به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، این هفته سالگرد هفتادمین سال برگزاری مسابقات فرمول یک به طور رسمی بود و طبق برنامه ریزی انجام شده تیمها در پیست تاریخی سیلوراستون که تقریبا هم سن مسابقات است به رقابت پرداختند. قبل از پرداختن به مسابقه این هفته مثل همیشه اول به حواشی داغ هفته در دنیای فرمول یک بپردازیم.
اولین خبر این بود که نتیجه آزمایش دوباره الچیکو پرز مثبت بود و همچنان باید در قرنطینه بماند و این به معنی ادامه حضور نیکو هالکنبرگ دوست داشتنی در تیم ریسینگ پوینت برای این مسابقه نیز بود. اما بحث داغ هفته موضوع شکایت رنو از تیم ریسینگ پوینت به دلیل کپی برداری از ماشین سال گذشته مرسدس بود که کمیته مسابقات پس از بررسی به این نتیجه رسید که تیم ریسینگ پوینت در بخش ترمزها کپی انجام داده و تیم را به پرداخت ۴۰۰ هزار دلار جریمه و همچنین کسر ۱۵ امتیاز محکوم کرد که این رای اعتراض دوباره تیمها و همچنین تیم ریسینگ پوینت را به دنبال داشت.
ریسینگ پوینت این رای را ناعادلانه توصیف کرد و لارنس استرول مدیر تیم به این رای اعتراض کرد و گفت که تیم ریسینگ پوینت طراحی مخصوص خودش را انجام داده و از تیم مرسدس کپی برداری نکرده است. اما رنو، فراری، مکلارن و هاس اعتقاد داشتند که طراحی سیستم ماشین ریسینگ پوینت باید عوض شود و جریمه در نظر گرفته شده دردی را از بقیه تیمها دوا نمیکند.
بحث مورد توجه دیگر در مورد آینده سپاستین فتل در دنیای فرمول یک بود. این قهرمان سابق که سال خوبی را سپری نمیکند و بسیار تحت فشار قرار دارد سال بعد جایی در تیم فراری ندارد و صندلیاش را به کارلوس ساینز واگذار خواهد کرد. حال خبر مذاکره تیم آلفا تائوری با این رانندهی با تجربه بسیار سر و صدا کرده به طوری که لوییس همیلتون هم به این خبر واکنش نشان داده و معتقد است که سپاستین باید سال آینده در تیمی باشد که برای چالش و رقابت آماده و به فتل به عنوان راننده اول خود اهمیت بدهد. در این هفته همچنین والتری بوتاس قرارداد خودش را با تیم مرسدس برای یک سال دیگر تمدید کرد تا سال آینده نیز در این تیم بماند.
و اما بپردازیم به مسابقه این هفته!
در مسابقات این هفته لاستیکها یک درجه نرمتر شدند و پیرلی از لاستیکهای c2 و c3 و c4 خود برای این مسابقه استفاده کرد و پیشنهادش به تیمها برگزاری مسابقه با دو پیت استاپ بود.
تمرین اول
در تمرین اول همه چی به آرامی سپری شد و تیم ها بیشتر به عملکرد ماشینها و لاستیکها پرداختند و سعی کردند تا مشکلات ماشینهایشان را برطرف کنند.کارلوس ساینز با بیست و هشت دور بیشترین تعداد دور ها را زد و بعد از آن دنیل کویات با بیست و هفت دور بود. در پایان والتری بوتاس بهترین تایم را به ثبت رساند و بعد وی لوییس همیلتون و مکس فرشتاپن قرار گرفتند. هالکنبرگ هم نمایش خوبی از خودش نشان داد و در جایگاه چهارم قرار گرفت از نکات جالب توجه نتیجه نه چندان خوب ریکیاردو راننده تیم رنو بود که تمرین خوبی را سپری نکرد.
تمرین دوم
در تمرین دوم باز هم مرسدسها بودند که بسیار عالی عمل کردند. اینبار لوویس همیلتون بود که بهترین تایم را به ولت رساند و بوتاس در جایگاه دوم قرار گرفت.
ریکیاردو با عملکردی فوق العاده تایم سوم را زد تا امیدها را به اردوی رنو بیاورد. پس آن مکس فرشتاپن، لنس استرول و نیکو هولکنبرگ در ردههای بعدی قرار گرفتند. در دقایق پایانی این تمرین بود که ماشین فتل در حالی که او داشت یک دور سریع را برای ثبت تایم میگذراند دچار مشکل شد و با صدای بسیار بد در گیربکس، ماشین دچار روغن ریزی شد تا باز هم مشکلات فتل با ماشینش ادامه داشته باشد و فراری همچنان دچار مشکلات بسیاری با ماشین این راننده باشد.
تمرین سوم
تمرین سوم تیمها به طور جدیتر به تست ماشینها پرداختند و رانندهها سعی کردند تا به تایمهای نزدیک به دور تعیین خط برسند. مرسدسها باز هم بدون رقیب ظاهر شدند و باز هم لوویس همیلتون بود که بهترین تایم را به ثبت رساند و بهتر از هم تیمی خودش عمل کرد. لاندو نوریس هم با یک عملکرد عالی در رده سوم قرار گرفت و بعد از او هولکنبرگ و استرول در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
عملکرد چارلز لکلرک در تمامی این تمرینها جالب توجه بود به طوری که تایمهای بسیار نزدیک به هم ثبت کرد و عملکردی با ثبات را به ثبت رساند.
