به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، صنعت خودروسازی با عمری بیشتر از یک قرن، مملوّ از پستی و بلندیهای بسیاری است و کلیه خودروسازان در این مدت محصولات خود را با نوآوریها و مشخصات خاص و منحصر به فرد به مشتریان خود عرضه کردهاند. هر کدام از ابداعات و اختراعات در صنعت خودرو، آغاز یک حرکت تازه و شروع یک جریان مؤثر بودهاند. در این 125 سال که از تولد اولین خودرو گذشته، خودروها و طرحهای بسیاری توسط خودروسازان ارائه شدهاند، ولی برخی از این خودروها به دلایل خاصی، اهمیت و تاثیرگذاری بیشتری از محصولات دیگر آنها داشتهاند. در این مطلب، ما قصد داریم ده مدل از مهمترین و تاثیرگذارترین خودروهای جهان که تاکنون توسط شرکتهای خودروساز تولید شدهاند را معرفی کنیم.
فورد مدل تی (Ford Model T) :
فورد مدل تی یکی از معروف ترین خودروهایی است که تاکنون به مرحله تولید رسیدهاند. هنری فورد بنیانگذار و مؤسس کمپانی خودروسازی فورد به خاطر قطع هزینههای جانبی بسیار بالا در تولید خودرو و ایجاد خط تولید فعال به شهرت رسید. او با تفکر پویای خود، باعث شد تا بیشتر از ۱۵ میلیون کارگر، مهندس و طراح آمریکایی بین سالهای ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ در خط تولید کمپانی فورد به کار مشغول شوند. خودروی فورد مدل تی به عنوان اولین خودروی اقتصادی و مقرون به صرفه به دنیا معرفی شد، چرا که هنری فورد در اقتصادی کردن این خودرو، سعی و تلاش بسیاری از نشان داده بود. این خودرو با موتور بنزینی به قدرت۲۰ اسب بخار، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 72 کیلومتر در ساعت را داشت. فورد مدل تی در زمان خود یک خودروی ساده و مطمئن بود که حتی کشاورزان و روستائیان نیز توانایی خرید این خودرو و سفر با آن را داشتند و این تنها به علت ارزان بودن این خودرو برای آنها مقدور شده بود. این خودرو با تیراژ تولید بسیار بالا در اختیار تعداد زیادی از مردم آمریکا بود که تغییرات عمده ای در این کشور ایجاد کرد و باعث شد بزرگراهها، پارکینگها، رستورآنها، مهمانخانه ها و پمپ بنزینهای زیادی برای استفاده رانندگان این خودروها ساخته شوند. در ابتدا این خودرو با قیمتی معادل۸۵۰ دلار به فروش میرسید، ولی هنری فورد به صورت مستمر، فرآیند تولید این خودرو را ساده و ارزان نمود و صرفه جویی زیادی در هزینه تولید آن القاء نمود، تا جایی که بعد از ۱۹ سال این خودرو با قیمتی کمتر از 260 دلار به فروش میرسید.
کرایسلر ایرفلو (Chrysler Airflow) :
تولید خودروی کرایسلر ایرفلو در اوج دوران رکورد اقتصادی آمریکا، یک انفجار محسوب میگردید. این خودرو از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷ در کمپانی کرایسلر تولید میگردید و همانطور که از نام آن پیداست، بیشتر نوآوری این خودرو مربوط به بهبود جریان عبوری هوا از روی بدنه آن بود. بنا به اعلام مهندسان شرکت کرایسلر، طراحی خاص بدنه این خودرو جهت کاهش اصطکاک هوا با بدنه خودرو و کاهش مصرف سوخت خودرو انجام شده بود. این امر، در دهه 1930 میلادی یک ابتکار و نوآوری محسوب میشد. از طرفی، کمپانی کرایسلر شاسی خودروی ایرفلو را از لوله های فولادی طراحی کرده بود که این خودرو را سبک تر و مستحکم تر کرده بود. موتور خودرو روی محور جلو قرار داشت و استفاده از ترمزهای هیدرولیکی به جای ترمزهای مکانیکی، این خودرو را ایمن تر کرده بود. در دهه 1990 میلادی، کمپانی کرایسلر مدل LH خود را بر اساس همین خودرو طراحی کرد و توانست تعداد محدودی از آن را وارد خط تاکسیرانی تشریفاتی نیویورک کند. البته کرایسلر با آزمایش این خودرو در تونل باد آن را بسیار اصولی و مبتکرانه طراحی کرده بود و میخواست این خودرو را به تولید انبوه برساند، ولی کل این طرح به عنوان یک شکست تجاری برای کمپانی بود و اکثر مردم این خودرو را به علّت گران بودن نخریدند و بعد از آن هم خبر دیگری از این خودرو پخش نشد.
