مقدمه:
به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، از چند سال قبل دو شرکت سازنده ژاپنی موتورسیکلت یعنی کاوازاکی و یاماها به شکلی بی پروا ارائه سیستمهای الکترونیکی کمکی موتور سواری را آغاز نمودهاند. در پی استفاده شرکتهای اروپایی سازنده موتورسیکلت از سیستمهای پیشرفته الکترونیکی مانند کنترل کشش، کنترل تک چرخ، ترمزهای ABS ویژه مسابقه و . . . شرکت سوزوکی و یاماها نیز موتورسیکلتهایی در کلاس سوپربایک با پیشرانه یک لیتری مجهز به سیستمهای پیشرفته کمکی راننده را برای سال 2017 ارائه نموده اند. سال گذشته که شرکت هوندا مدل 185,000 دلاری RC213V-S خود را رونمایی کرد، در حالی که علاقه مندان در خصوص این موتورسیکلت نسخه محدود پرسشهایی در سر داشتند، نام مدل جاده ای دیگری از هوندا بر سر زبانها افتاد، هوندا CBR1000RR که با اقتباس از مدلهای Moto-GP طراحی شده بود و به نوعی معرف تکنولوژی پیشرفته شرکت هوندا محسوب میگردید. در این مطلب به معرفی مدل 2017 موتورسیکلت هوندا CBR1000RR میپردازیم.
به عنوان یک خبرنگار خوش شانس، فرصتی پیش آمده بود تا موتورسیکلت نسخه محدود RC213V-S را در پیست موتورسواری شهر والنسیا در کشور اسپانیا مورد تست سواری قرار دهم و این بار نیز شانس تست سواری مدل 2017 موتورسیکلت هوندا CBR1000RR و نسخه SP آن مجهز به تعلیق نیمه فعال Öhlins در پیست Algarve شهر پورتیمائو در کشور پرتغال دقیقا در زمان رونمایی مطبوعاتی بین المللی آنها برای من پیش آمد. این تستها تجربه منحصر به فرد و بسیار خوبی برای من به حساب میروند و با افتخار اعلام میکنم که بسیاری از ویژگیهای فنی موتورسیکلت خاص و محدود RC213V-S در پلتفرم مدل CBR1000RR پیاده شده است و به جای پرداخت 185 هزار دلار، میتوانید با کمتر از 20 هزار دلار، مالک یکی از این موتورسیکلتهای پیشرفته باشید.
من یک روز تمام هر دو مدل استاندارد و SP موتورسیکلت هوندا CBR1000RR را 14 دور در پیست مواج و 4700 متری Algarve شهر پورتیمائو پرتغال تست کردم. این پیست ترکیبی از سربالاییهای شیبدار، پیچهای تند نعلی شکل و پیچ و خمهای سرعتی زیاد، محلهای ترمزگیری دشوار و مسیرهای مستقیم است که سوپربایکها و موتورسیکلتهای اسپرت زیادی در آن مورد تست قرار گرفته اند و در این تست، قدرت و هندلینگ CBR را در این پیست بررسی کردهایم. در دو جلسه 20 دقیقهای مدل پایه این موتورسیکلت با لاستیکهای رادیال خیابانی بریجیستون S21 تست شد و در بعدازظهر همان روز، مدل SP آن با لاستیکهای صیقلی مسابقه ای بریجیستون V02 به جای لاستیکهای RS10 مورد تست سواری قرار گرفت.
این در حالی است که موتورسیکلت هوندا CBR1000RR همان موتور چهار سیلندر 998 سی سی خنک شونده با آب نسل قبل را حفظ نموده است که با بهبود فنی و مهندسی 11 اسب بخار بیشتر نسبت به مدل قبلی فراهم نموده است و حداکثر قدرت آن در دور موتور 13000 دور در دقیقه یعنی 750 دور در دقیقه بیشتر از نسل قبلی به دست میآید. کاهش وزن اندکی در قطعاتی از شاسی و موتور ایجاد شده که وزن آن را به 195 کیلوگرم رسانده است و نسبت قدرت به وزن آن را در مقایسه با نسل قبلی موتورسیکلت CBR1000RR به میزان 14% و نسبت به مدل CBR900RR به میزان 65% افزایش داده است. همان پکیج تجهیزات الکترونیکی مدل محدود RC213V-S در CBR نیز تعبیه شده است و تنها موتور چهار سیلندر هوندا است که به سیستم کنترل سوپاپ Ride-by-wire مجهز شده است. این موتورسیکلت دارای سه حالت سواری با قدرتهای کالیبره شده متفاوت است، جاده بادی، حالت پیست و کاربرد خیابانی عمومی. پارامترهای فنی در هر حالت سواری شامل قدرت، کنترل گشتاور و سه سطح مختلف ترمز موتور است و حساسیت سیستم کنترل کش در 9 حالت قابل تنظیم است.
