینده از اگزوز نیز به حداقل میرسد. فشردن پدال ترمز در هنگام ترمزگیری از سرعت حدود 60 کیلومتر در ساعت به حالت سکون، عملکرد خوب سیستم ترمز ABS را نشان داد و خودرو در کوتاهترین زمان ممکن متوقف گردید. همچنین فرمان هیدرولیک خودرو با سیستم کمکی برقی، در سرپیچها و همچنین در هنگام رانندگی زیگزاگ، واکنش سریع و عملکرد دقیقی از خود نشان داد. سیستم الکترونیکی پایداری خودرو در حین رانندگی در جادههای پر پیچ و خم، هندلینگ و فرمان پذیری عالی برای تالیسمان به نمایش میگذارد و کنترل کامل قسمت عقب بدنه را در دست داشتم. به علت برخورداری تالیسمان از سیستم 4Control و کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق و کمک فنرها، این خودرو در دست اندازها و در هنگام پیچیدن در سر پیچها، عملکردی فوقالعاده از خود نشان میداد. عملکرد سیستم پارک خودکار در زمان پارک دوبل بین دو خودرو در کنار خیابان امتحان شد که بعد از زدن دکمه اتوپارک با رها کردن دست از فرمان، خودرو با دو مرتبه عقب و جلو رفتن، به راحتی در محل مورد نظر پارک نمود. خودروی رنو تالیسمان در بازار ایران رقیبانی مانند هیوندای سوناتا، کیا اوپتیما، سیتروئن DS5 و هوندا آکورد را پیش رو دارد که با توجه به برخورداری از آپشنها و امکانات فراوان که گذشت زمان نشان داد آنچنان رقیبی سرسختی نیز برای رقبا در این بازار نبوده است. قیمت مدل مورد تست در کشور فرانسه حدود 30 هزار یورو (33200 دلار) است.
جدول مشخصات:
در ادامه میتوانید آلبوم تصاویر رنو تلیسمان را مشاهده کنید.