وقتی که ما خودروی تویوتا کمریTRD مدل 2018 را مورد آزمایش رانندگی قرار دادیم، واقعا گیج شده بودیم. اگزوز آن صدایی بسیار زیبا و اسپرت داشت، ولی سواری آن خشن و تیز به نظر میرسید و در مقایسه با نسخههای بالاتر تریم کمری، فاقد برخی از امکانات کلیدی بود. به همین جهت به نظر میرسید که نسخه TRD کمری به مأموریت اصلی تویوتا کمری، یعنی کاربردی بودن و در دسترس بودن برای رانندگان، خیانت کرده و نتوانسته به قول شرکت تویوتا یعنی اسپرت بودن نسخه TRD عمل کند. ولی در مورد تویوتا کمری XSE هیبریدی مدل 2021 باید صادقانه بگوییم کهاین خودرو همان چیزی است که از یک تویوتا کمری تصور میشد و در جایگاه بهتری نسبت به TRD قرار دارد. دراین مطلب به گزارش تست رانندگی تویوتا کمری XSE هیبریدی 2021 میپردازیم.
تست رانندگی:
تویوتا کمری در مدل 2021 دچار تغییرات عمدهای در طراحی ظاهری و تریم و امکانات رفاهی شده است و همچنین بروزرسانیهای زیادی روی تجهیزات الکترونیکی آن انجام شده است. نسخه XSE دارای سطح تریم بسیار جدید و زیبایی است که به تریم نسخه کمری هیبریدی افزوده شده است.این خودرو ترکیبی از یک پیشرانه هیبریدی الکتریکی- بنزینی استفاده میکند که ظاهر آن از نسخه بنزینی XSE اسپرتتر و تهاجمی است و کابین آن امکانات بیشتری دارد و تریم آن هم دارای طراحی ارگونومیک تری است. خوذروی تستی ما هم از همین نسخه است که به امکاناتی نظیر هشدار نقطه کور(BSM)، صندلیهای جلوی برقی با گرمکن و سردکن، سیستم صوتی 800 واتی JBL با 9 بلندگو و سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید 9اینچی لمسی مجهز است. در هر صورت برخلاف پیشرفتهای طراحی داخلی و خارجی برای کمری مدل 2021،این خودرو از همان پیشرانه مدل سال قبل استفاده مینماید؛ بنابراین کمری XSE به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی 2.5 لیتری بنزینی با قدرت 176 اسب بخار و یک موتور الکتریکی با توان خروجی 118 اسب بخار مجهز شده است که کارکرد همزمان آنها حداکثر قدرت 208 اسب بخارایجاد مینماید. قدرت موتور توسط یک گیربکس متغیر پیوسته اتوماتبک(CVT) ساخت تویوتا با کنترل الکترونیکی به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشوند. میزان مصرف سوخت در شهر 5.4 لیتر، در بزرگراه 5.0 لیتر و در سیکل ترکیبی تنها 5.2 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. بدون هیچ تغییر خاصی در زیر در موتور، شتاب صفر تا صداین کمری هیبریدی همانند نسخه قبلی آن همان 7.4 ثانیه است. شتاب صفر تا صد نسخه XSE در مقایسه با نسخه TRD نیز بدون تغییر است، ولی شتاب و زمان طی کردن فاصله یک چهارم مایل یا همان 400 متری آن از نسخه کمری استاندارد V6 کمتر است. در حالی که آن نسخه TRD مدل 2018 که قبلاً تست کرده بودیم، درتست مسافت 400 متری بعد از زمان 15.6 ثانیه به سرعت 149 کیلومتر در ساعت میرسد، نسخه XSE مدل 2021 دراین تست، بعد از زمان 15.8 ثانیه به سرعت 145.7 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.این در حالی است که آخرین نسخه هوندا آکورد هیبریدی که ما تست کردیم، دارای شتاب صفر تا صد 6.7 ثانیه بود و در تست یک چهارم مایل یا 400 متر، بعد از زمان 15.4 ثانیه به سرعت 144.6 کیلومتر در ساعت رسید. سیستم ترمز نیز در نسل جدید کمری پیشرفت کرده و دچار بهبودهایی شده است.این خودرو برای رسیدن از سرعت 100 کیلومتر در ساعت به توقف به مسافت 36 متر نیاز دارد که 2.1 متر از نسل قبل کمری هیبریدی در تست ما کمتر بود و 60 سانتیمتر از هوندا آکورد هیبریدی بیشتر بود. نتایج مثبت و خبر خوب ما مربوط به تست مسیر 8 شکل است که زمان 26.8 ثانیه و شتاب جانبی 0.65g را نشان داد که یک ثانیه از نسل قبلی کمری هیبریدی سریعتر بود و 0.7 ثانیه سریعتر از هوندا اکورد هیبریدی بود.این نتیجه تنها 0.3 ثانیه از کمری TRD مدل 2018 کمتر بود.
