کمپانی معروف «آئودی» در نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو 2015 نسل دوم مدل اسپرت R8 را به عنوان مدل پیشتاز خود معرفی نمود. این خودرو در کارخانه جدید Böllinger Höfe Quattro GmbH در شهر Heilbronn آلمان به مساحت 30,000 متر مربع و در نزدیکی کارخانه Neckarsulm این شرکت به تولید می رسد. کلیه تسهیلات تولیدی این کمپانی در سطح بالایی انعطاف پذیر هستند و نوآوریهای فنی و ارگونومیک مانند تجهیزات تولید بدنه فیبرکربنی(CFRP) و سیستمهای بدون راننده حمل و نقل و انتقال قطعات، کیفیت بسیار بالایی را تضمین می کنند. فروش این خودرو از تابستان 2015 آغاز شده است که قیمت مدل پایه R8 V10 معادل 165,000 یورو و قیمت نسخه لوکس R8 V10 Plus برابر با 187,400 یورو خواهد بود.
طراحی بدنه:
طراحی بدنه «آئودی R8 V10 Plus» به گونه ای انجام گرفته که با ارتفاع کم، عرض زیاد و گلگیرهای عضلانی، خواص دینامیکی اسپرت خودرو را نشان می دهد. بدنه خودرو با طول 4.42 متر، عرض 1.94 متر و ارتفاع 1.24 متر ابعاد یک خودروی سوپراسپرت را داراست. عرض بدنه نسبت به نسل قبلی، حدود 4 سانتیمتر افزایش پیدا کرده و فاصله بین محورعقب و جلو تا اندازه 2.65 متر افزایش یافته است. چراغهای استاندارد LED جلو با ویژگی نور بالای نقطه ای لیزری، میدان دید وسیع و درخشانی را فراهم می کنند و با طراحی باریک و نواری از لامپهای روشنایی روز(DRL) در پیرامون چراغ، ظاهری تهاجمی به خودرو داده اند. چهار دایره لوگوی «آئودی» روی قسمت جلوی درب موتور محدب خودرو قرار گرفته اند و جلو پنجره عریض شش گوش و یک تکه(Singleframe) آن با طرح لانه زنبوری، به ظاهر اسپرت خودرو نمای بیشتری می دهد. لامپهای روشنایی روز با اجزای عمودی خود، طرح و ساختار دریچه های ورودی هوا را ادامه داده اند که با طرح لانه زنبوری در دو طرف جلو پنجره قرار گرفته اند. چراغهای دینامیک عقب نیز با یک نوار افقی و دو نوار عمودی، طرحی شبیه به چراغهای جلو دارند که مشابه با طرح جلوی خودرو، خطوط عمودی دریچه های هوای لانه زنبوری عقب در امتداد نوارهای عمودی چراغ عقب قرار دارند. شیشه عقب با شیب تند، نمای واضحی از موتور قدرتمند خودرو را ارائه می نماید. در زیر سپر، دیفیوزر عقب بین دو اگزوز ذوزنقه ای شکل خودرو جای گرفته است که باعث عبور بهینه هوا و بهبود خواص آیرودینامیکی بدنه می گردد و همچنین اسپویلر عقب با کنترل الکترونیکی، از جنس فیبرکربن تعبیه شده است. در نمای جانبی، خطوط منحنی آیرودینامیکی از روی چرخها عبور کرده اند و چرخها را به هم متصل نموده اند و خط اریب دیگری از زیر آینه جانبی تا انحنای گلگیر عضلانی عقب امتداد یافته است. ستون B خودرو از جنس فیبرکربن ساخته شده که مقاومت و استحکام خوبی را در تستهای تصادف از خود نشان داده است. سقف و ستونهای جلوی خودرو از جنس آلیاژهای جدید آلومینیوم تعبیه شده اند. «آئودی R8 V10 Plus» به صورت استاندارد با رینگهای 19 اینچی با لاستیکهای 245/35 در جلو و 295/35 در عقب مجهز شده است که رینگهای 20 اینچی نیز به صورت سفارشی در دسترس خواهند بود.
