به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، همانطور که ویروس کرونا به شیوع خود در سراسر این کره خاکی ادامه میدهد، شاهد گزارشهایی از بحران های اقتصادی در نقاط مختلف جهان هستیم. خودروسازان جهان نیز از جمله کسانی هستند که آسیب فراوانی را از این ویروس همه گیر دیده اند. البته این برای اولین بار نیست که چنین بحرانی در صنعت خودرو رخ می دهد. سقوط اقتصادی خودروسازان در دهه 1930 میلادی در آمریکا، جنگ جهانی دوم و همچنین بحران نفت در دهه 1970 میلادی همگی از جمله وقایعی هستند که صنعت خودرو جهان را تحت تاثیر خود قرار دادند. در ادامه قصد داریم تا 8 محصول موفق صنعت خودرو را معرفی کنیم که شرکت های سازنده خود را از نابودی نجات دادند. با سبقت آزاد همراه باشید.
فورد مدل 1949:
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، خودروسازان آمریکایی در تقلا بودند تا بتوانند خود را همچنان سر پا نگه دارند. فورد، کرایسلر و جنرال موتورز همگی به دنبال راهی بودند تا بتوانند از ورشکستگی و نابودی خود جلوگیری کنند. کمپانی فورد نسبت به دو کمپانی دیگر در وضعیت وخیم تری قرار داشت چرا که موسس آن، یعنی هنری فورد در سال 1947 میلادی فوت کرد. اما هنری فورد دوم جای پدر خود نشست و تمامی مدل های قدیمی را با فورد مدل 1949 میلادی جایگزین کرد.
همانطور که پیداست فورد مدل 1949 نام مشخصی برای خود نداشت چرا که در آن زمان شرکت های خودروسازی یک مدل را در تیپ ها و طراحی های بدنه مختلف عرضه میکردند. فورد مدل 1949 یک طراحی کاملا جدید و منحصر به فرد بود که پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه رقابت گذاشت. فورد مدل 1949 موفق شد به لطف ظاهر متفاوت و خاص خود فروش خوبی را تجربه کند و فورد را از نابودی رهایی دهد. کمپانیهای کرایسلر و جنرال موتورز نیز در ادامه محصولات با همان زبان طراحی ارائه کردند.
مرسدس بنز 300SL مدل 1955:
از آنجایی که آلمان در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، ادامه کار برای مرسدس بنز بسیار دشوار به نظر می رسید. کارخانه های مختلف بنز در طول جنگ نابود شده بودند و مدل هایی که قبل از جنگ جهانی عرضه شده بودند همگی قدیمی و بلا استفاده بودند. اما ناگهان در سال 1952 میلادی، مهندس ارشد آن زمان مرسدس بنز، آقای رادولف آهلنهات، خودرو مسابقه ای W194 مرسدس را طراحی و به مرحله تولید رساند. این خودرو مسابقه ای سبک وزن با مهندسی شاهکار موفق شد تا مسابقات فراوانی از جمله مسابقه 24 ساعته لمانز(Le Mans) را برنده شود.
سپس مرسدس بنز تصمیم گرفت تا محصول جادهای این خودرو مسابقه ای را نیز روانه بازار کند. مرسدس این خودرو را با نام W198، که همان مرسدس بنز 300Sl است را در نمایشگاه خودرو نیویورک در 1954 میلادی معرفی و سپس در 1955 میلادی بر روی خط تولید خود قرار داد. این محصول افسانهای مرسدس بنز در دو نسخه کوپه با درهای گالوینگ و همچنین رودستر عرضه میشد. مرسدس بنز موفق شد تا بیش از 3000 دستگاه از این خودرو را در بین سال های 1955 تا 1957 میلادی به فروش برساند. این فروش مرسدس را دوباره احیا کرد و باعث شد تا بنز با مدلهای چهار در لوکس به سمت بازار آمریکا حمله ور شود.
بیامو 700 مدل 1959:
همانند مرسدس بنز، بیامو نیز با یک بحران مالی پس از جنگ جهانی دوم روبرو شد. نه تنها کارخانجات مختلف باواراییها بمباران شده بود، بلکه بیامو از تولید خودرو منع شده بود. تولیدات بیامو مجددا در 1952 میلادی با تولید سدان لوکس 501 آغاز شد. با این حال فروش ضعیف سدان 501 نتوانست بدهی های فراوان بیامو را جبران کند. حتی تولید یک خودرو اسپرت رودستر با نام بیامو 507 نیز نتوانست این وضعیت را بهبود دهد. حال و روز بیامو به قدری وخیم شده بود که حتی به فروش حق مالکیت خود به مرسدس بنز نیز موافقت کرده بود. اما چندین ماه قبل از مذاکره نهایی بیامو مدل 700 خود را معرفی کرد.
یک سدان کوچک با پیشرانه قرار گرفته در عقب و بدنه انقلابی در تاریخ بیامو توانست تا باوارایی ها را از نابودی حتمی نجات دهد. بیامو 700 به خاطر هندلینگ و تعمیر آسان خود مورد تقدیر قرار گرفت و بار دیگر نام بیامو را بر سر زبان ها انداخت. سپس بیامو تصمیم گرفت تا در سال 1962 میلادی مدل 700 را با کلاس های مختلفی عرضه کند. امروزه این کلاس ها با نام بیامو سری 3 و بیامو سری 5 شناخته میشوند.
