به گزارش پایگاه خبری سبقت آزاد، تصور کنید که زمستان است و با خودروی خود به همراه خانواده در سفر هستید که ناگهان به باجه های اخذ عوارض میرسید. مشکلی نیست و به راحتی و تنها با فشار یک دکمه، شیشه خودرو را پایین میدهید و پس از دادن پول عوارض، قبض را از متصدی باجه میگیرید، ولی با فشردن دکمه شیشه برقی خودرو به سمت بالا، متوجه میشوید که شیشه خودرو بالا نمیرود. خراب شدن شیشه برقی خودرو، مخصوصا در سرما یا گرمای شدید واقعا ناخوشایند و ناراحت کننده است. البته شما تنها در عرض چند ساعت میتوانید شیشه برقی خودروی خود را تعمیر نمایید، ولی به شرط آنکه ابزار مناسب و حوصله آن را داشته باشید. خوشبختانه سیستم شیشه برقی یکی از امکانات قابل اعتماد در خودروها میباشد و تشخیص ایراد و تعمیر کردن آن، قابل فهم و ساده به نظر میرسد. در این مطلب به نحوه تعمیر شیشه برقی خودرو میپردازیم.
شیشه برقی خودرو:
مکانیزم اکثر سیستمهای شیشه برقی خودروها، بسیار ساده است و معمولا همه آنها مجهز به یک سیستم رگلاتور ساده همانند شیشه های دستی هستند. شیشه های برقی از چند قسمت اصلی شامل چرخ دنده، بخش منحنی شکل، کابل و گرداننده کابل تشکیل شدهاند. تشخیص ایراد شیشه برقی خودرو، کار نسبتا سادهای است و با باز کردن رودری داخلی در خودرو متوجه اشکال خواهید شد، هر چند که شاید ایراد سیستم شیشه برقی به حدی ساده باشد که حتی نیازی به باز کردن و در آوردن تریم درها هم نباشد. اول باید ببینید که همه شیشههای خودرو خراب هستند یا فقط یک شیشه؟ اگر کل شیشه های خودرو خراب شدهاند و بالا و پایین نمیروند، ابتدا باید فیوز خودرو را کنترل کنید. رگلاتورهای شیشههای برقی، وسایلی هستند که با جریان برق بالا کار میکنند و مقاومت فیوز آن به اندازهای است که چهار شیشه را بالا و پایین کند. بنابراین احتمال سوختن فیوز آنها به دلیل گذر زمان و چسبنده شدن مسیر و ریل شیشهها زیاد است.
برای کنترل سوختگی فیوز شیشهها، ابتدا باید سوئیچ خودرو را در حالت باز نگه دارید (نیازی به روشن کردن موتور نیست) و سپس دکمه کلیه شیشهها را امتحان کنید. اگر هر چهار شیشه از جای خود حرکت نکردند، فیوز مربوط به شیشههای برقی خودرو سوخته است. در این حالت، از موتور گرداننده کابل شیشه صدایی به گوش نمیرسد و شیشهها کوچکترین تکان یا لرزشی ندارند و باید سری به جعبه فیوز بزنید و فیوز مربوط به شیشهها را تعویض کنید. اگر جای فیوز خراب را نمیدانید، با درآوردن فیوزهای دیگر، سعی در پیدا کردن فیوز خراب نکنید، چون ممکن است فیوز مربوط به سیستم کامپیوتر مدیریت موتور یا ECU خودرو را در آورید و به مدت 30 دقیقه کارکرد خودرو را مختل سازید. حتی ممکن است فیوز مربوط به سیستم صوتی را از جای در آورید و تنظیمات کلیدهای رادیو و پخش را صفر نمایید. اگر جای فیوز شیشهها را در جعبه فیوز به خوبی نمیدانید، در دفترچه راهنمای خودرو محل آن نوشته شده است. اگر صدای موتور گرداننده کابل شیشه ها شنیده میشود و شیشهها برای بالا و پایین رفتن لرزش میکنند ولی از جای خود تکان نمیخورند، پس شما با یک ایراد مکانیکی در مسیر جرکت شیشه یا یا مکانیزم عملکرد آن مواجه هستید. اگر فیوز مربوط به شیشهها سالم است، باز هم باید کنترل کنید که کل شیشهها خراب هستند یا فقط یکی از آنها ایراد دارد؟ اگر یکی از شیشهها بالا و پایین نمیرود، باید رودری را باز کنید و در داخل در ایراد را جستجو کنید.
ولی اگر فیوز شما سالم است و هر چهار شیشه مشکل بالا و پایین رفتن دارند، میتوانید ابتدا از روی محل دکمههای مربوط به شیشه در روی کنسول یا در راننده ایراد را برطرف کنید. توسط یک ولت سنج از انتقال جریان برق به پشت کلیدهای بالابر شیشه مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید که ایراد از اتصالات و یا سیم کشی مربوطه نباشد. البته پانل محل قرارگیری کلیدهای بالابر شیشه ها در خودروهای مختلف، متفاوت است و در برخی از خودروها شاید مجبور به جدا کردن کنسول وسط کابین خودرو شوید. در برخی دیگر با انگشت از دستگیره در بیرون میآید و در برخی دیگر در داشبورد عمودی نصب شده است.