فولکس واگن بیتل (Volkswagen Beetle) :
خودروی فولکس واگن بیتل در سال 1936 توسط فریدیناند پورشه (Ferdinand Porsche) و زیر نظر مستقیم آدولف هیتلر پیشوای آلمان طراحی و ساخته شد. فولکس واگن در زبان آلمانی به معنای خودروی مردمی است و مانند فورد مدل تی در آمریکا، در آن زمان خودروی ملّی کشور آلمان به شمار میرفت. نمونه اوّلیه آن در فوریه ۱۹۳۶ در معرض دید عموم قرار داده شد که طراحی آن نشانه خلاقیت و نوآوری بود. این خودروی دیفرانسیل عقب، دارای موتوری در عقب بود و فضای داخل اتاق خودرو برای چهار نفر مناسب بود. این خودرو در آن زمان، بهترین سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ را داشت و از این جهت، دارای ایمنی بالایی بود، چرا که به هیچ عنوان واژگون نمیشد. این خودرو برای خنک کردن موتور، نیازی به رادیاتور و آب نداشت و موتور آن با جریان مستقیم هوا خنک میشد که این تکنولوژی برای دهه 1930 میلادی بسیار قابل توجه بود. متاسفانه با شروع جنگ جهانی دوم خودروی فولکس واگن بیتل مجال جهانی شدن را برای چندین سال از دست داد. جالب اینجاست که در سراسر عمر طولانی این خودرو، موتور آن قوی تر شده و پیشرفتهای زیادی در تکنولوژری ساخت آن صورت گرفته است، اما ساختار اساسی بدنه آن، بدون تغییر باقی مانده است. شاید فکر کنید بیتل به دست فراموشی سپرده شده است، اما باید بدانید که این خودرو تا سال ۲۰۰۳ در کشور مکزیک تولید میشد و در این مدت بیش از ۲۱ میلیون نسخه از آن فروخته شد، که به یک رکورد برای تیراژ تولید یک مدل خودرو در تاریخ خودروسازی تبدیل گردید و تا سال 2003 به عنوان پرتیراژترین مدل خودرو در دنیا معرفی شد.
بی.ام.سی مینی(BMC Mini) :
بعد از شناخت فولکس بیتل آلمان و فورد مدل تی آمریکا نوبت به کشور انگلستان و خودروی بی.ام.سی مینی هستیم. کارخانه بریتیش موتورز کمپانی (British Motors Company) که به اختصار BMC نامیده میشد، این خودروی کوچک را در سال ۱۹۵۹ تولید کرد و در ابتدا آن را تحت نام موریس (Maurice) و استین (Austin) به فروش میرسانید، ولی بعدها نام این خودرو را مینی(Mini) برگزید. این خودرو دقیقاً با نام خود همخوانی داشت؛ و خودرویی کاملاً جمع و جور و کوچک بود. این خودرو نتیجه بحران کمبود سوخت در اروپا در سال 1965 بود، زمانی که دخالتهای سیاسی فرانسه و انگلستان در بحران کانال سوئز باعث شد تا پادشاه عربستان سعودی، فروش محموله های نفتی به کشورهای اروپایی را به حالت تعلیق در آورد. این خودروی کم مصرف به زودی روانه بازار اروپا شد و با وجود اتاق کوچک خودرو، باز هم فضای مناسب برای نشستن چهار نفر بزرگسال به راحتی فراهم بود. میزان مصرف سوخت مینی نیز به همان اندازه قابل توجه و مهم بود. مهندسان طراح این خودرو، برای افزایش فضای داخلی و همچنین سبک کردن آن حداکثر تلاش خود را کردند و در نتیجه، میزان مصرف سوخت اقتصادی این خودرو، جایگاه آن را در تاریخ خودروسازی محکم کرد. امروزه مدلهای جدید این خودرو با برند مینی و تحت نام کوپر، بیکر و کانتری من تولید میشوند.