هوندا سیویک مدل 1972:
هوندا یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت در دهه 1960 میلادی به شمار میرفت اما خط تولید خودروهای آن بسیار کوچک و ناموفق بودند. فروش خودروهای هوندا در اواخر این دهه بسیار نا امید کننده بود تا جایی که هوندا تصمیم به بستن همیشگی خطوط تولید خودروهای خود گرفته بود. سرانجام هوندا تصمیم گرفت تا آخرین تلاش خود را در زمینه تولید خودرو انجام دهد و مدل هوندا N600 را با هوندا سیویک جایگزین کرد.
هوندا سیویک از نظر ابعادی خودرویی بزرگتر و همچنین مدرن تر به شمار میرفت. بحران نفت در آمریکا در آن زمان به فروش هوندا سیویک کمک شایانی کرد چرا که از نظر مصرف سوخت خودرویی به مراتب بهینه تر و کم مصرف تر نسبت به محصولات فورد و شورولت بود. سیویک نه تنها هوندا را نجات داد بلکه توانست تا به عنوان یکی از 10 خودرو پر فروش تاریخ صنعت خودرو تا کنون لقب بگیرد. هوندا سیویک تا امروز 10 نسل است که بر روی خط تولید هوندا قرار دارد و در مجموع 18 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.
فولکس واگن گلف مدل 1974:
فولکس واگن به لطف محصول افسانهای بیتل خود دهه ها موفقیت را تجربه کرده بود. بیتل به دستور هیلتر ساخته شد و با فروش 20 میلیونی خود بین سال 1938 میلادی تا 2003 در صنعت خودرو غوغایی به پا کرده بود. فولکس واگن بیش از سه دهه به بیتل وابسته و حضور خودروهای جدید و مدرن در دهه 1960 میلادی این غول آلمانی را با مشکلات بیشماری مواجه کرده بود.
در آن زمان فولکس واگن تصمیم گرفت تا با آئودی یک تیم را تشکیل دهند که حاصل این همکاری خودروهایی نظیر فولکس واگن پاسات و همچنین فولکس واگن گلف بود. فولکس واگن گلف در سال 1974 میلادی به بازارهای مختلف جهان روانه شد و توانست تا به سرعت به یکی از پرفروش ترین محصولات تاریخ لقب بگیرد. همانند سیویک برای هوندا، گلف نیز به فولکس واگن کمک کرد تا بدهی های بانکی خود را بپردازد و به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل شود.
فورد تاروس مدل 1986:
فورد بار دیگر در اوایل دهه 80 میلادی به مشکل برخورد کرده بود. دلیل این مشکلات نیز محصول قدیمی و تاریخ انقضا گذشته ی فورد LTD بود که در سگمنت سدان های سایز متوسط به رقابت می پرداخت. فورد نیازمند یک سدان جدید و به روز بود و به همین دلیل تصمیم به تولید تاروس گرفت.
فورد تاروس از نظر طراحی یک سدان ارگونومیک و راحت بود و از نظر هندلینگ و آیرودینامیک نیز به خوبی رقبای اروپایی خود بود. فورد برای اولین بار تاروس را در سال 1985 میلادی معرفی کرد و تا سال 1991 میلادی موفق شد تا 2 میلیون دستگاه از تاروس را دست مشتریان خود برساند.
استون مارتین DB7 مدل 1994:
همانند بسیاری از سازندگان خودروهای لوکس، استون مارتین هم با مشکلات عدیده ای در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی دست و پنجه نرم می کرد. معرفی استون مارتین لاگوندا در سال 1976 و همچنین فروش فروش سدان های استون مارتین DBS و ونتیج V8 کفاف خرج و مخارج استون مارتین را نمیداد. اما با ورود فورد در سال 1988 میلادی استون مارتین جان تازهای گرفت.
کارخانه جدیدی در سال 1994 میلادی افتتاح شد و تولید DB7 را آغاز کرد. استون مارتین DB7 موفق شد تا رکوردهای فراوانی را از آن خود کند و استون مارتین را از نابودی نجات دهد. استون مارتین موفق شد بیش از 6000 دستگاه از DB7 را تولید کند. این تعداد بیش از تمامی محصولات تولید شده تحت سری DB برای استون مارتین بود. سودهایی که از طریق فروش DB7 عاید این کمپانی مشهور انگلیسی شد مقدمات لازم برای تولید مدل بهتر و موفقتر DB9 را فراهم آورد.
لامبورگینی گالاردو مدل 2003:
علیرغم موفقیت ابتدایی که عاید لامبورگینی شده بود، اما این کمپانی با مشکلات فراوانی روبرو شد. بین سال های 1972 تا 1994 لامبورگینی صاحبان زیادی را به خود دید. فروش لامبورگینی تحت مالکیت کرایسلر با کاهش شدیدی روبرو شد و این فروش ضعیف تا پایان مالکیت Mycom Sedtco در سال 1995میلادی ادامه داشت. آئودی در سال 1999 میلادی اقدام به خرید لامبورگینی کرد اما همچنان فروش این کمپانی تا سال 2003 میلادی بسیار نا امید کننده بود.
در سال 2003 بود که لامبورگینی سوپراسپرت گالاردو را با پیشرانه V-10 روانه بازار کرد. لامبورگینی موفق شد تا 1305 دستگاه از گالاردو را در همان سال به فروش برساند. لامبورگینی تولید گالاردو را در سال 2013 برای همیشه متوقف کرد و در طی عمر 10 ساله گالاردو، لامبورگینی توانست تا 14022 نسخه از این سوپراسپرت محبوب را به دست مشتریان خود برساند. تا پیش از اکتبر سال 2019، گالاردو به عنوان پرفروش ترین محصول تاریخ لامبورگینی شناخته می شد تا اینکه هوراکان توانست این لقب را مال خود کند.