اگر ایراد برقی نباشد، باید به داخل در راه پیدا کنید. برای این کار باید پانل رودری خودرو را باز کنید. معمولا بعد از باز کردن پانل رودری در دور درها یک لایه نازک پلاستیکی توسط چسب و یا چند پیچ بدون سر، به درها متصل است که باید این پلاستیک آسیب پذیر را با دقت از روی در خودرو جدا کنید تا مجددا قابل نصب و استفاده باشد. در هنگام امتحان کردن موتور بالابر شیشه ها مراقب انگشتان خود باشید، چون گشتاور ایجاد شده توسط آن به اندازه ای است که ممکن است به دست شما آسیب برساند. مکانیزم عملکرد رگلاتور کابل پنجره و قرقره کابل آن بسیار ساده است، ولی ممکن است قرقره آن با ضربه خوردن به راحتی بشکند و یا مسیر کابل آن به هم بخورد. برای اینکه به شما ثابت شود که منشاء ایراد بالا رفتن شیشهها، الکتریکی نیست، یک سیم آزاد را مستقیما از سر مثبت باتری به طرف مثبت موتور شیشه بالابر نصب کنید، تا مطمئن شوید که موتور شیشه بالابر سالم است. اگر ایراد از موتور بود باید آن را تعویض نمایید.
تمام پنجره خودروها دارای نوارهای درزگیر و آب بندهایی هستند که برای جلوگیر یاز ورود صدای باد و آب باران به داخل خودرو در دور پنجرهها نصب میشوند. اگر شیشه ها آهسته تر از همیشه بالا و پایین میروند و یا به خوبی باز و بسته نمیشوند، لاستیکهای آب بندی دور شیشه را کنترل کنید. ممکن است این آب بندها از محل نصب خود جابجا شده و یا دچار پارگی یا تغییر شکل گردیده باشند، که از عملکرد صحیح شیشه بالابر خودرو جلوگیری میکند. اگر آب بندها شل، پاره و یا از محل خود جابجا شده باشند، به راحتی میتوانید آنها را تعمیر کنید. در صورت شل شدن لاستیکهای درزگیر شیشه، میتوانید توسط چسب های نواری درزگیر آنها را محکم کنید. چسب قبلی را توسط تینر رنگ تمیز کنید و نوار را دوباره در جای خود بچسبانید. شیشه را ببندید و اجازه دهید که این چسب تمام مدت شب تا صبح با فشار شیشه بسته، خشک شود. فقط مطمئن شوید که چسب به شیشه نچسبیده باشد. اگر نوار درزگیر پاره شده باشد، باید آن را با چسب قطرهای بچسبانید و یا بتوانید گوشه شل شده آب بند را با یک تیغ تیز تعمیر کنید. البته برای این کار مراقب باشید، چون ممکن است در صورت بی دقتی و برش نامناسب آب بند، ممکن است ذرات باران و آلودگی به داخل کابین راه یابد. تعویض نوار آب بندی شیشه، کار بسیار سادهای است. اگر ایراد در مسیر حرکت شیشه مشخص نیست، کل مسیر را کنترل کنید و به دنبال هرگونه زائده و آشغال باشید که باعث چسبنده شدن یا بسته شدن مسیر حرکت شیشه گشته باشد. هرگونه ناراستی در مسیر، میتواند باعث افزایش اصطکاک شیشه و نوار آب بندی شیشه شود، تا حدی که گشتاور موتور شیشه بالابر، دیگر توان بالا بردن شیشه را نداشته باشد. کل مسیر حرکت شیشه را توسط اسپری سیلیکونی و یا لایه محافظ روان کاری کنید، چون کاهش اصطکاک بین شیشه و لاستیک باعث حرکت مناسب شیشه در مسیر میشود. گاهی این ایراد تنها به دلیل شل بودن پیچ ساختار رویه داخلی در است که باعث عدم حرکت صحیح شیشه در مسیرش میشود. در صورتی که در خودروی شما در یک تصادف تغییر شکل پیدا کرده باشد، ممکن است قطعات سیستم شیشه بالابر برقی به خوبی کار نکنند. نهایتا ممکن است مکانیزمی که شیشه شما را بالا و پایین میکند، معیوب یا خراب باشد که ممکن است ایراد در چرخ دنده و قسمت منحنی شکل آن باشد و یا اشکال از سیستم قیچی وار باشد و یا اینکه مکانیزم کابلی آن دارای مشکل باشد. به هر حال باید چند بار بالا و پایین رفتن شیشه را کنترل کنید و در تمام مدت امتحان کردن سیستم، مراقب انگشتان خود باشید. برخی اوفات افتادن یا شل بودن یک پیچ ساده باعث ایراد میشود و یا حتی ممکن است اشکال از شکستن یا افتادن یک بوش باشد. حتی کابلها ممکن است چسبناک شده باشند و باید در این صورت تمام قطعات و مسیرها را توسط گریس سفید روغنکاری نمایید تا اصطکاک را کاهش دهید. حتی شاید لازم است موتور سیستم شیشه بالابر برقی را عوض کنید و یا حتی کل مکانیزم شیشه بالابر را تعویض نمایید.
ممنون از اطلاعاتتون
سلام
ممنونم دیوید عزیزم. لطف داری.
قربانت، اشکان
تشکر فراوان از مطالب غنی و پربار سایت سبقت آزاد
مهندس جان بسیار مفید، آموزنده و کاربردی بود. سپاس