به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، اطلاعات رسمی از این مدلهای جدید معرفی نشده و لوتوس تنها عکسی محو از آنها منتشر کرده است. اما رسانههای انگلیسی گزارش دادهاند که اولین مدل که با نام "تایپ ۱۳۱" معرفی شده، یک ماشین اسپرت با موتور شش سیلندر بنزینی است.
لوتوس در حال حاضر سه مدل تولید میکند. تولید مدل "الیز" از سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز شد. کارخانه در سال ۲۰۰۰، مدل اسپرتتری از آن را با نام "اکسیژ" معرفی کرد و ده سال بعد گرانترین مدل به نام ایوورا (Evora) به جمع محصولاتش اضافه شد. لوتوس در مجموع ۵۵ هزار دستگاه از این سه مدل فروخته است.
این اولین بار نیست که لوتوس میخواهد با تغییری عمده کارخانه را متحول کند. این کارخانه ۷۳ سال پیش توسط کالین چپمن، مهندس مشهور انگلیسی برای ساخت ماشینهای مسابقه تاسیس شد. ایدههای نوآورانه چپمن باعث شد تیم لوتوس هفت بار قهرمان مسابقات فرمول یک شود. کارخانه همزمان ماشینهایی هم برای جاده میساخت که مشهورترین آن مدل "اسپریت" بود که به یکی از نمادهای خودروسازی در دهه هفتاد میلادی بدل شد.
با مرگ کالین چپمن دورهای طولانی از بحران مالی در کارخانه آغاز شد و مالکیت شرکت چندین بار دست به دست شد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ شرکت مالزیایی پروتون اکثر سهام آن را خرید. در سال ۲۰۱۰، دنی بهار (Dany Bahar) که از فراری به لوتوس آمده بود از طرحی بلندپروازانه برای لوتوس رونمایی کرد که در آن قرار بود پنج مدل جدید تولید شود. اما این طرح دو سال بعد با اخراج بهار بایگانی شد.
پروتون در سال ۲۰۱۷ کارخانه را به شرکت چینی جیلی فروخت و برنامه جدید کارخانه با حمایت مالی جیلی اجرا خواهد شد. لوتوس تابستان گذشته از یک مدل تمام الکتریکی به نام لوتوس Evija رونمایی کرد که ۲۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند و قرار است تنها ۱۳۰ دستگاه از آن ساخته شود.
لوتوس همچنین قرار است با همکاری آلپین از زیرمجموعههای رنو یک ماشین اسپرت الکتریکی دیگر هم بسازد.