به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، چند سالی است که حضور خودروهای کراس در بازار خودروی ایران رونق خاصی یافته است که از نظر کلاس و جثه، بین خودروهای کراس اوور متوسط و هاچبک محسوب میشوند. خودروسازان داخلی در پی کسب سهم بیشتر از این بازار به رقابت با یکدیگر پرداختهاند و در این بین خودروسازان چینی سهم بیشتری در بازار ایران دارند. حضور خودروهایی مانند بایک X25، چری X22، لیفان X50، برلیانس C3 کراس و دانگ فنگ H30 کراس در بازار داخلی نشان از این مطلب دارد. شرکت پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا رنو ساندرو را با جثهای نه چندان بزرگتر و با تغییرات جزئی در طراحی ظاهری، با نام ساندرو استپ وی و در نقش یک کراس اوور به بازار وارد کرده است! مدتی بعد، باز هم پارس خودرو با تغییراتی مشابه در ظاهر برلیانس H320، برلیانس C3 کراس را عرضه نمود که در بازار با قیمتی نزدیک به ساندرو استپ وی عرضه شد. از طرف دیگر، رقیب همیشگی سایپا یعنی ایران خودرو، به سرعت خودروی دانگ فنگ H30 کراس را برای رقابت در بازار خودروهای کراس معرفی نمود. در این مطلب به مقایسه سه خودروی کراس برلیانس C3 کراس، دانگ فنگ H30 کراس و رنو ساندرو استپ وی پرداختهایم.
طراحی ظاهری:
در حقیقت خودروی برلیانسC3 همان مدل H320 هاچ بک است که با اعمال تغییراتی مانند افزودن ریل سقفی، پلاستیکهای (فلاپ) سیاه رنگ دور محفظه چرخ گلگیرها و افزایش چند میلیمتری ارتفاع به عنوان یک خودروی کراس با قیمتی بالاتر عرضه میشود. دانگ فنگ H30 کراس هم نسخه هاچ بک خودروی سدان دانگ فنگ S30 است، نه نسخه کراس. برلیانس C3 در نمای جلو یادآور خودروهای بیامو است و در نمای عقب هم با چراغهای زیبا و خوش فرمی مواجه هستیم که آن هم با اقتباس از بی ام و است و دارای سقف مشکی نیز هست، به همین دلیل دارای ظاهری بهتر از رقبای خود است.
در نمای ظاهری دانگ فنگ H30 کراس از خطوط زاویه دار و تند استفاده شده، در صورتی که در طراحی بدنه رنو ساندرو استپ وی بیشتر با خطوط منحنی مواجه هستیم و در طراحی ظاهری برلیانس C3 کراس هم خطوط صاف و مستقیم داریم و هم خطوط منحنی و سطوح نرمتر. در طراحی چراغهای جلو، خودروی C3 به برادارن خود H330 و H320 شبیه است ولی در قسمت سپر و جلوپنجره ظاهری متفاوت با آنها دارد.
مطالب مرتبط – فیلم تست و بررسی رنو ساندرو
ساندرو استپ وی عرضه شده در بازار ایران، مربوط به دو نسل قبلی این خودرو است، بنابراین باید گفت که طراحی ظاهری این خودرو در نمای جلو، در مقایسه با دو رقیب چینی، حرفی برای گفتن ندارد، ولی در نمای عقب با چهره به روزتر و زیباتری مواجه هستیم و می توان آن را به خودروهای کرهای شبیه دانست. طراحی ظاهری برلیانس C3 کراس هم مربوط به چند سال پیش بوده است و محصولات روز کمپانی برلیانس کاملا متفاوت با محصولاتش در ایران است. برلیانس C3 با توجه به بروز بودن طراحی، علی رغم کپی کاری چینی، درطراحی ظاهری بدنه از ساندرو استپ وی و اچ سی کراس بهتر عمل کرده است. ساندرو استپ وی در واقع نسخه قد بلند ساندرو است و نسبت به سایر محصولات خانواده ساندرو و لوگان دارای طراحی پختهتری است.