با توجه بهاینکه در مقایسه با نسل قبلی، هیچ تغییری در موتور و مشخصات فنی خودروایجاد نشده است، ما برای پیشرفت در نتایج تستهای فنی به دنبال بروزرسانی قطعات مانند فنربندی سیستم تعلیق، چرخهای بزرگتر 19اینچی و چسبندگی بیشتر لاستیکها در نسخه جدید XSE بودیم. برخی موارد مانند محدودیت هندلینگ در کمری XSE هیبریدی، موضوع چندان مهمینیست که روی نظر مشتریان و خریداران کمری تأثیری بگذارد، ولی باید بدانید کهاین خودرو در کلاس خود خودروی توانمند و مناسبی است. به صورت معمول، مواردی مانند کیفیت مناسب هندلینگ و ترمزگیری، به راحتی خودرو در حین رانندگی میافزاید، چرا که خودروی مورد تست ما به کمک فنرهای سازگار مجهز شده بود که در هنگام نیاز به شما راحتی بیشتر و عملکرد بهتر را ارائه میدهد. البته عملکرد کمری هیبریدی نسخه قبلی نیز با کمک فنرهای معمولی در هر چهار چرخ، عملکرد خوبی داشت و در هر سطحی از جاده، سواری راحتی را ارائه کرده بود. در دست اندازهای کوچک و ناهمواریهای معمولی، خودرو بسیار نرم عبور میکند و حتی عبور از دست اندازهای بزرگتر به کمک سیستم کنترل بدنه(Body Control) منجر به نوسانهای موجی شکل میگردد و به صورت ضربه به کابین منتقل نمیشود.
قدرت موتور کمری هیبریدی در هر نسل همیشه به صورت آرام و یکنواخت به چرخها منتقل میشود ولی میزان قابل توجهی کشش را در دسترس راننده قرار میدهد که باعث تعجب ما در زمان تست شد. وقتی با سرعت متوسط 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشید و بخواهید یکباره سرعت خود را تا 80 کیلومتر در ساعت افزایش دهید، با فشردن پدال گاز به راحتی صورت میگیرد. همچنین سیستم ترمز عملکرد مناسبی دارد ولی پدال ترمز نرم است و به نظر میرسد که مدتی طول میکشد تا عمل کند. ولی به جای افسوس خوردن برای نرمیپدال و عدم وجود احساس فشردن پدال ترمز، باید به دلیل سرعت انتقال آن از آن تعریف کنیم. به همین دلیل است که حس رانندگی کمری XSEهیبریدی از کمری TRDشش سیلندر بهتر است، چوناین خودرو به شما دروغ نمیگوید و با شما صادق است. در عوض قربانی کردن بهترین قسمتهای رانندگی کمری همانند کاربردی بودن آن برای رفتن از نقطه A به نقطه B، بهتر است به دلیل تلاش شرکت تویوتا برای اسپرت بودن آن و افزایش کیفیت قطعات از آن قدردانی کنیم. مطمئنا قوای محرکه هیبریدی نسخه XSE از پیشرانه بزرگ و خشن V6 نسخه TRD روان تر و نرم تر است و در هر سرعتی، درون کابین صدای کمتری از موتور وارد میشود. همانطور که اعداد در تست ما نشان میدهند، عملکرد سیستم ترمز و فرمان پذیری XSE به خوبی نسخه TRD است و خوشبختانه آزار و اذیت و ناراحتی کمر و پشت سرنشینان TRD را در هنگام سواری ندارد. همچنین صندلیهای مجهز به تنظیم برقی و گرمکن و سردکن و صفحه نمایش بزرگتر 9اینچی که در وسط داشبورد قرار دارد، به مراه سیستمهایایمنی نظیر هشدار نقطه کور(BSM) در نسخه XSE پیشرفت محسوب میشوند و به کارآمد بودن آن افزودهاند. همچنین امکانات دیگر مانند فضای مناسب محفظه بار، فضای جادار صندلیهای ردیف عقب، صندلیهای تاشوی عقب و همچنین سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو(Head-Up Display) دراین خودرو به صورت استاندارد تعبیه شدهاند. برخی از موارد آزادر دهنده دراین خودرو شامل زنگ در در هنگام باز بودن درها، صفحه نمایش دیجیتال بی کیفیت بین صفحات آنالوگ کیلومتر شمار و دور موتور هستند که البته در برابر پکیج خوب و باکیفیت کمری XSE به چشم نمیآیند. در حقیقت نسخه XSE یک جواهر در خانواده کمری است، چرا که نه تنها بسیاری از امکانات اصلی یک خودرو را دارا است، بلکه در خصوص چیزی که هست، صدافت کامل دارد و صداقت در کار بهترین چیز است!!
مشخصات فنی:
نوع خودرو |
تویوتا کمری XSE هیبریدی 2021 |
قیمت مدل پایه/ مدل مورد تست (دلار) |
33715 / 37405 |
لی اوت خودرو |
خودروی سدان 4 در، پنج سرنشین، موتور جلو، دیفرانسیل جلو |
نوع موتور |
پیشرانه بنزینی 2.5 لیتری چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ DOHC موتور الکتریکی Magnet-electric دائمی |
قدرت موتور (اسب بخار) |
موتور بنزینی: 176 اسب بخار موتور الکتریکی: 118 اسب بخار قدرت مجموعه قوای محرکه: 208 اسب بخار |
گشتاور موتور (نیوتن متر) |
موور بتزینی: 221 نیوتن متر موتور الکتریکی: 202 نیوتن متر |
گیربکس |
CVT |
وزن (کیلوگرم) |
1625 |
طولx عرضx ارتفاع (میلیمتر) |
4894x1838x1445 |
غتصله بین دو محور جلو و عقب (میلیمتر) |
2824 |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) |
7.4 ثانیه |
میزان مصرف سوخت شهری/ ترکیبی/ جادهای (لیتر) |
5.4 / 5.2 /5.0 |
میزان مصرف انرژی (کیلووات ساعت در 160 کیلومتر) |
77 کیلووات شهری/ 72 کیلووات جادهای |
میزان گاز CO2 تولیدی (گرم در هر کیلومتر) |
120 gr/km |
در ادامه نیز میتوانید آلبوم تصاویرتویوتا کمری XSE هیبریدی 2021 را مشاهده نمایید.