تعیین خط و تایم گیری
در دور اول باز هم مرسدسها اول بودند. نیک لطیفی با یک نمایش خوب توانست ماشینهای آلفارومئو را تایم گیر کند و بالاتر از آنها در رتبه هجدهم قرار بگیرد. هم تیمیاش جرج راسل در نمایشی فوق العاده توانست به مرحله دوم برسد. دنیل کیویات در کمال ناباوری در دور اول حذف شد تا در کنار رانندگان هاس و آلفارومئو قرار بگیرد.
در این دور همگی با تایرهای مدیوم وارد پیست شدند ولی ردبول و مکس فرشتاپن در کمال تعجب با یک استراتژی کاملا متفاوت با لاستیک هارد وارد پیست شد و تایم به ثبت رساند تا مسابقه اصلی را با این تایرها آغاز کند. در این دور سپاستین فتل هر چه فشار آورد نتوانست تایم خوبی را به ثبت برساند. حتی در دقایق آخر با لاستیکهای سافت هم نتوانست تایم خوبی را ثبت کند و در جایگاهی بهتر از دوازهم قرار نگرفت.
بهترین تایم دور دوم را نیکو هولکنبرگ به ثبت رساند. در دور آخر و ۱۰ راننده پایانی والتری بوتاس در نمایشی چشمگیر و با لاستیک های مدیوم توانست با تایم ۱:۲۵.۱۵۴ در خط اول قرار بگیرد و پول پوزیشنی دیگر را به نام خودش به ثبت برساند. لوویس همیلتون در خط دوم و هالکنبرگ در نمایشی شگفت انگیز در خط سوم و جلوتر از مکس قرار گرفت.
روز مسابقه
در آغاز مسابقه والتری بوتاس با یک شروع خوب توانست جایگاه اولی خود را حفظ کند و همیلتون هرچه تلاش کرد نتوانست از او سبقت بگیرد. پس از مرسدسها مکس و هالک و استرول قرار گرفتند. در همان پیچ اول پرچم زرد در سکتور یک بلند شد که بخاطر اسپین شدن فتل بود. در دور یازدهم تیم ردبول به مکس دستور عقب نشینی داد ولی این راننده توجه نکرد و فاصله خود را با مرسدسها حفظ نمود و عقب ننشست.
لاستیکهای مدیوم تیم مرسدس خیلی زود دچار مشکل شدند و در دور سیزدهم تیم بوتاس را به پیت استاپ فراخواند. بوتاس لاستیکهای هارد را انتخاب کرد. پس از دو دور همیلتون نیز به پیت استاپ رفت. ما بقی تیمها نیز از همان ابتدا سعی کردند تا با انتخاب لاستیک مناسب و استراتژی مناسب جایگاه خوبی را بدست بیاورند.
در این بین چارلز لکلرک با مدیریت لاستیکها توانست مدت بیشتری در پیست بماند و سپس به پیت استاپ وارد شود. همچنین لاستیکهای هارد مکس بسیار خوب دوام آوردند و این راننده را در جلوی تیم مرسدس قرار داد. اما این پایان مشکلات مرسدس با لاستیکهایش نبود و پس از گذشت ۱۰ دور کیفیت لاستیکهای هارد در ماشین مرسدس به شدت افت کرد و دچار مشکل شد. در دور بیست و هفتم مکس بلاخره به پیت استاپ رفت و با لاستیک مدیوم به پیست و پشت سر بوتاس برگشت که به سرعت توانست از بوتاس سبقت بگیرد و به رتبه اول برگردد. در دور سی و سوم مکس و بوتاس همرمان به پیت استاپ رفتند و با لاستیک هارد برگشتند که در این رقابت جذاب بین عوامل تیم ردبولها سریعتر عمل کردند و مکس بازهم جلوتر از بوتاس قرار گرفت. در دور چهل و دوم همیلتون که دیگر چیزی از لاستیکهایش باقی نمانده بود به پیت استاپ رفت و پشت سر لکلرک به پیست برگشت. لکلرک تنها سه دور توانست در مقابل همیلتون و لاستیکهای نو او مقاومت کند و همیلتون که بسیار سریع شده بود از او عبور کرد.
در دور پنجاهم همیلتون از بوتاس هم سبقت گرفت تا تمام توانش را برای رسیدن به مکس به کار ببرد. در پایان این مکس فرشتاپن بود که با یک استراتژی فوق العاده توانست مچ مرسدسها را بخواباند و قهرمان گرندپری هفتادمین سالگرد برگزاری مسابقات فرمول یک شود.
پس از او لوویس همیلتون در مقام دوم و بوتاس در جایگاه سوم قرار گرفت.
چالز لکلرک هم با یک مدیریت فوق العاده و تنها با یک پیت استاپ توانست در جایگاه چهارم قرار بگیرد. الکس آلبون دیگر راننده ردبول هم با یک رانندگی جذاب و سبقتهای بسیار زیاد توانست در جایگاه پنجم قرار بگیرد.
در پایان جدول امتیاز بندی رانندگان را تا به این جای کار مشاهده میکنید.