در تست سواری مدل استاندارد، من موتورسیکلت را در حالت Mode3 یا سواری خیابانی و با حداکثر قدرت خروجی و تنظیم سیستم کنترل کشش در حالت T8 راندم، ولی موتورسیکلت در چهار دنده پایینی، در تمام مسیر پیست به سختی حرکت میکرد. با تغییر حالت سواری به Mode2 یعنی سواری در جاده خیابانی و تنظیم حساسیت سیستم کنترل کشش با حداقل میزان ترمز پیشرانه(EB3)، تنها از سه دنده پایینی موتورسیکلت استفاده کردم و توانستم با سرعت زیادی در پیست حرکت کنم. با تنظیم حالت سواری در Mode1 یا حالت پیست و تنظیم کنترل کشش در حالت T2 و حداقل میزان ترمز پیشرانه(EB3) موتورسیلکت عملکرد بسیار خوبی در هر شش دنده داشت. با شروع شتابگیری موتورسیکلت از دنده 3 و دور موتور پایین، افزایش سرعت تا دور موتور 7500 دور در دقیقه به صورت خطی بود ولی از دور موتور 7500 تا 9000 دور در دقیقه، سرعت و قدرت آن با تغییر و افزایش ناگهانی همراه بود که سواری لذت بخشی را به همراه داشت. در حرکت در حالت تک چرخ، عملکرد سیستم کنترل تک چرخ(Wheelie Control) منفی به نظرم آمد و زیاد جالب نبود که من را سردرگم کرده بود. سیستم کنترل تک چرخ دارای سه سطح تنظیم است که به تنظیم سیستم کنترل کشش وابسته است و در سه حالت 1-3، 4-6 و 7-9 قابل تنظیم است. هر از گاهی حرکت در پستی و بلندیهای مسیر پیست، باعث ایجاد یک وقفه چند ثانیه ای در سیستم الکترونیکی موتورسیکلت میشد که باعث افت قدرت پیشرانه شده و در حرکت آن ایجاد اشکال میکرد. همچنین در برخی از پیچهای مسیر، وقفه در عملکرد سیستم کنترل تک چرخ (WC) غیر قابل پیش بینی بود.
اگر چه خاموش کردن سیستم کنترل کشش عملکرد سیستم کنترل تک چرخ را کاملا مختل میکند، ولی به نظر میرسد که این کار برای برخی اوقات لازم باشد و عملکرد سیستم کنترل کشش باید فدا شود. شاید در آینده نزدیک، شرکت هوندا با ارتقاء نرم افزار سیستمهای الکترونیکی خود، این مشکل را رفع نماید. سیستم کنترل کشش هوندا اطلاعاتی مثل زاویه انحراف موتورسیکلت را از واحد اندازه گیری الکترونیکی اینرسی شرکت بوش میگیرد. هندلینگ موتورسیکلت با لاستیکهای رادیال و فرمانپذیری سبک در ترکیب با پایداری مناسب شاسی عالی بود و تکانهای اضافی ورودی از طرف جاده توسط دوشاخه فرمان 43 میلیمتری با پیستون بزرگ و کمک فنر تعادلی برند Showa مهار میشود. سیستم ضربه گیر الکترونیکی فرمان هوندا(HESD) که در پشت فرمان قرار دارد، در دست اندازها و در زمانهای وارد آمدن تکانهای شدید، فعال میگردد و ضربات ناشی از آنها را فرو مینشاند. سیستم تعویض سریع دندهها که در مدل SP به صورت استاندارد نصب شده، در مدل RR به صورت سفارشی در دسترس است که تعویض دندهها و عمل دنده معکوس را به صورتی دقیق و با زمان مشخص و با صدایی کوتاه و تیز انجام میدهد. چراغهای نمایش تعویض دندههای ترتیبی در قسمت بالای صفحه نمایش TFT LCD موجود در صفحه سرعت سنج و دور موتور قرار دارند که در روشنایی روز به سختی قابل تشخیص هستند. سیستم ترمز ABS که از شرکت Nissin تعبیه شده، عملکرد خوبی در هنگام ترمزگیری دارد و موتورسیکلت را در حداقل زمان ممکن متوقف میکند و همچنین در ترکیب با سیستم کنترل بلند شدن چرخ عقب از سطح زمین که توسط واحد اندازه گیری اینرسی کنترل میشود، در هنگام دور زدن و ترمز گرفتن از بلند شدن چرخ عقب موتورسیکلت جلوگیری به عمل میآورد.