در نمای جلوی ساندرو استپ وی جلوپنجره دارای زمینه مشکی بوده و کاسه چراغ نیز به رنگ مشکی تعبیه شده است و در سر تا سر بدنه فلاپهای مشکی به کار رفته است تا نمای ظاهری آن را جوان پسندتر و جذاب تر نمایند. طراحی بدنه «استپ وی» از «H30 کراس»، هماهنگتر و معقولتر به نظر میرسد. در حقیقت «H30 کراس» در طراحی خودرویی بدون منطق ارزیابی میشود، چرا که در طراحی اجزای مختلف بدنه آن هماهنگی خاصی را نمییابیم. در نمای جلو، چراغهای بزرگ و کشیده استفاده شده که ظاهری عصبانی به این خودرو بخشیده است. در نمای جانبی دارای طراحی گوهای شکل با شیب زیاد و آزار دهنده است و استفاده از قطعات پلاستیکی پهن سیاه رنگ در پایین درهای جانبی این چهره را خشنتر و زشتتر کرده است. در نمای عقب چراغهای زمخت و بزرگی با اندازهای ناهماهنگ به کار رفته است و قسمت بالای چراغها روی ستون عقب امتداد یافته اند که یک کپی برداری چینی ناشیانه از محصولات هاچ بک ولوو است. ساندرو در حقیقت محصول کمپانی داچیا رومانی یکی از شرکتهای تابعه رنو فرانسه است و حتی در برخی از کشورها، این خودرو با لوگوی اصلی رنو عرضه میگردد. در نمای جلوی ساندرو چراغهای بزرگ بیضی شکلی دیده میشود، ولی در عقب با چهره بروزتر و بهتری روبرو هستیم.
طراحی کابین:
طراحی کابین دانگ فنگH30 کراس کمی بهتر از طراحی خارجی این خودرو است، هر چند که سبک طراحی داخلی هیچ تناسبی با طراحی ظاهری خودرو ندارد. در نمای ظاهری تا حد امکان، از خطوط زاویه دار و تند استفاده شده، در صورتی که در طراحی کابین از خطوط منحنی و ملایم استفاده گردیده است. به هر حال داشبورد این خودرو با صفحه نمایش لمسی و پنل زیبا و جذاب پشت فرمان، برای یک خودروی اقتصادی، داشبوردی زیبا و معقول را رقم زده است. در نمای داخلی هم از حیث طراحی کابین و هم از نظر کیفیت مواد و قطعات به کار رفته، دانگ فنگ اچ 30 کراس در سطح بهتر و بالاتری در مقایسه با برلیانس C3 و استپ وی قرار دارد.
در طراحی کابین «استپ وی» هم خطوط منحنی و ملایمی به کار رفتهاند که همانند رنو ال90 کاملا ساده، اقتصادی و بدون هیچگونه آپشنی طراحی شده است و کیفیت متریال به کار رفته در کابین آن پایین است. طراحی کابین آن فیس لیفت شده ال90 است که تنها تغییرات ناچیزی در طراحی دستگیره درها و کنسول وسط داشته است و البته کیفیت بهتری نیز دارد.
مطلب مرتبط – فیلم مقایسه 207 اتوماتیک و دانگ فنگ H30 کراس
فضای داخل کابین ساندرو استپ وی از نظر ابعاد کمی بزرگتر از رقبا است و سرنشینان در آن احساس راحتی بیشتری میکنند. شاید در ساخت کابین کیفیت مونتاژ بالایی به کار برده شده باشد، ولی از نظر کیفیت، استفاده از پلاستیک خشک آن را به نکته منفی تبدیل نموده است. سادگی بیش از حد در طراحی داشبورد، غربیلک فرمان و پنل پشت فرمان استپ وی آزاردهنده است. از نقاط ضعف رنو ساندرو طراحی داخلی بسیار ارزان قیمت و اقتصادی است، ولی در بلند مدت، کیفیت قطعات کابین تغییر چندانی نمیکند و اتاق آنچنان به سر و صدا نمیافتد که این یک نکته مثبت است. کابین برلیانس C3 کراس دارای طراحی بروزتر و جدیدتر از استپ وی است که کمی جذابتر از رقیبانش است، ولی کیفیت پایین مواد و قطعات مصرفی در داشبورد و کنسول این خودرو کمی کابین را با مشکل مواجه کرده است که در کوتاه مدت و با گذشت چند هزار کیلومتر کارکرد، قطعات کابین و رودریها در حین حرکت سر وصدا میکنند.