دیسکهای فولادی خودرو، زمان توقف مناسبی را برای خودروی R8 V10 فراهم نموده اند که برای نسخه V10 Plus این خودرو دیسکهای ترمز از جنس فیبرکربن با کالیپرهای قرمز سفارشی تعبیه شده اند. وزن نسخه V10 Plus وزنی معادل 1454 کیلوگرم دارد که حدود 50 کیلوگرم از نسل قبلی سبکتر است. شاسی این خودرو از نوع «فریم فضایی آئودی»(ASF) تعبیه گردیده که از ترکیب فیبرکربن(CFPR) و آلومینیوم ساخته شده است و با وزن کم و استحکام بالا، توزیع مناسب وزن بر روی محورهای عقب و جلو را باعث می شود.
طراحی کابین:
طراحی جدید کابین خودروی «ائودی R8» با ارائه نمایشگرهای دیجیتال همراه می باشد و به راننده حس رانندگی در یک خودروی مسابقه ای را می دهد. کنترل سیستمهای الکترونیکی خودرو توسط دکمه های روی غربیلک فرمان اسپرت خودرو صورت می گیرد که از آن به عنوان «ماهواره» یاد شده است. دکمه های start/stop و انتخاب نوع رانندگی Audi با امکان انتخاب نوع جاده(مرطوب، برفی و خشک) و همچنین دکمه تنظیم صدای اسپرت اگزوز بر روی فرمان قرار دارند.
سیستم کنترل تهویه مطبوع به صورتی شناور بر روی وسط داشبورد و جای صفحه نمایشگر در نسل قبلی، قرار گرفته است و دریچه های هوای روی داشبورد با طراحی سه بعدی همانند دریچه های خودروهای مسابقه ای می باشند.
سیستم ناوبری MMI با صفحه نمایشگر لمسی 12.3 اینچی و سیستم سرگرمی با تراشه کامپیوتری T30 فوق سریع شرکت NVIDIA شریک تجاری «آئودی» به صورت استاندارد تعبیه شده است و همچنین سیستم Wi-Fi برای اتصال آنلاین تبلت یا گوشی تلفن همراه با اتصال اینترنت پرسرعت LTE و سیستم Audi Connect در سیستم «کابین مجازی آئودی»(AVC) گنجانده شده است.
سیستم صوتی Bang & Olufsen با توان خروجی 500 وات برای ارائه صدایی مناسب در اختیار راننده می باشد. صندلیهای اسپرت R8 این خودرو با پشت سری یکپارچه و روکش چرم Nappa/ آلکانتارا (یا تمام چرم) حمایت مناسبی از بدن راننده و سرنشین به عمل می آورند.
مشخصات فنی:
خودروی «آئودیR8 V10 Plus » توسط پیشرانه 10 سیلندر خورجینی 5.2 FSI با حجم موتور 5204 سی سی تقویت شده است که برای آن قدرتی برابر با 610 اسب بخار و گشتاوری معادل 560 نیوتون متر در دور موتور 6500 دور در دقیقه تولید می کند. گیربکس هفت سرعته S-Tronic و سیستم چهارچرخ دائمی Quattro «آئودی» شتاب صفر تا صدی معادل 3.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن برابر با 330 کیلومتر در ساعت را برای این خودرو فراهم نموده است. نسخه Plus قویترین و سریعترین مدل «آئودی» تولید انبوه می باشد که در مدت 9.9 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست می یابد. گیربکس S-Tronic دارای سه حالت اتوماتیک و یک حالت تعویض دستی دنده ها می باشد که دستور تعویض دنده ها توسط سیستم الکترونیکی Shift By Wire انتقال داده می شود.
در مدل 2016 خودروی R8 V10 Plus سیستم کلاچ الکتروهیدرولیکی چند صفحه ای در محور جلوی خودرو جایگزین کلاچ Visco در نسل قبلی شده است. میزان مصرف سوخت این خودروی سوپراسپرت در سیکل ترکیبی 12.4 لیتر در هر صد کیلومتر و مقدار انتشار گاز آلاینده CO2 برابر 289 گرم بر کیلومتر می باشد. سیستم شاسی و تعلیق جلوی خودرو که از نوع جناغی دوبل می باشد، نشان می دهد که خودروی R8 چه مقدار به خودروهای موتوراسپرت شبیه است. در سیستم هندلینگ دینامیک «انتخاب حالت رانندگی آئودی»(ADS) امکان انتخاب چهار حالت رانندگی Comfort، Auto،Dynamic و Individual توسط راننده میسّر شده است.
مترجم: مهندس اشکان معصومی