تویوتا پریوس (Toyota Prius) :
اهمیت تویوتا پریوس این است که این خودرو اولین خودروی برقی در جهان بود که در سال 1997 معرفی گردید و تولید آن با تولید انبوه باتری خودروهای برقی همراه بوده است. این خودرو فقط در ایالات متحده در حدود ۲۰۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است و بعد از تویوتا کمری و تویوتا کرولا به عنوان سومین خودروی محبوب در آمریکا معرفی گردید. لغت پریوس در زبان لاتین به معنای به سوی آینده است و با ارائه این خودرو بود که شرکتهای خودروساز دیگر نیز به تولیدات خودروهای الکتریکی روی آوردند. طیف گسترده ای از خودروسازان معتبر مانند فورد، کیا موتورز، هیوندای، هوندا، شورولت و . . . پس از تویوتا نمونه های خودروی الکتریکی خود را عرضه نمودند. در حال حاضر نسل سوم این خودروی موفق، کلکسیونی از مدلهای دیگر است که خریداران آن میتوانند یک نسخه کوچک آن به نام پریوس سی و یا مدل بزرگتر آن با عنوان پریوس وی و حتی یک مدل هیبریدی آن را انتخاب کنند.
پورشه911 (Porsche 911) :
امروزه خودروهای زیادی در حرکت هستند که از لحاظ مواردی به خودروی پورشه 911 تعلق دارند. از زمان معرفی این خودرو در سال ۱۹۶۴ میلادی پورشه911 هم در مسابقات رانندگی و هم در خیابان، یکی از خودروهای قوی بوده است که تاریخچه ای در حدود ۵۰ سال دارد. در آن سالها این خودرو به عنوان جانشینی مناسب برای خودروی موفق پورشه 356 مطرح شده بود که بر مبنای پلتفرم فولکس واگن بیتل ساخته شده بود. این خودرو مانند بیتل دارای موتوری در عقب بود که با هوا خنک میشد. همچنین این خودرو به همان سیستم تعلیق جادویی بیتل مجهز شده بود که جلوی واژگون شدن خودرو را میگرفت و ایمنی آن را بالا برده بود. به هر حال امروزه خودروی پورشه 911 به عنوان سمبل شرکت پورشه شناخته شده است که در انواع مدل خیابانی و مسابقهای ارائه شده است. این خودرو یکی از پر فروش ترین مدلهای ساخته شده در کمپانی پورشه نیز است. این خودروساز آلمانی، به عنوان حفظ میراث پورشه 911 سیستم خنک شونده موتور با هوا را تا سال ۱۹۹۸ میلادی تولید میکرد و پس از تولید مدلهای توربو، تولید موتورهای هواخنک را متوقف نمود. این خودرو در طی این سالها، فرم اصلی و اولیه بدنه را حفظ نموده است و تنها با سایز بزرگتر و اتاقی مجهزتر و پیشرفته تر تولید میگردد.
خودروی خود راننده گوگل (Google Auto-Drive Car):
خودروهای خود راننده (Auto-Drive) مطمئنا در آینده ای نزدیک در صنعت خودروسازی جای خود را باز خواهند کرد. در حال حاضر ممکن است این طرح مقداری بلند پروازانه به نظر برسد، ولی این نوع خودروها سیر تکاملی خود را در پیش گرفته اند و به زودی به مرحله تولید نیز میرسند. امروزه بسیاری از خودروسازان در حال ارائه تکنولوژیهای جدید و مختلفی هستند که همه آنها برای رسیدن به استقلال کامل در رانندگی ارائه شدهاند، مانند سیستمهای کروزکنترل، تشخیص علائم راهنمایی، تشخیص نقطه کور، ترمز خودکار، پارک خودکار و . . . . در حقیقت خودروهای خود راننده با اهدافی مثل صرفه جویی در وقت و جلوگیری از بروز تصادفات در حال توسعه هستند و حتی میتوانند با استفاده از سیستم ناوبری و با انتخاب نزدیکترین مسیر، باعث کاهش میزان مصرف سوخت شوند. ایده ساخت این خودروها بزرگ است، چون خودرو باید مسیر خود را انتخاب کند و سرنشینان را سالم به مقصد برساند. با وجود خودروسازان معتبری مانند مرسدس بنز و بی.ام.و، شرکتی مانند گوگل (Google) در این فناوری پیشرو است. مقر اصلی گوگل در منطقه Silicon Valley کالیفرنیا است و در حال توسعه یک خودروی کانسپت بدون راننده است که در آخرین تلاش خود، با استفاده از دوربینهای ویدیویی، تجهیزات راداری و سنسورهای ویژه توانست تا حدودی خودروی برقی تویوتا پریوس را به تجسم این ایده نزدیک کند. شرکت گوگل توسط این خودرو آزمایشاتی را با طی کردن هزاران کیلومتر و بدون هیچگونه تصادفی پشت سر گذاشته است. اینگونه وسایل نقلیه خودکار، مطمئنا در سالهای آینده حرفهایی برای گفتن خواهند داشت.
