در فاصله زمانی دو ساعته از شهر میلان در منطقه سنتآگاتا بلونز، کارخانهٔ اسرارآمیز لامبورگینی قرار دارد. کمتر شخص غریبهای این شانس را پیدا میکند که به داخل این کارخانه راه یابد. پشت دیوارهای این ساختمان یکی از خاصترین خودروهای جهان خلق میشود.
در سال 1963 فروچیو لامبورگینی برای تاسیس شرکت تولیدکننده اتومبیلهای اسپرت خود زمینی را خریداری کرد و قول داد در آن رقابت با فراری را آغاز کند. هدفی که به درستی محقق شد و اکنون 57 سال از رقابت این دو افسانه ایتالیایی میگذرد. شرکت لامبورگینی تنها دو کارخانه دارد و حدود 1800 نفر در آنها مشغول به کارند.
متقاضیان لامبورگینی در نمایشگاههای این کمپانی تنها میتوانند از خودروی مورد نظر خود دیدن کرده و پس از انتخاب آن را پیشخرید کنند. بسته به مدل انتخابی و شخصیسازیهای دلخواه مشتریان این گاوهای خشمگین، زمانی در حدود شش ماه تا دوسال انتظار لازم است تا این خودروها به دست صاحبانش برسد.
در سال 2017 میلادی شرکت لامبورگینی موفق به کسب رکورد جدیدی در فروش محصولات خود شد. در این سال با حضور 145 نماینده در 50 کشور جهان و با افزایش 10 درصدی، تعداد 3815 لامبورگینی به مشتریان تحویل داده شد. البته مقصد بیشترین درصد این خودروها ۲ بازار برتر آمریکا و ژاپن است. اما علت این تاخیر در تحویل و تیراژ پایین تولید در چیست؟
پاسخ این سوال شما را شگفتزده میکند. در کارخانه لامبورگینی تنها یک ربات وجود دارد که وظیفه حمل و جایگذاری موتور سنگین این خودرو را دارد و تمامی مراحل ساخت توسط پرسنل متبحر این شرکت و به صورت دستی انجام میشود. به همین جهت این کمپانی هر ساله از مشتریان خودروهای خود دعوت میکند تا از کارخانه بازدید کنند و از نزدیک شاهد روند تبدیل شدن یک اسکلت فلزی به غول سرعت در خیابانها باشند!
ایده تصویر گاو خشمگین از کجا آمد؟
بسیاری تصور میکنند علت نشان گاو خشمگین بر روی لوگوی شرکت لامبورگینی، تقابل با رقیب دیرینه خود فراری است که تصویر یک اسب را در لوگوی خود دارد. اما در اصل داستان چیز دیگری است.
فروچیو لامبورگینی بنیانگذار این شرکت در یک خانواده متوسط و کشاورز به دنیا آمد. علاقه زیاد او به ماشینآلات کشاورزی و تحصیل در مدرسه فنی و سلسله رخدادهای بعدی زندگیش، او را به یک مهندس تجربی ماهر تبدیل کرد. فروچیو پیش از تاسیس کارخانه خودروهای اسپرت خود، به عنوان یک سازنده درجه یک در صنعت تولید تراکتور شهرت داشت.
در اوایل سال 1960 میلادی فروچیو که خود از علاقهمندان به خودروهای اسپرت و پرسرعت بود، مقدمات تاسیس دومین برند تجاری خود را فراهم میکرد. پس از شنیدن این خبر، مالک فراری عنوان کرده بود که یک سازنده تراکتور هرگز نمیتواند خودروی اسپرت تولید کند.
همین صحبت باعث شد تا فروچیو لامبورگینی از زمان خرید زمین کارخانهاش قول رقابت تنگاتنگ با فراری را بدهد. اما این اتفاق عامل شکلگیری لوگوی لامبورگینی و تقابل با فراری نیست. دلیل طراحی این لوگو، علاقه فروچیوی کشاورززاده به گاوها بوده است. این علاقه باعث شد تا پس از تولید چند مدل از خودروهای لامبورگینی، اسم مدلهای جدید از اسامی گاوها در زبانهای مختلف گرفته شود!
به همین جهت اولین سوپر اسپرت لامبورگینی میورا نامگذاری شد. میورا اصطلاحی اسپانیایی است که برای گاوهای نر خشمگین در مسابقات گاوبازی مورد استفاده قرار میگیرد. این روند برای نام سایر مدلها نیز ادامه یافت و بسیاری از خودروهای لامبورگینی اسامی مرتبط با گاوهای مشهور مسابقات گاوبازی دارند.
همانند اونتادور، گالاردو، اوروس (صورت فلکی گاو) و مورسیهلگو از جمله این نامها هستند. اگر نام لامبورگینی مورسیهلگو به گوش شما هم آشناست، دنبال کردن ادامه این مطلب برایتان خالی از لطف نخواهد بود.
نمودی از تحقق یک رویا در تبریز
شاید تصور اینکه روزی بتوان آگهیهای خرید و فروش لامبورگینی را مثلا در دیوار تهران مشاهده کرد آنقدر دور از ذهن باشد که ما را به خنده وا دارد. چه برسد به ساخت یک خودروی لامبورگینی در کشور! اما یک گروه 16 نفره در تبریز کاری کردند کارستان.
در سال 2018 از یک لامبورگینی کاملا دستساز در تبریز رونمایی شد. این خودرو که با استفاده از مهندسی معکوس و توسط یک گروه با سرپرستی مهندس مرادی مدلسازی و ساخته شد، از نظر ظاهری کاملا شبیه با مورسیهلگو واقعی است.
این دو رگهٔ ایرانی-ایتالیایی با صرف هزینه حدود 3.5 میلیارد تومان در آن سال و در زمان 4.5 سال ساخته شد. فرمان و موتور این خودرو از هیوندای جنسیس به امانت گرفته شد. مورسیهلگوا یرانی توان تولید 306 اسب بخار قدرت و نهایت سرعت 280 کیلومتر بر ساعت را دارد. مرادی طراح اصلی این طرح است، تمامی مراحل طراحی و مدلسازی خودرو را به تنهایی انجام داده و سپس برای تولید و ساخت و قالبسازی آن گروهی از جوانان متخصص را به کار گرفته است.
نکته بسیار جالب توجه در مورد این خودرو این است که با آنکه هیچ یک از قطعات به کار رفته در این خودروی ایرانیساز از لامبورگینی اصلی نیست، تمامی قطعات با وفاداری کامل به ساختار مورسیهلگو در داخل و توسط جوانان این گروه شبیهسازی شدهاند. بنابراین این خودرو که 471 سانتیمتر طول، 260 سانتیمتر عرض و 114 سانتیمتر ارتفاع دارد کاملاً منطبق بر این خودروی اصیل ایتالیایی است.