از نظر امکانات خودرو و آپشن، ساندرو استپ وی امکانات زیادی را در اختیار سرنشینان قرار نمیدهد، ولی در کل استپ وی از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به قیمتش یک خودروی اقتصادی نسبتا خوب است و به هیچ عنوان دانگ فنگH30 کراس یا برلیانس C3 را نمیتوان از حیث کیفیت مونتاژ، یک رقیب جدی برای آن به حساب آورد. در بخش امکانات ایمنی، خودروی H30 کراس با داشتن ایربگهای جانبی در سطح بالاتری در مقایسه با استپ وی و برلیانس قرار گرفته است. در بخش امکانات رفاهی، سیستم صوتی H30 کراس مجهز به صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچی با GPS و قابلیت پخش فایلهای تصویری، به پورت USB، AUX و کارت SD و بلوتوث مجهز است و سیستم صوتی آن با 4 بلندگو و 2 توئیتر در حد معقولی قرار دارد.h30 کراس به امکانات رفاهی از قبیل چراغهای جانبی با راهنما به همراه گرمکن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، بلوتوث و هندزفری، روکش چرمی غربیلک فرمان، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، سنسور پارک و دوربین عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، سانروف برقی و جاعینکی مجهز شده است. برلیانس کراس با داشتن امکاناتی مانند سیستم ورود و خروج بدون کلید، فرمان برقی، تنظیم 8 جهته صندلی راننده و سانروف برقی یک پله بالاتر از رقبا قرار دارد. رنو استپ وی خودرویی بسیار اقتصادی است که از کمترین آپشن بهره میبرد و از جمله معدود امکانات رفاهی آن میتوان به چراغ مه شکن جلو، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، سیستم صوتی مجهز به پورت USB، چهار بلندگو، کنترل سیستم صوتی زیر غربیلک فرمان، قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور، آینههای جانبی با تنظیم برقی و سیستم ضد سرقت اشاره کرد. ساندرو استپ وی از داشتن سیستم کروز کنترل بی بهره است که امروزه به یک آپشن معمولی در خودروهای این کلاس تبدیل شده است.
مقایسه فنی:
H30 کراس به پیشرانه کد TU5 مجهز شده است که سالها در انواع محصولات ایران خودرو مثل 206 تیپ 5 و تیپ 6 و 207i و 405SLX نصب شده است. از نکات منفی این موتور میتوان به طراحی و ساختار قدیمی و راندمان متوسط آن اشاره کرد، ولی همین امر می تواند در ایران یک نکته مثبت برای مالکین باشد، چون به لطف حضور طولانی مدت آن در بازار، تعمیرکاران با آن آشنایی دارند و دسترسی به قطعات یدکی آن وضعیت مناسب تری نسبت به برلیانس و استپ وی دارد. شاید قدرت 105 اسب بخاری و گشتاور 142 نیوتن متری این پیشرانه اعداد مناسبی محسوب نشوند، ولی در حد خود برای این خودرو مناسب هستند. وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو به عهده یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن است.
