به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، ریو خودرویی در کلاس سدان کوچک شهری (B-Segment) است که محصول شرکت کیا موتورز کره جنوبی بوده و نسل دوم آن در سال 1384 وارد بازار خودروی ایران گردید و توسط شرکت خودروسازی سایپا تا سال 1390 مونتاژ شد. طراحی نسبتا زیبا و قیمت مناسب آن نسبت به خودروهای هم کلاسش باعث شد که به سرعت در بازار ایران برای خود جایگاه خاصی پیدا کند.
طراحی نمای جلوی بدنه این خودرو از هماهنگی خاصی برخوردار است و از خطوط و سطوح سادهای برخوردار است، ولی از نظر اکثر مشتریان، طراحی قسمت عقب این خودرو نمای جالبی نداشته و عقیده دارند که نحوه طراحی درب صندوق عقب در ترکیب با چراغهای عقب، نمای جالبی به قسمت عقب بدنه خودرو نمیدهد. با وجود اینکه ابعاد این خودرو بزرگ نیست، ولی صندوق عقب آن از فضای خوبی برای حمل بار برخوردار است. بدنه این خودرو دارای طول 4.24 متر، عرض 1.68 متر و ارتفاع 1.42 متر است و فاصله محورهای عقب و جلو 2.4 متر است.
نسل جدید این خودرو که دارای طراحی زیباتر و تجهیزات نسبتا بهتری است، به بازارهای جهانی عرضه شده است. این خودرو با دو نوع گیربکس پنج دنده دستی (LS) و چهار دنده اتوماتیک (SLX) به بازار خودروی ایران عرضه گردید که البته نوع دنده اتوماتیک آن در تیراژی کمتر از 800 عدد تولید شد؛ چرا که متأسفانه به علت بروز برخی مشکلات فنی از سوی شرکت کیا موتورز نوع دنده اتوماتیک این خودرو معمولا از نمایندگیها و تعمیرگاههای مجاز سایپا سر در می آورد و به همین علت در بازار ایران موفقیت چندانی به دست نیاورد. در اوایل سال 1389 طبق توافق به عمل آمده با کمپانی کیا موتورز تولید نوع گیربکس اتوماتیک آن در شرکت سایپا متوقف گردید.
هر چند که به علت عدم تأمین قطعات اصلی خودرو از سوی کمپانی مادر، تولید نوع دندهای آن نیز در اواخر سال 1390 در شرکت ایرانی تولید کننده، متوقف شد. خودروی کیا ریو با موتور 1.5 لیتری DOHC چهار سیلندر خطی با 16 سوپاپ و حجم دقیق 1493 سی سی دارای سیستم سوخت رسانی انژکتوری چند نقطهای (MPFI) بوده و قدرتی معادل 98 اسب بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه ایجاد میکند. این خودروی دیفرانسیل جلو با شتاب صفر تا صد 3/11 ثانیه در نوع دندهای و 14 ثانیه در نوع اتوماتیک، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را دارد. در اوایل تولید این خودرو در ایران، یکی از دلایل استقبال مشتریان و موفقیت آن در بازار، میزان مصرف سوخت پایین خودرو نسبت به خودروهایی مثل پژو 405 یا سمند ال.ایکس بود که در هر صد کیلومتر در سیکل جادهای تنها 6 لیتر، در سیکل شهری 9 لیتر و در سیکل ترکیبی 5/7 لیتر است. حجم باک بنزین ریو معادل 45 لیتر است و وزن خالص این خودرو حدود 1040 کیلوگرم است که مدل اتوماتیک کمی سنگینتر است.
شتاب اولیه خودرو در مدل دندهای بهتر از مدل اتوماتیک است و برای مدل SLX حدود 3 ثانیه زمان بیشتر نسبت به مدل LS نیاز است تا خودرو به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. در این خودرو حتی تجهیزات ایمنی اولیه مانند ایربگ هم وجود ندارد و در اوایل، تنها برای مدل SLX یا اتوماتیک، برای راننده و سرنشین آن هم به صورت سفارشی نصب میگردید.
سیستم ترمز در جلو به صورت دیسکی و در عقب به صورت کاسهای است که البته در اوایل سیستم ترمز ABS به صورت سفارشی بر روی خودرو نصب میگردید ولی در یک سال آخر تولید آن، پس از اعمال قوانین دولت مبنی بر اجباری بودن نصب سیستم ترمز ABS، کلیه خودروهای ریو تولیدی سایپا به این سیستم ترمز مجهز شدند. سیستم تهویه مطبوع این خودرو به صورت دستی تعبیه گردیده و همچنین صندلیها به صورت دستی قابلیت جابجایی و تنظیم دارند. تنظیم نشیمنگاه صندلی راننده به صورت دستی و در دو جهت میسر شده است. شیشههای عقب و جلو برقی هستند و تنظیم آینههای جانبی به صورت دستی صورت میگیرد. از دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو می توان به سیستم فرمان هیدرولیکی، سیستم قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت(Immobilizer)، سیستم صوتی رادیو و CD با چهار باند و قابلیت نصب USB، گرمکن شیشه عقب، چراغ ترمز شیشه عقب و چراغ مهشکن عقب اشاره کرد که نصب مه شکن جلو در نمایندگیهای مجاز شرکت سایپا ممکن گردیده است.
حجم لازم روغن موتور 4/3 لیتر و حجم آب رادیاتور 6 لیتر است. پمپ سوخت رسانی از نوع الکتریکی بوده و در باک خودرو مستقر گردیده است و سیستم سوخت رسانی به سیلندرها از نوع انژکتوری چند نقطه ای(MPFI) است. در آن زمان این خودرو، گارانتی یک ساله یا کارکرد 30 هزار کیلومتر داشت. رینگها به قطر 13 اینچ و لاستیکها از نوع 175/70-13 هستند.