در ماه نوامبر سال 2002 کمپانی بیامو برای هداپ دیسپلی در چراغ خودروها تکنولوژی نوآورانهای تحت عنوان نوری از آینده (Light from the Future) را به عنوان نسل سوم لامپهای Bi-Xenon و چراغ جلوی سازگار (Adaptive Light) معرفی کرد که در ابتدا به عنوان چراغهای فرعی محصولات این کمپانی کاربرد داشت، ولی در برخی موارد به جای چراغ اصلی خودرو مورد استفاده قرار میگرفت.
کمپانی BMW بعدها این تکنولوژی را نور پیکسلی نامگذاری کرد که یک منبع نوری شامل صدها هزار آینه بسیار ریز به نام Micro-Mirrors بود و در همان سال 2002 اعلام نمود که تا پنج سال بعد این تکنولوژی جدید قابل بهره برداری خواهد بود. هر چند که سال 2007 هم گذشت و ما تا امروز چیزی در مورد این نوع چراغ نشنیدیم. ولی این بار شرکت مرسدس بنز رقیب سرسخت شرکت بی ام و از بکارگیری این تکنولوژی پیشرفته در خودروهای تولیدی آیندهاش خبر داده است. در این مطلب این تکنولوژی را معرفی می کنیم.
تکنولوژی Digital Light:
برای متخصصان شرکت مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت آلمان، تولید چراغهای نسل آینده محصولات این شرکت، با کیفیت روشنایی HD و بدون نور خیره کننده، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در سالهای اخیر انقلاب عظیمی در تکنولوژی چراغهای خودروها توسط خودروسازان مختلف جهان ایجاد شده است که برای افزایش عملکرد و کمک به رانندگان ارائه میشود.
شریک تجاری مرسدس بنز یعنی شرکت Texas Instruments توانایی تولید آینه های بسیار ریز را دارد و برای توسعه این تکنولوژی که در حال حاضر شامل یک میلیون آینه ریز می شود، اعلام آمادگی نموده است.
این آینه ها توسط یک نرم افزار فوق سریع کنترل میشوند که توسط شرکت Daimler توسعه یافته است و نور دیجیتال نام دارد. نسل جدید چراغهای HD مرسدس بنز دارای یک میلیون آینه ریز(در هر چراغ) است که با دریافت اطلاعات جزئی مسیر از سنسورهای مختلف اطراف خودرو، میزان روشنایی چراغ خودرو و اطلاعات قابل نمایش در جلوی مسیر را تعیین میکند.
آینههای بسیار ریز، نور ارسالی از یک LED را بازتاب میکنند و به قدری دقیق هستند که میتوانند یک فیلم را بر روی دیوار نمایش دهند. البته کاربرد آن در خودروها متفاوت بوده و برای سرگرمی و نمایش فیلم به کار نمی رود، بلکه برای هدایت راننده در جاده و هشدار تصویری به او و همچنین جهت برقراری ارتباط با سایر خودروها و عابرین پیاده در جادههای برون شهری و مسیرهای درون شهری استفاده میشود.
در این تکنولوژی یک میلیون آینه بسیار ریز در چراغ جلوی خودرو برای نمایش تصاویر مورد نظر راننده بر روی سطح جاده مورد استفاده قرار میگیرند و همانند سیک سیستم نمایش اطلاعات HUD عمل میکند، با این تفاوت که اطلاعات مورد نیاز را به جای شیشه جلوی خودرو بر روی سطج جاده مقابل و چند متر جلوتر از خودرو نمایش میدهد.
این سیستم هوشمند نور چراغ خودرو را با روزلوشن بالا و بسیار دقیق منتشر می کند. ویژگی تکنولوژی نور دیجیتال به گونهای است که علیرغم قابلیت ایجاد روشنایی زیاد، حتی در حالت نوربالا نیز نور خیره کنندهای ایجاد نکرده و روشنایی آن چشم راننده مقابل یا عابرین پیاده را آزار نمیدهد. این سیستم همچنین توانایی این را دارد که علائم راهنمایی رانندگی و یا فلشهای هشدار دهنده را با کیفیت فوق العاده در سطح جاده نمایش دهد تا اطلاعات و جهتهای ترافیکی و خطرات و موانع احتمالی در مسیر را مشخص نماید.
این نوع چراغ حتی می تواند در مسیرهایی که به دلیل انجام عملیات عمرانی و تعمیرات جادهای، خطوط سفید خیابان از بین رفتهاند، برای گمراه نشدن راننده خطوط نورانی ایجاد نماید و حتی می تواند در مکانهای خاص، خطوط عابر پیاده را به صورت مجازی روی خیابان نمایش دهد تا ایمن بوده عبور از خیابان را به عابران پیاده نشان دهد.
در تست رانندگی انجام شده بر روی یک دستگاه مرسدس بنز کلاس S این سیستم در کنار سیستم روشنایی LED متداول این خودرو نصب گردید که خطوط غیر ممتد خیابان را به صورت کاملا واضح نمایش میداد.
البته شرکت مرسدس بنز تنها خودروسازی نیست که برای بکارگیری این تکنولوژی با شرکت Texas Instrument مذاکره کرده باشد، ولی احتمالا اولین شرکت خودروسازی خواهد بود که این تکنولوژی را در محصولاتش تولید و آن را به بازار عرضه خواهد کرد. به نظر میرسد این تکنولوژی پیشرفته چراغهای جلوی خودرو، مزایای زیادی را برای رانندگان فراهم خودهد کرد.
گونتر فیشر مدیر توسعه بدنه و سیستمهای عملیاتی خودرو در شرکت دایملر در خصوص این تکنولوژی میگوید: «نکته مهم و حساس این تکنولوژی در لامپ خودرو گنجانده نشده است، بلکه هوش دیجیتال که در پشت توسه این تکنولوژی بود است، حائز اهمیت می باشد، مطمئناً اگر ما ذره ای فکر می کردیم که توسعه این تکنولوژی برای سالهای آتی، یک امر عملی و قابل دستیابی نیست، هرگز آن را به جهانیان اعلام نمی کردیم».
البته بزرگترین مانع و سد راه برای ارائه این تکنولوژی توسط شرکت «مرسدس بنز»، اخذ تاییدیه قانونی و ایمنی برای این سیستم روشنایی از کشور آمریکا خواهد بود، مانند شرکت آئودی که بعد از تلاشهای فراوان، بالاخره برای سیستم چراغهای لیزری محصولات خود، تاییدیه ایمنی و فنی آمریکا را کسب نمود.