خودروهای اخیر برلیانس تولید شده توسط پارس خودرو در سری 300 و C3 کراس، به پیشرانهای با حجم بیشتر و قدرتمندتر مجهز شدهاند و ما موتور 1.65 لیتری آن را با پیشرانه 1.6 لیتری H30 کراس و رنو استپ وی مقایسه کردهایم. پیشرانه جدید برلیانس C3 به حجم 1.65 لیتر، قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن متر ایجاد مینماید که انتقال نیرو به چرخهای جلوی برلیانس توسط یک گیربکس ساخت هیوندای کره جنوبی انجام میشود. در مقابل رنو استپ وی به موتور 1.6 لیتری مجهز شده است که قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتن متر تولید میکند که توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
با این حال باید توجه داشت که رنو ساندرو یک خودروی اروپایی است و ضمن برخورداری از تکنولوژی بالا، روبروی دو خودروی چینی قرار گرفته است که از وزن بیشتری نسبت به آن برخوردار هستند و در نتیجه، شتاب و چابکی ساندرو بهتر از رقیبان چینیاش است. البته در بحث مقایسه فنی باید به جعبه دنده نیز اشاره کرد، چون ساندرو از جعبه دنده یکسان با رنو مگان 2000 بهره برده که قبلا امتحان خود را پس داده است و به دلیل برنامه ریزی دقیق و ضرایب صحیح دنده ها، بهترین پاسخ را در این کلاس به راننده ارایه میدهد؛ ولی گیربکس نسبتا قدیمی H30 کراس هماهنگی چندانی با موتور ندارد و این ناهماهنگی به تأخیر در تعویض دندهها منجر شده است. باز هم به نظر میرسد که گیربکس هیوندای خودروی برلیانس به دلیل طراحی بروزتر و جدیدتر، برنامه ریزی دقیقتری دارد و عملکرد بهتری نسبت به دانگ فنگ کراس دارد. هندلینگ استپ وی به دلیل سیستم تعلیق اصولیتر، از برلیانسC3 و دانگ فنگH30 بهتر است. خودروی H30 کرا» بر روی پلتفرم پژو توسعه داده شده است و از هندلینگ متوسطی برخوردار است، ولی خشکی بیش از حد سیستم تعلیق این خودرو برای راننده و سرنشینان کمی آزار دهنده است.
جمع بندی:
در مجموع می توان گفت که دانگ فنگH30 کراس دارای فضای مناسب داخل کابین، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی قابل قبول در کلاس خود است و به سیستم تعلیق نسبتا خوبی مجهز شده است، ولی نقاط ضعف آن فرمان پذیری نامناسب و کیفیت ساخت و مونتاژ پایین و بازار دسته دوم نامناسب هستند. برلیانسC3 کراس با داشتن زنجیر تایم به جای تسمه تایم، از این نظر یک سر و گردن از رقیبان خود بالاتر است و به دلیل ارتقاء موتور در مقایسه با نسل قبلی از قدرت بهتری برخوردار است و نکته مثبت دیگر آن، تجهیز کابین به امکانات و تجهیزات مناسب و بازار دست دوم نسبتا خوب در مقایسه با دانگ فنگ H30 کراس است.
از نقاط ضعف برلیانس C3 می توان به کیفیت نسبتا نامناسب قطعات داخل کابین و کیفیت پایین مونتاژ و ساخت است. رنو ساندرو استپ وی به دلیل اروپایی بودن، کیفیت ساخت و مونتاژ قابل قبولی دارد و عملکرد گیربکس و تعلیق آن مناسب است. همچنین فضای داخل کابین برای سرنشینان راحت است و شتاب و مصرف سوخت بهتری نسبت به رقبا دارد و از بازار دست دوم بسیار خوبی برخوردار است. نقطه ضعف این خودرو، فقدان آپشنهای ساده مانند سانروف و کروزکنترل و . . . است. متاسفانه به دلیل آشفتگی این روزهای بازار داخلی و به دلیل عدم تولید پیوسته و منظم هر سه خودرو در خطوط تولید، قیمت آنها در بازار در مقایسه با قیمت واقعی کارخانه، بسیار بالاتر است.