مینی ون کرایسلر(Chrysler Minivan):
شاید خودروهای مینی ون چندان جذاب و مشتری پسند نباشند، ولی میتوان مدعی شد این نوع خودروها یکی از کاربردی ترین وسایل نقلیه در جاده و شهر هستند که با ارائه فضای مناسب اتاق و مصرف مناسب سوخت، یکی از بهترین انواع وسایل نقلیه برای حمل و نقل افراد و بار هستند. ولی کیفیت رانندگی و هندلینگ اینگونه خودروها چندان لذت بخش نبوده و برای همین مورد استقبال رانندگان قرار نمیگیرند. اولین خودروی مینی ون در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی کرایسلر معرفی گردید و این کمپانی آمریکایی توانست بیش از ۱۲ میلیون دستگاه از آن را در سراسر جهان به فروش برساند که هنوز هم در بین مشتریان محبوبیت خاص خود را دارد. امروزه در سراسر جهان، شاهد خودروهای مینی ون که خودروسازان دیگر، به تقلید از این طرح کرایسلر تولید کرده اند، هستیم.
بوگاتی ویرون(Bugatti Veyron):
خودروی قدرتمند بوگاتی ویرون برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ با قیمت یک میلیون دلار رونمایی گردید. ممکن است ابتدا پرداخت این رقم برای یک خودرو، بسیار بالا و تا حدودی مبالغه آمیز باشد، ولی با نگاهی اجمالی به لیست مشخصات فنی خودرو پی میبریم که این قیمت، تقریباً منطقی است. این خودرو دارای سرعتی معادل 400 کیلومتر در ساعت است. کمپانی بوگاتی این خودرو را با تلفیقی حیرت انگیز از فیبرکربن و تیتانیوم طراحی کرده است و همچنین، موتور وسط بودن این خودرو یک شاهکار تکنولوژی است. این خودرو دارای دو موتور V8 S است که در میل لنگ مشترک هستند و مجموعا این موتور 16 سیلندر، قدرت خارق العادهای معادل 1001 اسب بخار ایجاد میکند که توسط یک گیربکس 7 سرعته به چهار چرخ منتقل میگردد.
تویوتا کرولا(Toyota Corolla):
خودروی تویوتا کرولا برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و تاکنون 9 نسل از این خودرو به بازارهای جهان ارائه شده است که تا به امروز با تحویل 40 میلیون دستگاه به مشتریان، پر فروش ترین خودرو در جهان محسوب میگردد. دهمین نسل از این خودرو نیز به زودی در آمریکا عرضه خواهد شد. تویوتا کرولا دارای طراحی بدنه ساده ای است، ولی امکانات و ویژگیهای این خودرو به مشتریان آن سراسر جهان ثابت شده است و به همین جهت، این خودروی جذاب و کوچک، بعد از چهار دهه به عملکرد موفقیت آمیز خود ادامه میدهد. هندلینگ و سواری خوب، ایمنی و راحتی، قابلیت اطمینان، تجهیزات مناسب، آسایش و آرامش در رانندگی و مصرف سوخت کم، از مزایای این خودرو به شمار میروند. با توجه به فروش استثنایی و موفقیت آمیز این خودرو برای کمپانی تویوتا تاکنون هیچ نشانه ای از توقف در خط تولید این خودروی نیمه لوکس به چشم نمیخورد و به همین دلیل است که تویوتا کرولا یکی از مهمترین خودروها در طول تاریخ بوده است.