البته در کشور آمریکا نسخههای بدون سیستم ترمز ABS ارائه میشوند. موتورسیکلت CBR1000RR در نسخه استاندارد به کالیپرهای Tokico مجهز شدهاند ولی در نسخه SP کالیپرهای ترمز ویژه مدلهای مسابقهای از شرکت برمبو تعبیه گردیده اند که البته هر دو از لنتهای یکسان استفاده مینمایند. لوله اگزوزهای تیتانیومیCBR حدود سه کیلوگرم سبک تر از اگزوزهای نسل قبلی هستند. نسخه SP موتورسیکلت CBR1000RR به دوشاخه مسابقه ای Öhlins NIX30 و کمک فنرهای Öhlins TTX36 مجهز شده است که عملکرد شاسی این موتورسیکلت اسپرت را به سطح بالاتری از نسخه استاندارد CBR ارتقاء داده است.
من نسخه SP موتورسیکلت CBR را ابتدا در حالت تنظیم تعلیق دستی تست کردم که در این حالت، تراکم و واکنش سیستم فنربندی و تعلیق به صورت دستی و کاملا ساده در 21 مرحله برای کمک فنرهای عقب و جلو قابل تنظیم است. سیستم هوشمند الکترونیکی نسل دوم Öhlins Smart EC در سه حالت قابلیت برگشت به تنظیمات سفارشی را دارد که در سه حالت نیمه فعال برای کالیبره کردن سیستم تعلیق جهت سواری در جاده، خیابان و پیست توسط موتورسوار قابل انتخاب است. واحد کنترل سیستم تعلیق(SCU) با دریافت اطلاعاتی مانند زاویه چرخش فرمان، زاویه انحراف بدنه موتورسیکلت، سرعت حرکت چرخها، دور موتور، ورودی سیستم ترمز و موقعیت سوپاپها از واحد اندازه گیری اینرسی به صورت پیوسته در هنگام سواری، نیروی وارده بر روی سیستم تعلیق را تنظیم میکند.
در منوی صفحه نمایش جلوی راننده، چهار پارامتر برای تنظیم سیستم تعلیق وجود دارد که هر کدام در +/-5 مرحله قابل تنظیم هستند. من سیستم تعلیق موتورسیکلت را در دو حالت مختلف تنظیم کرده و عملکرد موتورسیکلت را در هنگام شتابگیری، ترمزگیری و در سرپیچها مقایسه نمودم که علیرغم وارد آمدن تکانهای شدید به شاسی موتورسیکلت، حداقل میزان بالا و پایین رفتن را در سواری روی صندلی CBR تجربه کردم. سیستم تعلیق هوشمند نسخه SP موتورسیکلت CBR1000RR تنظیم عالی برای شاسی و عملکرد کمک فنرها فراهم نموده است. شاید بتوان گفت که مدل سوپراسپرت RCV213V-S شرکت هوندا یک موتورسیکلت تمام عیار با قابلیت کنترل کلیه پارامترها محسوب میشود، ولی با در نظر گرفتن قیمت، موتورسیکلت CBR برای افراد علاقه مند به موتورسواری یک مدل مناسب به حساب میآید. قیمت موتورسیکلت هوندا CBR1000RR مدل 2017 مجهز به ترمز ABS با بدنه سه رنگ قرمز، مشکی و سفید قیمتی معادل 16,499 دلار دارد و نسخه SP آن با بدنه مشکی متالیک مات، 19,999 دلار قیمت دارد. این در حالی است که یک دستگاه موتورسیکلت هوندا RCV213V-S قیمتی در حدود 185 هزار دلار دارد.
منبع: www.cycleworld.com
استاد جسارتا با این شماره تماس میگیرید جهت رفع مشکل مد های رانندگی
۰۹۱۲۲۴۱۳۵۷۶