البته با امتیازات کسب شده در پارامترهای قیمت بازار، امکانات و تکنولوژی، طراحی، توانایی فنی، کیفیت قطعات و مونتاژ، هزینه های نگهداری و خدمات پس از فروش و . . . رتبه اول به دلیل کیفیت ساخت خوب، علیرغم آپشنهای کمتر متعلق به رنو ساندرو استپ وی، مقام دوم به دلیل امکانات نسبتا خوب و طراحی زیباتر مربوط به برلیانس C3 کراس و رتبه سوم لایق دانگ فنگ H30 کراس است که نه ظاهر زیبایی دارد و نه از نظر بازار دسته دوم حرفی برای گفتن دارد.
جدول مقایسه مشخصات فنی:
برلیانس C3 کراس اتوماتیک |
دانگ فنگ H30 کراس اتوماتیک |
رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک |
|
نوع موتور |
4 سیلندر خطی/ 16 |
4 سیلندر خطی/ 16 |
4 سیلندر خطی/ 16 |
حجم موتور (لیتر) |
1654 |
1587 |
1598 |
قدرت (اسب بخار) در دور بر دقیقه |
114/6000 |
105/5750 |
105/5750 |
گشتاور(نیوتن متر) در دور بر دقیقه |
154/4000 |
142/4000 |
148/3750 |
جعبه دنده |
4 سرعته اتوماتیک |
4 سرعته اتوماتیک |
4 سرعته اتوماتیک |
سرعت (کیلومتر در ساعت) |
175 |
180 |
175 |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) |
13 |
12.5 |
11 |
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) |
7.5 |
7.4 |
6.8 |
ابعاد بدنه (میلیمتر) |
4210x1828x1465 |
4351x1760x1528 |
4034x1753x1584 |
فاسله بین محورها (میلیمتر) |
2580 |
2610 |
2588 |
وزن (کیلوگرم) |
1240 |
1230 |
1193 |
قیمت بازار (میلیون تومان) |
205 |
175 |
230 |
جدول مقایسه امتیازات:
پارامتر |
برلیانسC3 (امتیاز از 10) |
دانگ فنگH30 (امتیاز از 10) |
رنو ساندرو استپ وی (امتیاز از 10) |
قابل دسترس بودن برای اقشار مختلف |
7 |
8 |
6 |
ارزش در مقابل قیمت |
7 |
7 |
8 |
بهره مندی از تکنولوژی روز |
6 |
6 |
7 |
خدمات پس از فروش |
8 |
8 |
8 |
کیفیت ساخت |
7 |
6 |
8 |
تواناییهای حرکتی در کلاس خود |
7 |
7 |
8 |
امکانات و راحتی |
8 |
8 |
6 |
به روز بودن طراحی |
8 |
7 |
7 |
عامه پسند بودن طراحی |
8 |
6 |
7 |
هزینههای نگهداری |
6 |
7 |
7 |
موقعیت در بازار جهانی |
6 |
6 |
8 |
افت قیمت و بازار فروش دست دوم |
7 |
6 |
8 |
مجموع امتیاز از 120 |
85 |
82 |
88 |
صد در صد اچ سی کراس بهتره ، چون گیربکس ژاپنی نرم و هماهنگی داره ، شتابش عالیه ، موتور تیوفایو داره ، کم استهلاک ، قطعاتش فراوونه ، بازار فروش خوبی داره ، اپشنای بیشتری داره ، هندلینگ عالیه ، ماشین نرمی هستش مثل برلیانس اصلا کوبش نداره ،
کاملا دلیل منطقی
نگارنده این مقایسه فقط چیزی که به نظر خودش میرسیده درسته رو نوشته و راجع به هیچ کدوم تحقیق و ببرسی نداشته متاسفانه
مقایسه جالبی نبود
ساندرو به دلیل اروپایی بودن بهتره??? شرط عدالت و بیطرفی را کاملا رعایت کردین???? اروپایی بودن شدن دلیل؟؟
فقط میشه گفت هرکسی که این تحلیل رو نوشته هیچ چیز از خودرو سرش نمیشه عزیزم شانستو جای دیگه ای دنبال کن